16
söndagen
Matt.
13:24-43 (13:24-30)
Inledning
Beskrivningen av
fiendens illgärning på veteåkern i liknelsen är inte en
produkt av Jesu fantasi. Även i den romerska lagen fanns det faktiskt
straffsatser ämnade för dem som sådde ogräs på en
veteåker. Det speciella ogräset som Jesus tänkte på, ser
ut som vete, men om det mogna sädet av detta ogräs mals tillsammans
med vete, så förstörs mjölet. Brödet smakar illa och
blir även milt giftigt.
Vi behöver inte
gissa oss fram till fiendes identitet i Jesu liknelse. Han förklarar saken
själv. Fienden är djävulen. Jesus själv är
såningsmannen. Apostlarna har han kallat att fortsätta med detta
arbete – och de i sin tur utväljer biskopar och präster som
skall gå i deras fortspår. Skördetiden är den yttersta
dagen då var och en av oss skall stå inför Guds domstol.
Det finns dock
två kvarstående frågor, som jag skulle vilja behandla.
Första delen
Det första som vi
vill veta är om vi verkligen skall acceptera att Kyrkan består såväl av
ogräs som vete i så hög grad som den gör. Ganska ofta får man höra, att
många, ja, kanske majoriteten, av Kyrkans medlemmar är hycklare
eller att många lever i omoral, eller att de tongivande är
självgoda och obarmhärtiga, eller, tvärtom, att de allra flesta är
passiva och utan levande tro och att många av Kyrkans medlemmar finner sig
i att falsklära förkunnas.
Vid olika tidpunkter i
Kyrkans historia har, som bekant, de som ville reformera det som blivit fel i
Kyrkan gått så långt att de har hamnat utanför Katolska
Kyrkans hägn och byggt upp nya samfund och sekter, i ett välment
försökt att rensa ogräset ur Kyrkan. Men dessa har i själva
verket gått emot vad Jesus säger i den här liknelsen, vare sig
de med vett och vilja har velat dela Kyrkan eller ej. Poängen i Jesu liknelse är ju,
att ogräset kan se ut precis som vete, vilket innebär att den som
åtar sig att rensa åkern alltid löper risken att missta vetet
för ogräs och ogräset för vete. Människor kan inte
läsa hjärtats hemligheter. Endast Gud kan läsa hjärtats hemligheter.
Därför har Katolska Kyrkan i sin kyrkotukt, alltid gjort skillnad
mellan offentliga ord och handlingar och hemliga ord och hemliga handlingar.
Ett exempel på
denna princip är den skillnaden som görs mellan en professor i
teologi som vid ett katolskt lärosäte skriver böcker som
innehåller falsk lära och en gammal gumma som håller heretiska
åsikter i sin hemby. Man kan inte veta om den gamla gumman har fattat
saken rätt eller ej. Hon har ju inget mandat att
undervisa i Kyrkans namn.
Ett annat exempel
är skillnaden som Kyrkan gör mellan människor som öppet
lever i utomäktenskapliga förbindelser eller i någon annan form
av omoral, och människor som lever ett liv utan moraliska tyglar men inte
tar offentlig ställning för vad de gör, som inte ens
försöker mottaga Altarets Sakrament. Det
är helt klart att den som syndar i hemlighet kan mycket väl vara en
värre syndare, än den som är offentlig syndare, men Kyrkans
disciplinära åtgärdar drabbar endast den som offentligen
utmanar Kyrkans morallära eller kräver rätten att mottaga Sakramentet, då han eller hon inte är
berättigad därtill.
De som bär ansvar
för Kyrkans disciplin inte kan åta sig den uppgift som änglarna
skall få vid tidens slut, uppgiften ”att rensa ogräset
från vetet” – de kan inte, som hemliga poliser, rensa Guds barns
gemenskap från alla syndare. Varför? Jo,
därför att tiden inte är inne för den yttersta domen
– den slutgiltiga domen. Gud har gett oss tid för att omvända
oss. MEN Kyrkans förkunnelse måste förbli entydig och
konsekvent för att ge människor möjlighet att ständigt
rannsaka sitt eget samvete och omvända sig.
