14:e SÖNDAGEN PER ANNUM 2011
Inledning.
Jag prisar dig, Fader, himmelens
och jordens skapare, att du har dolt dessa ting från de visa och
lärda, men uppenbarat dem för dem som är bara barn! Så sade Jesus, men vad
menade han? Menade han att intellektuell utveckling och fördjupning
är en fara för den tro som han förkunnade? Nej! Den som
verkligen har läst evangelierna vet att Jesus litade inte endast till
känslomässig appell då han ville nå dem som samlades
för att lyssna till honom. Ibland ber han ju sina åhörare just
att bruka sitt förnuft och bedöma saker själva. Nej, vad Jesus
varnar för är att missbruka förnuftet så att man blir
så högmodig att det kan hindra en från att acceptera det som
Gud uppenbarar, vilket ligger bortom förnuftets grepp. Detta är det
missbruk av förnuft som omintetgör den tillit som vi bör ha till
Gud och vad han uppenbarar för oss.
Denna text liknar en annan som vi möter i ett annat ställe i
evangeliet. Jesus säger: Sannerligen,
om ni inte omvänder er och blir såsom barn, kommer ni inte in i
himmelriket. (Matt. 18:3) Inte heller i den här texten uppmuntras vi
att förbli såsom barn i intellektuellt avseende. Visserligen är
inte frälsningen frukten av en intellektuell övning. Att
älska Gud är inte samma
sak som att bli teolog. Intellektet kan framställa Gud som "det
högsta goda" och därmed göra det uppenbart att vi bör
älska honom, ja, älska honom utöver allt och alla, men att
älska är en viljehandling. Precis som den gudomliga nåden
bistår vårt intellekt, så måste den gudomliga
nåden bistå vår vilja. Inte så att nåden tvingar
vår vilja, men nåden är nödvändig både
när vi använder förståndet och när vi använder
vår vilja. Förståndet, intellektet, är fördunklat av
synd, och viljans kraft att konsekvent söka Gud är försvagad av
alla möjliga konkurrerande begär, men Guds nåd kan
övervinna syndens skador på både förståndet och på
viljan.
Första delen.
Vad jag har läst, så är nästan alla psykoanalytiker
och psykoterapeuter överens om att varje vuxen människa alltid har
barnet som han en gång var, inom sig. Från början låter
ett barn sin vilja komma till uttryck direkt. Alla människobarn, precis
som alla djurungar, har drifter. Det är meningen att de skall kämpa
för sin överlevnad. Därför är de egocentrerade. Och vi vet att många psykologiska
problem uppstår just därför att människor som skaffar barn
inte nödvändigtvis är inriktade på, att barnets behov till
en början måste komma först. Det är efter det att barnet
har fullt bevis på föräldrarnas totala pålitlighet, som
man kan påbörja tuktan av den ursprungliga egocentreringen. Det
förhåller sig alltså så, att hos ett spädbarn
måste viljan styra innan förståndet utvecklas.
Vad menar Jesus när han säger att vi måste vara såsom
barn för att komma in i Guds rike? Jo, att vi måste lära oss att ha
samma tillit till Gud som ett barn har till sina föräldrar då
allt går rätt till väga under uppväxten. Barnets vilja att
göra som föräldrarna vill, d.v.s. att lyda, blir då
reflexmässigt.
I den fallna världen blir det dock inte så sällan så,
att en far eller en mor är nästan likgiltig inför barnets
bästa. Kanske var inte ens föräldrarna helt och hållet
förbundna med varandra i varaktig kärlek och således inte
heller i stånd att ge barnet riktig trygghet. Många faktorer spelar
in i ett barns uppväxtförhållande. Barn påverkas mycket stark av
t.ex. rädsla för att bli övergivna då
föräldrarna överger varandra. Nästan alla psykologiska
problem är ju rotade i någon mån i barndomen. Nåja, vad
Jesus kallar oss till är inte någon form av regression, någon
återgång till vår egna faktiska barndom, som har, mer eller
mindre, präglats av världens syndafall. Han kallar oss till en ny
barndom – han kallar oss att gå in i ett tillitsfullt
förhållande till den himmelske Fadern. Förhållandet
mellan den nya, andliga barndomen som han kallar "tro" är
givetvis analogt med det goda vi har erfarit i vår faktiska barndom. Men
genom att bruka vårt förstånd måste vi sortera bort det
som vi inser var präglat av synd. Jesu kallelse förutsätter
alltså bruk av vårt förstånd – även kallelsen
att bli som ett barn. Den bygger på insikter som tillåter oss att
bygga upp ett viljemässigt beslut att leva i trons tillit, en tillit som
övergår det vi själva levt i som barn. Detta är det
första.
Andra delen.
Å andra sidan måste vi också vara medvetna om att
även hos Jesus Kristus prövades den tilliten han hade till den
himmelske Fadern på ett radikalt sätt. Från korset ropade
Jesus till sin himmelske Fader: Min Gud,
min Gud varför har du övergivit mig? Naturligtvis vet vi att
dessa ord är ett citat från den 22:e psaltarpsalmen och
således en liturgisk text, men faktumet kvarstår – Jesu
tillit prövades. I Getsemane hade han bett: Om det är möjligt, låt denna bägare (lidandets
bägare) gå mig förbi. Men det var inte möjligt.
Världens frälsning hängde på att lidandets bägare
inte gick honom förbi.
Jesus fick lida och dö. Men Fadern övergav honom inte. Enligt
Faderns vilja uppstod han från de döda och for upp till himmelen.
Detta är det andra.
Avslutning.
De flesta av oss har nog samma fråga som Nikodemus ställde till
Jesus: Hur kan en människa bli
född på nytt? Inte kan
hon åter gå in i sin moders liv och födas? Jesus svarade: Om en människa inte blir född av
vatten och Anden, så kan hon inte komma in i Guds rike.
Andlig pånyttfödelse är alltså en sakramental
handling, men det är genom trons dynamik, d.v.s. genom lydnad, trons
lydnad, som vi samarbetar med den gudomliga nåden som tillåter oss
att leva såsom Guds barn. Barnet inom oss har oundvikligen lidit
besvikelse på mänsklig kärlek, den faderliga och den moderliga,
och även andras, många gånger, men Gud låter den sanna
kärleken, som är hans kärlek, som förmedlas genom hans
Helige Ande, lära oss att med tillit bedja såsom Frälsaren: Ske inte min vilja utan din!
Broder Frans-Eric T.O.R.