DEN
19:e SÖNDAGEN PER ANNUM
– ÅR 2011
Inledning
Efter bespisningen av
flera tusen människor i ödemarken på andra sidan Genesarets sjö skickade Jesus hem lärjungarna i
båten utan honom. Han gick upp på ett berg för
att vara för sig själv och bedja. Det hade blivit kväll. Båten som lärjungarna rodde fick
motvind och de kunde inte nå land på andra sidan sjön.
"Strax före gryningen kom Jesus till dem, gående på
sjön […] Alla blev förskräckta och trodde att det var en
vålnad. De skrek av rädsla. Men Jesus talade till dem och
sade: "Var lugna, det
är jag […] Petrus svarade: "Herre om det är du,
så säg åt mig att komma till dig på vattnet." Och
Jesus sade: "Kom".
Vad för slags
människa var då denne Petrus? Hurudan var den människa som
Jesus utsåg till apostlarnas ledare och vars speciella uppdrag i Kyrkan
gör honom till den omistliga klippa som Kyrkan måste byggas
på? Ingen episod i Petrus’ liv är mer talande än den
då Petrus utmanade Jesus att bjuda honom att komma till honom då
denne kom gående på vattnet när lärjungarna rodde
över Genesarets sjö och hamnade i en storm.
Petrus steg ur
båten och gick på vattnet fram till Jesus. Men när han
såg hur häftigt vinden låg på, blev han rädd och
började sjunka. Då ropade han: ”Herre, hjälp mig!”
Genast räckte Jesus ut handen och grep tag i honom och sade:
”Så lite tro du har! Varför tvivlade du?” Och de steg i
båten och vinden lade sig.” (Matt. 14:22
f)
Första delen
Det är helt klart
att Petrus är apostlarnas utsedda ledare. Egentligen hette han Simon, men
fick namnet apostlanamnet Kefa – på grekiska
Kefas eller Petros, vilket
betyder klippa. Och Jesus säger, då Petrus före alla andra och
i de övrigas namn bekänner hans tro på honom som Guds Messias,
att Petrus är ”den klippa på vilken han skall bygga sin
kyrka”. Petrus nämns oftare än någon annan apostel i
evangelierna och i listor av apostlanamn, står hans namn alltid
först.
Trots att Petrus var
apostlarnas utsedda ledare varnades han för att han skulle förneka
Jesus, vilket han också gjorde. Ändå behåller Petrus sin
ledande ställning efter Jesus uppståndelse och himmelsfärd och
det är helt klart att han är den som styr den kristna
församlingen i Jerusalem fastän inte som en monark utan som den
främste bland sina apostoliska kolleger. Mer än någon annan
apostel är det han som tycks förvalta Jesu helande krafter.
Vi förstår
alltså att Petrus var djärv. Ja, att han var en våghals
– en människa som inte var rädd om sig själv. Vi
förstår också att Petrus var mer praktisk än teoretisk.
Det var nödvändigt för honom att erfara
hur tron kunde verka. Han nöjde sig inte bara med att bekänna sin
tro, han handlade utifrån sin tro. Detta hindrade inte att han kunde
vackla, men det måste också sägas att Petrus öppet
bekände framför de andra att han var en syndare, vilket han gjorde
vid det stora fiskafänget.
Bilden vi får av
Petrus gör det lätt för oss att tycka om honom. Människor
som är mindre djärva kan ha svårt med att identifiera sig med
den sidan av hans personlighet, men blotta faktum att Petrus kunde misslyckas
och misslyckades flera gånger är en garanti på att de flesta
på något sätt kan identifiera sig med honom.
Petrus kommer till en
stark tro på Jesus Kristus som Guds Messias och Guds Son innan de
övriga. Han vågar mest, men samtidigt är han allt för
inriktad på att vilja förstå Guds plan och av att erfara omedelbara resultat.
Men varför
sjönk Petrus då han steg ur båten?
Jo, av samma anledning
som han förnekade Jesus då denne arresterades och skulle dömas
till döden. Han litade för mycket på sitt eget mod. Innan Jesus
dömdes sade Petrus: "Herre, jag är beredd att gå med dig
både i fängelse och i döden." (Luk. 22:33) och
"Även om
jag måste dö tillsammans med dig, skall jag aldrig
förneka dig" (Matt. 26:35), men sedan förnekade han Jesus tre
gånger, lika många gånger som tuppen, enligt Jesus egen
profetia, gol.
Petrus tycks ha
glömt vad han borde ha lärt sig då han steg ur båten och
började gå fram till Jesus på vattnet, men sedan började
sjunka. Jesus räckte ut sin hand och räddade
honom.
Det som Petrus
behövde lära sig behöver vi alla lära oss. Det är
endast genom Guds nåd som vi kan bli räddade – hur modiga vi
än är, hur mycket kunskap om frälsningen vi än har
förvärvat och så vidare. Detta är det första.
Andra delen
Precis som Petrus och
lärjungarna skulle göra sedan i Caesarea Filippi, då
Jesus frågade "Vem
säger folket att jag
är?" så föll Petrus och lärjungarna ned inför Jesus i båten och bekände:
"Du måste vara Guds
Son." Vi förstår
att Jesus ville leda
lärjungarna, också Petrus, steg för steg till full kunskap om hans person, om hans uppdrag som den
väntade Messias, och om hans
makt som deras och hela världens Frälsare. Deras problem var inte att de trodde
för mycket om honom, utan att de trodde för lite. Men han ville inte att de
endast skulle tro på honom som undergörare. Därför
gör Jesus under främst då han inser att lärjungarna eller
folket kan göra andliga framsteg.
Avslutning
Under livets
gång kommer det antagligen att storma omkring oss och inom oss
många gånger. Vi möts alltså inte bara av stormbyar som
träffar oss utifrån. Det är viktigt därför att vi
lär oss att bedja på rätt sätt
under livets färd vare sig den nu blir lång eller kort, stormig
eller lugn. Eftersom vi måste lära oss att bedja
under färden och är ofullkomliga i vår tro, är det absolut
väsentligt att vi ständigt frågar efter den riktning i vilken
Jesus vill styra oss – att vi såsom Jesus ständigt
frågar efter Faderns vilja och ber om den Helige Andes vägledning.
Det vore ju till ingen nytta om Gud skulle rädda oss undan de stormar som
vi fruktar mest i den här världen om detta skulle innebära att
vi tog en felaktig kurs på livets hav. Som det heter i den Heliga Skrift:
”Sök först Guds rike” – d.v.s. det rike där
Guds vilja styr – ”så skall allt annat tillkomma er”.
Trons skepp är ju osänkbart!
Broder Frans-Eric T.O.R.