DEN 15 SÖND. per annum
MATT. 13:1-23(eller 1-9)
Inledning
Vilken attityd skall
en troende människa inta? Skall han vara optimist? Eller
pessimist? Skall han vara realist? Eller fatalist?
Hur borde man besvara
denna fråga i ljuset av liknelsen om såningsmannen och de fyra
olika slagen av jordmån, som Jesus berättar i dagens evangelium?
Oavsett hur man ser
på liknelsens ursprungliga budskap, blir svaret det samma. Betraktar man denna liknelse först
och främst som en liknelse riktad till apostlarna, som fick ansvar
för att sprida Jesu budskap om Guds rike och frälsning, så
skall den troende människan inta en attityd präglad av optimistisk
realism; betraktar man liknelsen först och främst som en liknelse
riktade till den som tog emot det apostoliska budskapet, så skall den troende
människan också inta en attityd präglad av optimistiskt
realism. Vad man skall undvika är alltså att inta en attityd av
pessimistiskt fatalism.
Jesus var en
realistisk optimist. Han var en realist eftersom han förstod att
åkrarna i Galiléen bestod av olika slags jordmån precis som
de åkerlapparna som man möter i människornas hjärtan.
När man besår dessa åkrar faller en del säd på
vägkanten och en del blir uppäten att fåglarna. En del faller
på steniga ställen där myllan är tunn. Säden gror
fort, men grodden blir strax svedd av solen och dör, eftersom det inte kan
utveckla rötter. En del faller bland törne och tistlar och blir
kvävt så fort det spirar upp. Men en del faller i den goda jorden
och ger en stor skörd, hundrafalt och sextiofalt och trettiofalt.
Nej, Jesus var ingen
pessimist. Han var inte heller någon fatalist. Han menade inte att
såningsmannen bör vara snål och endast så ordet på
ställen, där han kunde säkert veta att det finns god jord. Han
menar inte att den som upptäcker stenig jord i sitt eget hjärtas
åkerlapp, eller som hittar törne och tistlar där, skall
förtvivla och dra slutsatsen att han inte kan frambringa helighetens
frukter. Han menar att såningsmannen skall strö ut säden utan
att bekymra sig så mycket om vilket slag av jordmån den hamnar i,
och att den som tar emot hans frälsningsord som
utsäde, skall frimodigt sätta igång med att bearbeta
jordmånen på sitt hjärtas åkerlapp.
Jesus var en
optimistisk realist och han kallar oss att inta samma attityd beträffande
de möjligheter som Guds nåd skapar för oss.
Första delen
Ja, Jesus var en
optimistisk realist beträffande människans möjligheter att vinna
evig frälsning och han kallar mig och dig att inta samma attityd. Kanske
upptäcker vi att den åkerlapp som har blivit besådd med Guds ord
om sitt eviga rike i mitt hjärta är full med törne och tistel,
eller att det finns stora stenar precis under myllan som blivit besådd.
Ändå har vi, enligt Jesus, ingen anledning att vara pessimister
beträffande våra möjligheter att vinna evig frälsning. Jag
kan förbättra jordmånen i mitt hjärtas egen
åkerlapp. Kanske måste jag acceptera att sådden inte
ännu har frambringat en skörd på 10000, eller 6000 eller ens 3000%, utan att
tillväxten har varit mindre än några få procent. Om det
nu är så, då gäller det att ytterligare
förbättra jordmånen på min egen åkerlapp.
Nej, Jesus var ingen
fatalist. Inte heller skall jag
vara någon fatalist. Men jag måste förstå att riktig
självkännedom är den nödvändigaste
kunskap som jag behöver förvärva. Varför?
Jo, därför att Guds nåd inte kan åstadkomma
någonting hos mig eller någon annan utan att jag samarbeta med den,
med den ärlighet som självkänedomen
fordrar. Jag måste se min egen synd innan jag kan be om
förlåtelse för den, göra bättring, och vandra vidare
på helgelsens väg medveten om vilka tillfällen till synd som
jag skall undvika.
Detta är det
första.
Andra delen
För det andra
kallar Jesus mig att vara en optimistisk realist beträffande min
nästas frälsning. Till en början ser jag oftast min nästas
synder tydligare än mina egna. Jag känner givetvis till
omständigheterna kring mina egna tillkortakommanden, men kanske inte till
omständigheterna kring min nästas tillkortakommanden. Men, inser jag
att Gud både kan och vill frälsa mig, måste jag erkänna
att han både kan och vill frälsa min nästa. Jag kan inte
göra anspråk på kunskap om min nästa som
fattas hos Gud. Skriften intygar att Guds nåd har uppenbarats till
frälsning åt alla människor (2 Tit. 2:11). Detta betyder inte att
alla kommer att bli frälsta, men likväl att alla skulle kunna bli
frälsta.
Alltså skall jag
beså min nästas åkerlapp med det utsädet som är
frälsningens ord,
utan att bekymra mig för mycket om vilken slags
jordmån det kommer att hamna i. Vi är kallade att vara
såningsmän; änglarna har uppdraget att vara skördemän.
Dessa uppgifter är skilda från varandra. Också i detta, att
så frälsningens frö, skall jag inta en attityd av optimistisk
realism. Jag skall inte vara så resultatinriktad att jag försummar
mitt uppdrag. En gång sade Jesus till judarna: “Gud kan resa upp
söner och döttrar till Abraham ur dessa stenar som ni ser omkring
er”. Det som fordras av en såningsman är inte en minutiös
analys av sin nästas möjligheter, utan uthållighet i detta som
är hans uppdrag att beså åkerlapparna. Detta är det andra.
Avslutning
Det märkliga
är att kallelsen att bearbeta mitt eget hjärtas åkerlapp inte
är en annan kallelse än att beså min nästas
åkerlapp. Att jag bearbetar mig själv medför av sig själv,
att jag avlägger ett vittnesbörd inför andra. Min egen
omvändelse och andras är inte skilda händelser.
Ja, människor
märker det, då du konsekvent och med glädje deltar i den heliga
mässan på söndagar, då du skapar tid i ditt liv för
bön, bibelläsning och meditation, då du utan förställning,
eller någon tanke på att förhäva dig själv, talar om
ditt gudsförhållande, eller försvarar Kyrkan. De lägger
märke till det, då du slår vakt om, att visa kärlek
för människor som du inte behöver bry dig om, och när du på
ett offervilligt sätt skänker bort en del av din inkomst, eller
gör en gåva av din fritid. Detta är just vad som menas med
kärleksgärningar. Människor kommer att lägga märke
till det, då du ödmjukar dig själv, biktar dina synder och
försöker leva i Jesu efterföljelse. Det är inte
nödvändigt att vi alla blir professionella evangelister – alla
kan inte bli präster eller ordensfolk – tvärtom – alla professionella
evangelister, alla präster, är beroende av vanliga kristna
människors uppbackning .
Men riktig uppbackning
kan du inte ge till någon människa, utan att inta en attityd av
optimistisk realism, ty den attityden är vad som åsyftas då vi
talar om hoppet som en teologisk dygd. Och det är just hopp, hopp om din
egen frälsning, och hopp om din nästas frälsning som, när
den framkallas av tro, kan fylla er, både dig och din nästa, med
gudomlig kärlek.
Broder Frans-Eric T.O.R.