Pingstdagen 2009
Inledning
När judarna firade Pingstdagen kom de ihåg hur Mose
hämtade de två stentavlorna med tio Guds bud ner från berget Sinai åt Israels
barn som var samlade vid bergets fot. Syftet med högtiden var att ihågkomma hur
Gud gav sitt folk Lagen genom Mose på denna dag, men högtiden var också en
glädjefylld skördefest, då man tackade Gud för den första skördens goda gåvor.
Kopplingen av dessa två motiv tjänade till att understryka att Guds Lag också
var en gåva – lika viktig som livets gåva och den föda som upprätthåller livet.
Ja, enligt den gammaltestamentliga tron var Lagen den största gåva Gud någonsin
har gett oss människor efter själva livets gåva, ty Guds Lag lär oss hur vi
skall kunna leva på ett sätt som är Gud behagligt – han som har givit och
upprätthåller allt liv.
Vi kristna kommer också ihåg hur Gud, genom Jesus
Kristus, han som var en profet större än Mose, gav oss en mycket stor gåva på
Pingstdagen - han gav oss den Helige Ande som vår gudomlige Hjälpare – Anden
som skriver Guds Lag i våra hjärtan. Vid sin himmelsfärd sade Jesus till
apostlarna: ”Stanna kvar i Jerusalem och vänta på Faderns utlovade gåva.”
Men vem är den Helige Ande, denne Ande som nämns
varje gång vi gör korstecknet och åkallar Gud den Treenige?
Utveckling
Det är faktiskt lättare att börja besvara denna
fråga genom att säga vad Guds Ande inte är. Guds Ande är inte en
opersonlig kraft. Ibland talar man om ljus och värme i samband med en
erfarenhet av Guds Ande, men Andens kraft har ingenting med materia eller
fysikalisk energi att göra. Den är inte något biodynamiskt fenomen. Den har
inte med vår sexualitet att göra. Inte heller är Guds Ande en aspekt av vår psykologi
eller vår kreativitet. Den kan inte identifieras med vår vilja eller vårt
intellekt eller vårt känsloliv.
Inte heller får den Helige Ande förväxlas med de
änglar och andar som utgör Gud himmelska härskaror, ty Guds Ande är inte skapad
av Gud som änglarna och andarna i den osynliga skapelsen. Guds Ande är
gudomlig. I likhet med Fadern och Sonen är Gud Ande – Gud - och således
oskapad. Den är en av de tre gudomliga personerna i själva Gudomen, den som
vill ta sin boning i varje människa, som underkastar sig Gud och hans eviga
Ord, den enfödde Sonen, som blev människa – Jesus Kristus.
Guds Ande vill också åstadkomma vår helgelse – göra
oss heliga – åter upprätta Guds avbild i oss. Kraften som finns hos den Helige
Ande är den övernaturliga attraktionskraft som helighet äger.
Hur gör då Guds Helige Ande denna attraktionskraft
verksam i oss?
På tre sätt.
Första delen
För det första upplyser Guds Ande vårt
förstånd så att vi verkligen öppnar vårt sinne och obehindrade av syndens
mörker kan förstå vad som är gott här i livet och vad som är det högsta goda -
så att vi kan förstå att Gud är livets högsta goda.
Andra delen
För det andra styrker Guds Ande vår vilja
så att vi verkligen eftersträvar att göra det goda. Den gör oss förmögna att
"ge järnet".
Tredje delen
Och, till sist, den Helige Ande renar vårt känsloliv
så att vi kan prioritera våra högre och ädlare känslor framför de känslor som
vi får genom köttslig njutning – känslor som uppstår genom tillfredställelse av
våra drifter, också drifter som inte har med sex att göra, t.ex. tillfredsställelsen
vi får genom att hämnas på våra fiender eller sätta oss i säkerhet på någon
annans bekostnad.
