Nyårsdagen 2010
Inledning
Både
Kristi födelse och Kristi uppståndelse firas liturgiskt under 8 dagar, vilket
kallas för en oktav. Nyårsdagen är alltså julens oktavdag. Men enligt den gamla
romerska ordningen firas dagen också som en Maria-dag. Enligt andra traditioner
har man fokuserat på Jesu namngivning i enlighet med evangelietexten: "När
åtta dagar hade gått och man skulle omskära pojken, fick han namnet JESUS, det
namn som ängeln hade gett honom innan hans mor, Maria, blev havande. "I
den grekiska kyrkan och även i västerlandets medeltida kyrka betonade man
själva omskärelsen. Man betonade att Jesusbarnet hade blivit född under det
gamla förbundet. Man lyfte fram att Jesus var av Abrahams säd och omskuren i
enlighet med Mose lag. Man framställde omskärelsen som en förebådelse av Kristi
offer på korset, eftersom omskärelsen infördes genom Abraham, vars tro testades
genom kravet på att han skulle vara beredd att offra Isak, sin ende son och
arvinge. Numera tänker folk mest på det borgerliga årets början, fastän den
tanken tidigare har kopplats till Påven Sankt Silvesters mässa den 31 dec., det
gamla årets sista dag, eftersom denne påve döpte Konstantin den Store och så
inledde den kristna tron som blev den romerska världens och, på sätt och vis,
den då kända världens, officiella tro.
Första delen
Ängeln
Gabriel befallde Josef, Jungfru Marias trolovade, att Guds människoblivne Son
skulle få namnet JESUS eller JEHOSHUA, som betyder just "frälsare".
Namnet var dock inte ovanligt och detta faktum kanske visar på det judiska
folkets längtan efter en frälsare.
Ett
av de svåra problem som Kyrkan brottas med i vår tid är just att en hel del
människor inte tycks erfara något behov av någon "frälsare".
Ibland säger människor också - ‘‘Jag känner inget behov av Gud.’’
Naturligtvis
förhåller det sig så att många människor inte vågar begrunda livets mening och
mål överhuvudtaget. De är rädda att de skulle tappa farten om de började att "grubbla".
De har ordnat så att de är fullständigt upptagna med sina timliga bekymmer och
njutningar. De hinner inte med någon rannsakan av sitt eget själsliga
tillstånd. De möter tanken på sin eviga framtid med en axelryckning. De
föreställer sig att de kommer att klara sig om de tänker, talar och handlar som
majoriteten av människorna. De har aldrig hört vad Jesus sade om den saken:
"Bred är vägen som leder till förtappelsen och många är de som vandra
den, men den väg är smal som leder till livet", d.v.s. det eviga livet
hos Gud. (Matt. 7:13)
Det
är givetvis nödvändigt att precisera vad som menas med "frälsning". Från
vad vill Jesus Kristus rädda oss och till vad?
Om
man analyserar Jesu budskap, t.ex. budskapet i hans liknelser, upptäcker man
att nyckelbegreppet är ‘‘Guds rike’’. Vad menade då Jesus med ‘‘Guds
rike’’? Ja, vad man genast kan säga
är att han inte var någon sionist. Han uppfattade inte syftet med Guds
frälsning som ett återupprättande av en fri och oberoende judisk stat. Han
förklarade för Pontius Pilatus som ville få reda på om han ville stifta uppror
mot den romerska kejsaren, att hans rike, ‘‘Guds rike’’, inte är av
den här världen.
Men
Jesus syftade heller inte bara på ett liv efter detta då han
talade om ‘‘Guds rike’’, utan också på ett liv i den här världen som
redan nu grundar sig på Gud, betraktad som den yttersta och eviga verkligheten.
