Sjätte Påsksöndagen 2009
Årg. ”B” Joh.
15:9-17
Inledning
I dagens
evangelium utlovar Jesus glädje åt
sina lärjungar, ja, han lovar dem fullkomlig
glädje. Detta löfte är givetvis inte villkorslöst. I så fall hade
det varit meningslöst. Jesus säger: ”Bliv kvar i min kärlek och lyd mina bud”.
Ändå är
det viktigt att lägga märke till att löftet inte gäller endast
för ett liv efter detta. Jesus uttrycker sig inte så här: ”ni
skall bara kunna glädja er i det tillkommande livet”. Nej, han lovar
glädje även under detta livet, men en glädje som skall fullkomnas i det
tillkommande livet.
Första delen
Var och
en som hör detta löfte vill naturligtvis veta om Jesu löfte förutsätter någon
form av självsuggestion. Innebär löftet att den troende bara inbillar sig att han
är glad därför att han inte tillåter sig att fundera över hur andra lever och
vad andra får ut av livet? Är trons glädje endast något för
människor som har misslyckats med att skaffa sig något annat i livet att
glädjas åt, för människor som måste nöja sig med religion därför att de inte
har något annat? Är det så att andra är tokiga i golf, i popmusik, i
bingolotto, i hästar, och helt inriktade på pengar, sex, politik, makt, o.s.v.
men att den som saknar andra intressen eller som inte har framgång på något
annat område – blir religiös?
Nej,
Jesus menar inte att den glädje han erbjuder är en ersättning, ett substitut,
för annat som kan vara till glädje för de flesta människor. Han menar att han
har kommit för att skänka oss den sanna glädjen, han har kommit
för att skänka oss den enda form av glädje som kan bestå.
Den
glädje som Jesus skänker är alltså präglad av frid, som inte är
endast förnöjsamhet utan också fulländning – ‘‘frid som består’’ - ‘‘frid som
övergår allt förstånd’’. Mycket av detta som världen kallar för glädje
är en jakt efter något som absolut inte
kan bestå. Den varar endast i spänningens ögonblick, då
man är ung, eller endast om man lyckas slå ut alla konkurrenter, eller endast då
en massrörelse skapar en känsla av samhörighet. Mycket hänger på ”antecipation”
- överdriven förväntan som går över så fort den uppfylls Den glädje Jesus utlovar
har villkor, men den är inte beroende av psykologiska faktorer, utan av vad
filosofer kallar ontologiska faktorer. Den bygger på människans varande såsom
människa – på hennes väsen som Guds avbild. Ty människan längtar till sist
efter att bli mer än människa. Hon vill gudomliggöras. Bli som Gud, förenas med
Gud. Detta är det första.
Därmed
har jag nu inte sagt att den glädje Jesus skänker saknar den beståndsdel som
brukar kallas spänning, ty ett liv i Gud, vilket per definition är
oändligt – bjuder på nya utmaningar i det oändliga. Det är endast då vi själva
gör Gud liten och tråkig som vårt trosliv blir tråkigt.
Ingen
blir väl häpen över att genforskare som försöker utforska allting också har
gett sig i kast med att hitta en gen som avgör om en människa blir lycklig i
livet eller inte? Några forskare menar att de redan har hittat indikationer på
att en del människor är programmerade för att vara lyckligare än andra. De
säger också att vår lycka beror mest på mindre ting. Dessa
forskare påstår att det som vi uppfattar som stora förändringar i vårt liv –
att man hittar kärlek med ett stort ”K”
eller vinner 10 000 000 kronor endast påverkar vårt lyckotillstånd
under en förvånansvärt kort tid.
Kanske
har dessa forskare rätt beträffande lycka. Den som känner sig lycklig måste kunna glädje
sig över det som utifrån ett jordiskt perspektiv är små ting. Den som kan
fröjda sig över små ting, över det som livet bjuder på varje dag – kan vara
lycklig ganska ofta. Man hittar inte kärlek med ett stort ”K” varje dag – man vinner inte 10 000 000 kronor på
bingolotto varje dag. Den som endast kan vara lycklig över stora
ting är dömd i förväg till ett fåtal lyckliga stunder. Just därför kan
religiöst sinnade människor vinna, inte bara den glädje bortom tid och rum som
människan är skapad till, utan också timlig lycka. Hon har ett säkert hopp om
att nå fram till livets stora mål, men kan avspänt njuta av mindre ting på
vägen. Detta är det andra.
Tredje delen
Men
nu vill jag påminna om att lycka ändå är något annat än glädje, i varje fall något annat än den
glädje som Jesus talar om. Därmed har jag inte sagt att lycka är oviktigt. Men
även detta att vara lycklig över små ting – över de många ting som Gud har
skapat - är inte samma sak som sann glädje, ty sann
glädje finner man endast i Gud, inte i vad Gud har
skapat. Endast hos Gud finns den glädje som består även då jag möter
svåra prövningar i livet som tillfälligt berövar mig lyckan. Den tillåter mig också
att älska människor som inte nödvändigtvis gör mig lycklig. Detta är en annan
viktig punkt. I annat fall kunde inte Jesus befalla oss att älska varandra. Kan
man befalla någon att älska? Ja, men endast om den som får befallningen älskar
Gud över allt och alla!
Detta
som jag nu försöker säga vilar på en viktig teologiskt princip. Skapade ting
och skapade varelser – också de människor som är viktigast för mig – får jag
inte älska istället för Gud eller mer än Gud.
Att göra så är avgudadyrkan, och den som dyrkar som Gud den eller det som inte
är Gud, är dömd till besvikelse, till grämelse, till sorg - och
den som håller ut i sin avgudadyrkan till det jordiska livets slut är dömd till
evig besvikelse, grämelse, sorg och till helvete - inte därför att Gud vill undanhålla honom
eller henne evig glädje, utan därför att vissa människor, ja,
en hel del människor, gör sig oförmögna till att ta del av den sanna glädjen.
Falska gudar kan inte skänka äkta glädje. Och vilka är vår tids falska gudar? Pengar,
köpenskap d.v.s. materialism, det som kallas "konsumism", omoraliskt
bruk av vår sexualitet med endast tillfällig njutning som syfte, makt över
andra människor som används på ett egoistiskt och även demoniskt sätt […] Listan kan göras längre. Ni vet själva vad
som hör dit. Sådant som gör människan besviken på livet och sig själv.
Avslutning
Hurudan
är då den sanna glädjen i den sanna Guden? Jo, den glädjen har sin upprinnelse
i att stå i ett levande förhållande till den som är den yttersta verkligheten –
också människans yttersta verklighet. Den skänker förnöjsamhet i kombination
med den oändliga spänning som endast den Oändlige kan skänka – den Evige som
aldrig blir gammal. Och Jesus är vägen dit – vägen till Fadern – alltings
Ursprung och Mål. Han säger, ”Jag är vägen, sanningen och livet”
och i dagens evangelium säger han: ”Jag är glädjen!”