Marie besökelse 2010
Inledning
Vi har precis firat Pingstdagen, den Helige Andes Högtid, och begrundat
Andens utgjutelse över apostlarna då de tillsammans med Jesu moder och några av
Jesu bröder och systrar, d.v.s. hans släktingar från Nasaret, och några av de
kvinnor som betjänade Jesus och apostlarna med sina tillgångar, bad i Övre
salen om att bli utrustade med "kraft från ovan" efter det att
han hade farit upp till himmelen och givit dem uppdraget att "göra alla
folk (överallt på jorden) till hans lärjungar, döpande dem i Faderns och Sonens
och den Helige Andes namn". Ja, vi har också firat den Heliga
Treenighetens Högtid då vi har begrundat förhållandet mellan den himmelske
Fadern, och hans enfödde Son från all evighet, som blev en människa, Jesus Kristus.
Och denne "ande", den Helige Ande, som blev utgjuten över Jesus
Kristi kyrka i vardande, hans mystiska kropp, som fick och alltjämt har
till uppgift att fortsätta med hans frälsande uppdrag på jorden – var och
förblir förutsättningen för Kyrkans världsvida mission, det som vi kallar
evangelisation.
Vi kanske undrar varför Maria, som redan blev helt överskuggad av Guds Ande
när Guds enfödde Son från all evighet, det gudomliga Ordet blev kött och blod i
hennes moderliv, vilket är Evangelisten Lukas beskrivning av det som skedde vid
Ängelns bebådelse, skulle behöva en gång till mottaga Guds Ande, som vi
också kallar Sanningens och Kärlekens Ande. Svaret är att även Jungfru Maria,
som var utkorad till att bli den väntade Messias och Frälsarens moder, hon som
helt bevarades från arvsyndens fläck på grund av denna utkorelse, inte kunde
klara sin uppgift utan att ständigt och på nytt fyllas av den Helige Andes
gåvor och kraft. Från korset gav ju Jesus henne ett nytt uppdrag då han sade – "Se
din moder!" – till den älskade lärjungen Johannes, han som stod
tillsammans med henne tätt intill korset. Således klargjorde han att hon skulle
bli varje lärjunges andliga moder, ja, också Kristi Kyrkas moder, och hela
mänsklighetens moder – förmedlerskan av den gudomliga nåden med vilken han
ville frälsa varje människan från synden, döden och djävulen.
Också denna uppgift, att vara vår andliga moder i Kristus, var givetvis
något som skulle ske genom Andens kraft. Och vi förstår att Maria, som
genom det gudomliga Ordets människoblivande blev Guds tjänarinna och Frälsarens
moder, måste då också betraktas som den Helige Andes brud. Det var självklart
egentligen att hon skulle leda apostlarna i bön om den Helige Andes utgjutelse
inför deras uppdrag att evangelisera världen.
Första delen
Men vi får redan en föraning om Marias roll som en förebild för alla
evangelister då hon, redan havande med den väntade Messias och Frälsaren,
besöker sin kusin Elisabet som på sin ålderdom blivit havande på ett mirakulöst
sätt med Johannes Döparen som skulle bli den väntade Messias och Frälsarens
förelöpare. Evangeliet intygar ju att Johannes, fastän Elisabeth inte bevarades
från arvsynden från sin utkorelse såsom Maria, helgades redan i Elisabets
sköte. Således berättar evangelisten Lukas: ‘‘När Elisabet hörde Marias
hälsning, sparkade barnet till i hennes sköte och hon fylldes av den Helige
Ande och ropade med hög röst: ‘Välsignad är du mer än andra kvinnor och
välsignat det barn du bär inom dig. Hur kan det hända mig, att min Herres moder
kommer till mig? När mina öron hörde din hälsning, sparkade barnet till i mig
av fröjd. Salig är du som trodde, ty det som Herren har låtit säga dig skall gå
i uppfyllelse.’ ’’
Maria behövde dock inte säga ett ord, då hon kom fram till Elisabets hem. Hon
behövde inte förklara sig. Ändå blev hon den första evangelisten då hon
reste till Juda bergsbygd – till Elisabets hem.