Den som är redo att träda in i Guds rike är alltså den som låter Gud upprätta
sitt styre i hans liv redan nu, som inte styrs av det som styr människor på den
breda vägen. Han sade: Fråga inte vad ni skall äta, vad ni skall dricka och
vad ni skall kläda er med. Efter allt detta far hedningarna. Sök först Guds
rike och allt det andra skall tillfalla er också. (Matt. 6:21-22) Han sade:
Jag har kommit för att ni skall ha liv – överflödande liv! (Joh. 10:10)
Och han sade: Den som äter mitt kött och dricker mitt blod, han har evigt
liv, och jag skall uppväcka honom på den yttersta dagen!" (Joh. 6:54)
Detta är vad som menas med frälsning – att komma till tro på Jesus Kristus och
hans offerdöd och uppståndelse. Detta är vad som menas med omvändelse: att byta
riktning i livet och gå in på den smala vägen.
Andra delen
Till
skillnad från namnet Jesus, är det inte så lätt att fastställa exakt vad namnet
Maria betyder. Allmänt anser man att namnet kan betyda – "fru",
d.v.s. ‘‘dam” – i adlig bemärkelse. Kyrkan har alltid kallat Maria ‘‘Vår
Fru’’, eftersom de troende vill visa respekt för henne såsom Frälsarens
moder. Han kallas ju ‘‘Vår Herre”. Vi möter många som kallades Maria i
Evangeliet: Maria från Magdala, Maria från Betania, och även Maria, Clopas
hustru, som var släkt med Jungfru Maria och moder till några av dem som var
Jesu släktingar i Nasaret. Hennes namn var lika vanligt som hennes sons namn.
Att
judarna ansåg att den kvinna som utkorades till att vara Messias’ moder skulle
inta en mycket speciell plats i frälsningshistorien framgår av ett spontant
lovord som riktades mot Jesus. Han använder det för att belysa Marias och varje
sann lärjunges egentliga kallelse. Detta ord står i ett senare kapitel av Lukas
evangelium: ‘‘En kvinna i folkskaran höjde sin röst och sade... ‘Salig
är den kvinna som födde dig och vars bröst du har diat!’‘‘
Jesus
svarade på ett gåtfullt sätt. Han sade: ‘‘ ‘Säg i stället - Saliga är de som
hör Guds ord och tar vara på det.’ ’’ Uppenbarligen var kvinnans tänkesätt
präglad av judarnas strävan att återupprätta ett eget rike på jorden under en
konung av Davids hus. Detta var, som sagt, inte Jesu mål. Han ville upprätta
sitt rike, sitt styre, i människornas hjärtan.
Att
vi vänder oss till Maria som förebedjerska därför att hon var och förblir vår
Herres Jesu Kristi Moder är emellertid helt i sin ordning. Redan vid Jesu
första under, vid bröllopet i Kana, är det Maria som begär om sin gudomlige
Sons hjälp på brudparets vägnar då vinet tar slut. Överallt i den Heliga Skrift
har vinet också en symbolisk betydelse – det står för livets glädje – det
överflödande livet. Men vi får inte inbilla oss att Marias böner kommer att
hjälpa oss till den glädjen utan att vi också säger "Ja" till Gud och
Guds plan för oss på samma sätt som hon sade sitt "Ja". Hon upphör
inte att vara trons förebild då hon framträder som vår förebedjerska.
Avslutning
När
vi katolska kristna säger att Maria är vägen till Kristus betyder inte detta
att man vandrar på en annan väg till Gud än den som Jesus förkunnade eller att
man har hittat en genväg. Marias väg är inte heller en omväg, som en del
protestantiska kristna menar. Visst är det Marias son, Jesus Kristus, som sade:
‘‘Jag är vägen!’’ Men glöm inte att Jesu väg in i vår värld var en via
Mariae, en mariansk väg.
Således
är en av de enklaste bönemetoderna att bara upprepa dessa två heliga namn – ‘‘Jesus,
Maria…” Att bedja så är en kombination och en förenkling av två stora
bönetraditioner – Rosenkransen med sina dekader av bönen ”Hell dig Maria,
full av nåd, Herren är med dig. Välsignad är du bland kvinnor och välsignad är
din livsfrukt Jesus”. Bed för oss nu och i vår dödsstund” och den
östkyrkliga Jesusbönen: ”Herre Jesus Kristus Guds Son, bed för mig syndare”.
Att ropa ut dessa heliga namn från ditt inre är alltså i sig bön. ”Jesus, Maria, Jesus Maria, Jesus Maria…”
Broder
Frans-Eric T.O.R.