Palmsöndag 2009
Inledning
Jesus ägde förkunskap om vad som låg framför honom då han
tågade in i Jerusalem. Folkets jublande Halleluja-rop och palmbladen som höjdes
kring honom, kläderna som lades framför honom på gatan där han red på en åsna, drog
inte hans uppmärksamhet från korset som väntade honom. Han hade ju profeterat
om sitt förestående lidande och död flera gånger. Han var beredd att dö... han var villig.
Hade då Jesus någon form av ödestro? Var han fatalist?
Hade han inget eget val? Var han fylld av självdestruktiva tankar?
Utveckling
Svaret till alla dessa frågor är ett bestämt ”Nej”.
Ödestro hör till hedendomens föreställningar - vi möter den i de romerska och
grekiska myterna och vikingarnas. Ödestro i alla former, inklusive astrologi,
är alltså fullständigt oförenlig med kristen tro. Inte heller var Jesus
fatalist som våra muslimska vänner. De ser Guds handlande med människan utifrån
ett deterministiskt religiöst perspektiv. Nej, enligt den kristna tron tvingar
Guds allmakt inte människan, inte heller tvingade Fadern sin människoblivne
Son, Jesus Kristus, att gå en ödesbestämd död till mötes. Den katolska
kristendomen förnekar absolut, att Gud sätter människans fria vilja ur spel, då
han manar henne att underkasta sig hans heliga vilja - att lyda honom - och på
denna punkt fördömde Katolska Kyrkan mycket som hör hemma i det protestantiska
teologiska arvet. Av egen fria vilja åtog sig Jesus den lydnad som varje
människa är skyldig Gud. Vår frälsning hängde inte i första hand på Kristi
lidande, utan på Kristi lydnad. Det säger också Tomas av Aquino.
Dispyten om huruvida Jesus hade en mänsklig vilja som
verkligen var fri är givetvis äldre än reformationen – dispyten går tillbaka
till fornkyrkliga tider, då man tog avstånd från ”monotelitism” – en avvikande
lära som hävdade att Jesus ingen mänsklig vilja alls hade – att han endast hade
en gudomlig vilja – alltså att han inte till fullo var en människa. Men
enligt den ortodoxa, d.v.s. den
rätta läran, var Jesus i alla avseende en verklig
människa. Därför måste han också ha ägt den frihet som tillkommer varje
människa som är skapad till Guds avbild. Således inser man att Jesus inte vara
tvungen att vandra korsets väg. Hans bönekamp i Getsemane bevisar detta. Han
bad: ”Fader, om det är möjligt, låt denna
bägare gå förbi mig, men inte som jag vill utan som du vill.”
Jesu kamp att underkasta sig den himmelske Faderns vilja
var alltså inte någon "låtsaskamp”. Passionsdramat är inte att betrakta
som ett gudomligt teaterstycke i vilket Gud spelar alla roller. Jesus var inte
någon marionett. Han var sann och verklig människa. Han kände vad vi skulle
känna inför en hotande korfästelse. I honom förenades två mysterier -
Gudsmysteriet och det mysterium som människan utgör.
Under hela sin jordiska verksamhet som den väntade
Messias hade Jesus vägrat att kalla sig den väntade Messias. Det är framför
allt Markus’ evangelium som understryker denna aspekt av Jesu tillvägagångssätt
– den så kallade "messianska hemligheten" – men vid sin rättegång
bekände Jesus att han verkligen var "den väntade". Översteprästen
frågade honom: ”Är du Messias, den Välsignade Gudens Son?” Jesus svarade: ”Det
är jag, och ni skall få se Människosonen sitta på Maktens högra sida och komma
bland himmelens moln!
Och när han hörde detta, slet översteprästen sönder sina
kläder och sade: Vad skall vi med vittnen till? Ni har hört hädelsen!” Sedan
står det att alla rådsmedlemmar fann att han förtjänade döden. Och några
började spotta på honom och slog honom och sade: ”Visa att du är en profet!”
Alltså dömdes Jesus för hädelse, därför att han påstod
att han var sänd av Gud fastän han vägrade uppvisa mirakulösa tecken på sin
utkorelse. De som satt sig till doms menade att han därmed vanhelgade sin Guds
den Högstes namn. Han var en falsk profet och en falsk Messias.
Men det enda tecken som den himmelske Fadern begärde av
sin människoblivne Son var korsets tecken, Jonatecknet: han skulle lida och död
och uppstå på tredje dagen.
Avslutning
Hade inte Jesu mänskliga vilja underkastat sig den
himmelske Faderns vilja hade hans person kluvits – Guds frälsningsplan hade då inte
kunnat gå i uppfyllelse. Jesu person hade kluvits i andligt avseende.
Föreningen mellan Gud och människa i honom hade upplösts, och då hade vi
människor aldrig kunnat nå vårt eviga mål – förening med Gud. Gud förenade ju
sig med människan i Jesus Kristus för att vi människor skulle kunna uppnå
förening med honom. Och föreningen mellan Gud och människa i Jesus Kristus höll
även när han hängde på korset - paradoxalt nog även när han ropade: "Min Gud, min Gud, varför har du övergivit
mig!"
Därför kan vi dödliga människor som har samlats här i
Jesu Kristi namn, för att fira hans heliga mässa, betrakta detta offer, hans
offer, som vårt eget offer. Han förblev en av oss intill slutet. På
korset brast inte föreningen mellan Gud och människa.