Andra delen
Beträffande den
andra frågeställningen: Är människan endast ett passivt
offer för djävulens verksamhet ? –
är svaret absolut – “Nej!”. I Jesu
liknelse riktas underförstådd kritik mot dem som “ligger och
sover”, då djävulen sår sitt ogräs i
människans hjärta och således i Guds Kyrka. Med Guds hjälp
kan människan själv bekämpa det ogräs som djävulen
sår i hennes eget hjärta. Vi skall “vaka och bedja så att vi själva inte faller i
frestelse” – det rådet gav Jesus sina egna lärjungar
natten innan han lät sig offras för våra synder på
korset.
Alltså är
det viktigt för oss att inte bara förespråka
självdisciplin i största allmänhet, utan också att vara
mycket medvetna om vad och vem vi har att kämpa emot. Aposteln Paulus
säger: ”Vi kämpar inte (bara) mot fiender av kött och blod
utan mot makter […] över denna världs mörker, mot ondskans
andemakter […]”. Kort sagt, vi har att
kämpa mot djävulen och hela hans anhang. Och i den här kampen
måste vi verkligen veta och förstå att djävulen är
en personlig varelse – som i sitt förhållande till
människan uppträder som en bedragare. Jesus kallar honom
”Lögnens fader”.
Vi behöver alltså genom den Heliga Skrifts varningar
lära känna vår fiende, djävulen, och hans makt och list.
Oftast är
djävulen så
listig att han inte ens kommer med en helt personlig frestelse
som han riktar mot oss som individer. Oftast kommer han som en kulturell
strömning, som "tidens ande". Vi går in i fördärvet
med tankar som
– "alla gör så nuförtiden" eller, "det är nya tider nu
som skiljer sig från den tid då Jesus levde" eller, "jag
är inte den sämste" eller även, "se på vad
prästerna själva har gjort".
Men vi får vi
aldrig börja betrakta oss själva som passiva offer för
djävulens verksamhet och bara ropa på exorcisten då vi faller
för hans list. Gud har satt tydliga gränser för Satans
verksamhet genom att skapa människan med en fri vilja. Djävulen
är varken allsmäktig eller allvetande. Han får aldrig
sätta människans fria vilja helt ur spel. I slutändan
väljer vi om vi skall verkligen "göra som
alla andra" eller ej.
Avslutning
Ja, med hjälp av
liknelsen om vetet och ogräset bör vi alltså påminna oss
om att antingen Guds rike eller djävulens rike får sitt fäste
invärtes i en människa – i hennes inre. Vad gäller de
troendes gemenskap, det som vi kallar Kristi Kyrka, den Heliga Katolska och
Apostoliska Kyrkan, kan man endast utrota offentlig synd och falsk lära,
som blir känd av allmänheten. I vårt inre, vårt eget
allra heligaste, i vårt hjärta, måste vi själva, var och
en, ta itu med hemlig synd och personliga brister beträffande vår
bekännelse av den rena kristna läran. Kyrkan har ju biktstolar.
Den stora skillnaden
mellan en fanatiker och ett helgon ligger faktiskt just i det att fanatikern
ser ondskan främst som ett hot utifrån, emedan helgonet ser ondskan
främst som ett hot inifrån. Helgonet använder sig av andliga
medel för att möta ett inre hot; fanatikern av världsliga medel,
tvång, förföljelse, m.m., och förväxlar inte endast
vetet med ogräs, utan blir också blind för ogräset som
växer sitt eget hjärta. Kyrkan manar oss att gå
”helgelsens väg” – ”helgonens väg”
– inte fanatikernas väg!
Broder Frans-Eric T.O.R.