Marie Upptagelse 2010
Inledning
Kärnan i läran om Marias upptagning i himmelen är Kyrkans övertygelse om, att eftersom
Maria genom Guds särskilda utkorelse av henne som moder till den väntade
Messias, bevarades helt från syndens smitta, inklusive arvsyndens, så kunde hon
inte drabbas av syndens yttersta konsekvens, som är kroppens nedbrytning genom
döden. Syndens straff gällde inte henne därför att hon, till skillnad från
mänsklighetens första moder, Eva, förblev fri från synd. Hennes kropp återvände
därför inte till den jord varav den var tagen. Uppståndelsens
härlighet blev hennes i samband med sitt avsomnande – före den allmänna
uppståndelsen alltså. Katolska Kyrkan uppfattar Marias kroppsliga upptagelse i
himmelen som ett tecken på Kristi seger över döden å alla de troendes vägnar.
Vi vill naturligtvis också veta vad denna lära om Marias upptagelse i
himmelen vill säga oss, förutom att Maria har en unik plats i den gudomliga
planen för människans frälsning och är ett tecken på den seger över döden som Gud
har lovat oss alla som kommit till tro.
Första delen
För det första, denna lära förtydligar och inskärper Kyrkans lära, att det
eviga livet verkligen omfattar kroppen såväl som själen. Kroppen,
betraktad som den Helige Andes tempel har en evig framtid. Kroppen är
inte att betrakta som extra bagage i livet. Vid den allmänna uppståndelsen
kommer Gud att åter uppbygga varje enskild människas kropp. Läran om Marias
kroppsliga upptagelse är alltså ett viktigt komplement till läran om Kristi
kroppsliga uppståndelse från dödsriket och hans himmelsfärd.
Läran om Marie upptagelse dogmatiserades först år 1950. Då kände Kyrkans
läroämbete ju redan till hur teologiska modernister ville
"avmytologisera" evangeliets vittnesbörd om Jesu kroppsliga
uppståndelse och himmelsfärd, d.v.s. bortförklara evangeliets vittnesbörd om
att Jesu ”grav var tom”. Läran om att Maria har blivit kroppsligen
upptagen till himmelen är alltså bl.a. ett led i Kyrkans försvar av vår tro på
Jesu kroppsliga uppståndelse från de döda och läran om varje enskild människas
framtida uppståndelse. Detta är det första.
Andra delen
För det andra har denna lära också ett viktigt budskap till människor i vår
egen tid, som frestas att tro att kroppens fysiska hälsa, styrka och skönhet
bör prioriteras mer än människans andliga utveckling under det jordiska livet –
ett budskap till människor som tror att människan inte har någon odödlig själ.
Paradoxalt nog förhåller det sig så, att läran om Marias kroppsliga upptagelse
i himmelen understryker att kroppen måste betraktas just som Andens
tempel, och inte endast som en biokemisk produkt – som kött bara. Den äkta
kristna omsorgen om kroppen har inget att skaffa med den moderna världens
narcissistiska kult av idrottsliga hjältar, skönhetsdrottningar och ekonomiskt
framgångsrika människor, och mångas beredvillighet, att offra sitt inre liv för
ett oftast fåfängt försök att fördröja åldrandet och förlänga ett jordiskt liv
av meningslös förströelse, alternativt arbetsnarkomani, med ett par år.
Insiktsfull omsorg om kroppen är givetvis inte något ont i sig. Tvärtom! Men
denna omsorg måste vara förankrad i övertygelsen om, att såsom människan är
Guds redskap, så är kroppen andens redskap. Kroppens hälsa, styrka och skönhet
får alltså aldrig bli ett självändamål.
Tredje delen
För det tredje anknyter läran om Marias kroppsliga upptagelse till läran om
Kyrkan betraktad som Kristi mystiska kropp, och inte bara till läran om
Guds vilja beträffande den enskilda människans kropp. Kyrkan är inte bara en
mänsklig institution. Hon är uppbyggd som en levande organism – hon har en
fysisk struktur och består av en synlig gemenskap av den mystiska kroppens
mänskliga lemmar, d.v.s. av Kyrkans medlemmar. I likhet med den enskilda
mänskliga kroppen, är Kyrkan hierarkiskt uppbyggd, med särskilda organ som styr
hennes liv, lära och verksamhet så att den andliga enheten kan bevaras.
Marias upptagelse i himmelen är därför inte ett helt annat trosmysterium än
hela Kyrkans framtida uppståndelse i Jesus Kristus till härlighet, utan ett föregripande
av detta mysterium. Vi kallar ju Maria Kyrkans Moder inte endast därför
att hon har fött Guds evige Son, vår Frälsare Jesus Kristus, här i tiden, utan
också därför att Maria är den enda människa som redan nu till själ och kropp
har tagit sin boning i den härlighet dit vi alla strävar som kyrka.
Avslutning
I detta mysterium ligger förstås förklaringen till Marias roll som
förespråkerska, d.v.s. förebedjerska, medmedlerska och medförlosserska i
det skeende vi kallar frälsning – hennes roll som advocata, mediatrix
och co-redemtrix, som det heter på latin. På grund av att Maria är Jesu
Kristi Moder, och således Guds Moder, och p.g.a. att hon redan upptagits själ
och kropp i himmelen, är hon, som sagt, Kyrkans moder. Såsom varje sann kristen
lärjunge, bör fördjupa sitt personliga förhållande till Jesus Kristus, bör
var och en i enlighet med Jesu inbjudan från korset till den älskade lärjungen,
Johannes, då han säger: "Se din moder!" – fördjupa sitt
förhållande till Maria, ty det är i sin moderlighet som – Maria blir vår
förespråkerska, medmedlerska och medförlosserska. Ja, ingen annan kan föra oss
så nära Jesus Kristus som hans heliga Moder, ty ingen annan har delat såväl
hans förhärligande som hans lidande till fullo förutom Maria. Genom sin
kroppsliga upptagelse i himmelen är Maria den enda bland helgonen som har ett
särskilt kroppsligt band till oss – samma band som Jesus Kristus har till oss,
eftersom han också kroppsligen har farit upp till himmelen, ja, utan att
berövas sin kropp har han förenat sig med själva Gudomen.
Men, vad betyder detta, att vi har fysiska band till Jesus och Maria därför
att de är kroppsligen i himmelen? Jo, det betyder att de på ett annat sätt än
helgonen för övrigt, som vilar i frid i väntan på kroppens uppståndelse,
känner med oss, kanske skulle vi t.o.m. våga oss på att säga – att de
empatiserar med oss på ett särskilt sätt, ty det är just vårt kroppsliga
varande i den fallna världen som ger upphov till vår pátos, vårt
lidande. Det finns alltså ett större djup i deras medlidande än någon
annans i himmelen, en annan intimitet än änglarnas eller de saliga själarnas –
han som blev vår broder och frälsare, hon som blev vår moder. Varför? Jo,
därför att även i himmelen är Maria förenad med Kristus på ett särskilt sätt i
kampen för vår förlossning, vi är lemmar i hans mystiska kropp, som har
en fysisk och inte endast en andlig natur med tanke på att Kristi Kyrka också
är en jordisk verklighet. I vår kamp om frälsning ser Maria ständigt sin
gudomlige sons kamp på Golgata.
Broder Frans-Eric T.O.R.