Sammanfattning
Det är just dessa tre aspekter av Andens verksamhet
i oss – (1) att upplysa vårt förstånd, (2) att styrka vår vilja och (3) rena
vårt känsloliv, som fulländar syftet som Guds Lag hade från början. Genom sin
övernaturliga attraktionskraft förvandlar Anden allt som kan upplevas av den
syndiga människan som något negativt i Lagen till något gott, något positivt.
Lagen låter oss syndiga människor se oss själva utifrån en negativ spegelbild –
våra brott och våra brister. Anden låter oss se oss själva utifrån en positiv
spegelbild – vad vi förmår genom Guds nåd. Alltså låter den Helige Ande oss inse vart vi
är kallade och han hjälper oss samarbeta med Guds nåd fullt ut.
Avslutning
Varje utgjutelse av den Helige Ande sker vid en given
tidpunkt. Just därför firas Pingstdagen till minne av den första allmänna
utgjutelsen av Guds Ande över den nytestamentliga Kyrkan, den första församlingen
s.a.s., lärjungagemenskapen som steg ut ur övre salen på Pingstdagen och
började förkunna Kristi frälsningslära. Således blev Kyrkan döpt i den Helige
Ande precis som Jesus blev döpt i Helig Ande då han steg upp ur Jordan som den
av Gud erkände Messias och Frälsaren – ty Kyrkan är Jesu Kristi mystiska kropp.
Katolska Kyrkan lär att den Helige Ande meddelas
genom det Heliga Dopets Sakrament och att den Helige Andes liv i oss stärks
genom Konfirmationens Sakrament. Men Andens verksamhet i oss är alltid en process.
Och den Helige Andes liv i oss får näring
då vi mottager Jesu Kristi Kropps och Blods Sakrament. Men eftersom synden blir
till hinder för Andens verksamhet i oss, är Botens Sakrament en nödvändighet,
då vi vill att den Helige Ande skall återvända till oss och bygga vidare på den
boning han fick i oss genom det Heliga Dopet. Och den Helige Andes verk i oss kan även stärkas
genom personlig bön och genom andra troende människors förbön, vilket den
karismatiska rörelsen har betonat.
Den viktiga fråga som var och en av oss bör ställa
sig själv idag är huruvida jag har öppnat mig för en personlig pingst. Är jag
öppen för den kraft från ovan som Jesus lovade sina lärjungar, då måste jag
kröna Jesus till konung över mitt liv – vilket var budskapet på Kristi
Himmelsfärds dag. Vidare måste jag bekämpa varje intrång som synden gör i den
boning som den Helige Ande har gjort åt sig i mitt hjärta, i den inre kammare
dit jag går för umgås med honom. Jag måste vara vaksam på tecknen, så att mina gamla
skötesynder inte blommar upp på nytt.
Ja, jag måste betrakta min kropp som Andens tempel
och undvika omoral och otämjda köttsliga lustar som en smittkälla som kan
beröva mig den renhet som jag måste äga om jag en gång skall ”se Gud”. Anden är alltså inte motsatsen
till Mose Lag i moralisk mening, utan vill överträffa den genom att skriva
Kristi Lag, Kärlekens Lag, Helighetens Lag, i våra hjärtan. Detta så att vi
inte endast undviker det onda och gör det som vi är strängt förpliktade till
genom Guds bud, utan också allt det som vi är förmögna till att göra om vi
verkligen vandrar i Jesu Kristi fotspår och hänger oss åt den självuppoffrande
kärleken – den gudomliga kärleken – den kärlek som blev synlig för oss på
korset, kärleken mellan Fadern och Sonen som är Guds Helige Ande. Vägen dit
heter underkastelse och överlåtelse, men målet – livet i den Helige Ande – heter
befrielse, ty endast Guds Ande kan åstadkomma vår gudomliggörelse, vår förening
med Gud – en förening i vilken människan befrias från sig själv genom att
överträffa sig själv.