Andra delen
Den Saliga Jungfrun Maria är inte bara vår förebedjerska med tanke på vårt
uppdrag att tillsammans med biskoparna, apostlarna och diakonerna evangelisera.
Hon är vår förebild. Låt oss då se hur hon handlade då Ängeln bebådade vår
Herres människoblivande i hennes moderliv genom Andens kraft.
För det första ser vi att hon lät sig övertygas om Guds nåd. Ängeln sade:
"Hell dig, Maria, full av nåd!" Maria ifrågasatte inte
budskapet om Guds nåd. Hon skulle bli med barn. Hon hade kunnat betrakta detta
bud som olycksbådande. Hon hade redan bestämt sig för att leva sitt liv som
ständig jungfru. Josef hade trolovat sig med henne på den premissen. Han skulle
bli hennes beskyddare, och hon skulle följa sin kallelse till ständig
jungfrulighet i gengäld mot att hon skötte hans hem. Hon accepterade Gud nåd
utan att veta vad Josef skulle säga om att hon nu skulle föda ett barn som inte
var hans. Hon måste ha trott att hon skulle bli övergiven. Hon skulle betraktas
som en äktenskapsbryterska. Och det är ofta så att Guds nåd blir oss given
under omständigheter som närmast liknar en katastrof. Världen betraktar inte en
sådan tro på Gud som helt ändrar vår livsinriktning som en välsignelse. Världen
vill behålla sina barn. Världen gillar inte religiös tro då den tycks bli till
hinder för annat, då den intar första platsen bland våra prioriteringar. Men Maria
tvekade inte. Hon var "full av nåd" och tog emot "nåd
utöver nåd" i förlitan på Gud. En sann evangelist måste lita på Gud
under alla omständigheter – säga "Ja" under alla
omständigheter.
För det andra behåller Maria sin ödmjukhet. Hon säger, "Jag är Herrens
tjänarinna". Evangelisten får aldrig peka på sig själv. Han har sin
"storhet" i Gud. Vi som vill lyda Herrens bud att evangelisera får
aldrig bli högmodiga eller övermodiga. Herren kallar oss till att vara tjänare
och tjänarinnor. Maria förkunnade inte Evangeliet med ord, men det är givetvis
också nödvändigt att det glada budskapet om Jesus Kristus blir iklätt ord. Men
vare sig vi förmedlar Evangeliet i ord eller gärningar, så skall vi göra detta
på ett sätt som tillåter att Jesus Kristus förblir den som människor fokuserar
på. Ja, även om vi får gåvan att profetera, göra under, bota sjuka och ta oss
an nödställda, så skall vi aldrig tillåta att människor gör oss till
brännpunkten för sin tro, sitt hopp och sin kärlek. Med Maria skall vi inget
annat önska än att förbli "Herrens ringa tjänare och tjänarinnor". Således
kan "Andens gåvor" som vi får för andras skull förenas med
"Andens frukter" – "tro, hopp, kärlek, glädje, frid, tålamod,
vänlighet, godhet, trofasthet, saktmod, självtukt och allt sådant".
Inget är ju så evangeliserande som sann helighet. Aposteln Paulus intygar ju
att större än alla andliga gåvor är just "kärleken" – den
kärlek som lyser fram som helighetens krona. Och i detta sammanhang, då vi
firar Marie besökelse, säger Jesus – "Se, din moder," se hennes
kärlek, den gudomliga kärleken, och älska andra med den.
Avslutning
Vem kan betvivla att det var just den Helige Ande som ledde Maria att
besöka sin gamla kusin Elisabet då hon blev med barn på sin ålderdom? Säkert
kunde hon ha tänkt att hon hade nog med sina egna bekymmer, men hon vägleddes
av Guds Ande som manade henne inifrån. Således blev hon den första
evangelisten. Både Elisabet och barnet i henne, Johannes, gladde sig över att
Maria, den besökande, bar den väntade Messias och Frälsaren under sitt hjärta
och Maria behövde endast bekräfta det som de redan förstod. Hon sade: ”Den
Mäktige Guden har gjort stora ting med mig. Hädanefter skall alla släkten prisa
mig salig, ty han har kommit ihåg sin barmhärtighet […] den som han
lovade åt våra fäder."
Broder Frans-Eric T.O.R.