1:a sönd. i Fastetiden 2011
Årg. ”A” / Mt.
4:1–11
Inledning
I dag, den första söndagen i Fastetiden, skall vi ägna
några minuter åt att begrunda “ondskans mysterium”
för att vi skall kunna vandra segervisst på omvändelsens
väg. En del människor häpnar över att man kan kalla ondska,
eller det onda, ett mysterium precis som man kallar Gud ett mysterium. Detta
gör man faktiskt, men inte därför att den Onde är
Guds jämlike, utan därför att ondskans blotta förekomst
är en aspekt av änglarnas och människornas
förhållande till Gudsmysteriet, på sätt och vis en aspekt
av Guds varande betraktad som skapare. Varför? Jo därför att det
onda, i likhet med det gudomliga, är oskapat. Det måste
förhålla sig så eftersom Gud inte har skapat ondskan. Men jag
måste få lov att förklara detta påstående mer
ingående.
Den Onde, som kallas djävulen, men också Satan, Beelsebul och
Lucifer, kan inte betraktas som ondskans ursprung. Han är en fallen
ängel. Som allt annat som Gud skapade var han god från början.
Han är på intet sätt Guds jämlike. Han är en
bland andra andar. Han hör hemma i vad vår trosbekännelse
kallar “den osynliga skapelsen”. Han är mäktig,
ja, den mäktigaste bland andar, men definitivt inte allsmäktig.
Vilka oskapade krafter eller makter har då samverkat till Satans
fall? Och vad har han med oss människor att göra egentligen? Redan
under de första århundradena efter Kristi död och
uppståndelse begrundade teologerna denna fråga. En del kättare
kom på vilseledande svar. Dessa menade att det fanns både en ond
och en god gud, men en sådan gudsbild motsvarar inte den katolska tron.
Första delen
För det första måste de sägas tydligt och klart att
från begynnelsen fanns endast Gud. Han är det Stora Varat –
alltings ursprung – allt varandes källa. Om vi frågor vad som
fanns förutom Gud, så måste svaret lyda – INTET. Gud var
och är den yttersta verkligheten. Man kan tycka att detta måste
innebära att det inte fanns något alternativt till Gud, men
alternativet till det Stora Varat är just det Stora Intet. Teoretiskt
sett, att välja annat än Gud är just att välja det som inte
finns till – icke-varande, det som är illusion, och lögn. I
praktik innebär ett sådant val, att välja sig själv som
sin egen gud. Och så gjorde faktiskt Satan. Han ville bli såsom Gud
– göra sig till Guds jämlike.
Man måste komma ihåg att illusioner äger en dragningskraft
då vi söker ett alternativ till verklighet. Satan frestade Adam och
Eva med ett sådant lockbete. Han sade: “Om ni inte lyder Gud, om
ni äter av frukten från trädet som växer mitt i Edens
lustgård, om ni äter av kunskapens träd, kunskapen om gott och
ont,(så att ni själva får bestämma vad som är gott
och ont) så kommer ni inte att dö, såsom Gud har sagt,
utan ni själv kommer att bli som gudar.”
Orsaken till Satans synd och människans synd var expansivt
högmod. Vi kallar människans ursynd olydnadens synd, men den
personliga egenskap, den odygd, som
var orsaken till denna olydnad inför Gud var högmod.
Första delen.
Om du betvivlar att rena INTET kan locka människan, kan det kan vara
ett alternativ till Gud
för rationella varelser, människor som änglar, fundera på
den filosofiska existentialisms budskap såsom den kommer till uttryck i
ateistisk eller agnostisk tappning: Människan kan inte vara sig
själv, kan inte ta ansvar för sitt handlande, så länge hon
tror på Gud. Det är först när Gud “dör”
för henne, förlorar makten över henne, inte kan fordra lydnad av
henne, som hon kan förverkliga sig själv till fullo och ta ansvar
för sitt eget liv och sina egna moraliska beslut. Så lyder
existentialismens budskap. Det är först då människan tar
makten i sina egna händer och avgör själv vad som är gott
och ont, då hon äter av den förbjudna frukten, av kunskapens
träd på gott och ont, som hon kan förverkliga sin potential och
bli övermänniska. Så skulle Friedrich Nietzsche ha uttryckt saken.
Andra delen
Man kan givetvis undra vad Satan har för intresse av oss
människor. Svaret är att då man en gång åtager sig
att spela schack, så blir det viktigt att ta så många av
opponentens pjäser från honom som möjligt. Även om
djävulen inte kunde inbilla sig att han kunde vinna, så kunde han
ändå försöka uppnå “remí”, d.v.s.
en oavgjord match, ett tillstånd som skulle tillåta en skapad
varelse som honom att framhärda i att hävda sitt oberoende av Gud
därför att Gud alltid måste följa sina egna spelregler.
Alltså kan inte ens Gud tvinga den som han själv skapat med fri
vilja, d.v.s. människor och änglar, att älska honom och
hålla hans bud.
Detta är alltså det andra. Satan är intresserad av oss
människor som vilken schackspelare som helst är intresserade av sin
opponents pjäser. Det ingår i spelet.
Men nu kommer vi till en ytterst viktig punkt. Gud, till skillnad
från Satan, är inte bara intresserad av oss som vilken skackspelare
som helst är intresserad av sina pjäser. Gud älskar var
och en som han har skapat. Varje skapad varelse återspeglar ju Skaparens
härlighet. Gud vill inte förlora en enda av oss i den kosmiska
matchen som han utkämpar med Satan.
Också i dag fortsätter Satan sitt schackspel med Gud. Satan vill
inte bara existera i det helvete som han själv har åstadkommit. Att
djävlas med oss människor är det enda roliga som han har
för sig, så att säga. Och han ljuger för oss eftersom han
är som Skriften säger, "lögnens fader". Men han
måste få vårt samtycke innan han handlar med oss. Han tar sig
till vilka lögner som helst. Ibland förnekar han t.o.m. sin egen
existens – han säger att han är bara en myt. Ibland säger
han att han är lika stark som Gud – satanister har gått
på den lögnen. Ibland säger han att Gud inte finns. Ibland
säger han att Gud finns men att Gud inte skiljer mellan rätt och fel.
Ibland säger han att det inte finns något liv efter detta. Ibland
säger han att Gud finns, men att vi har inget ansvar därför att
ingen människa kan vara riktigt säker på vad Gud vill. Ibland
säger han att Gud tillåter allt som vi för stunden känner
för. De flesta faller för den sistnämnda lögnen.
Därför är det så lätt för Satan att fresta oss.
Avslutning
Guds död på korset i sin Son Jesus Kristus var något helt
annat än den död som de existentialistiska filosoferna tänker
då de ständigt säger att “Gud är död”,
ty genom Guds död på korset kan Gud göra människan, trots
att hon är en syndare, delaktig i sin egen Gudom i sin Son Jesus Kristus
och således kan vi uppstå till ett evigt liv i honom.
I varje mänsklig situation, hur desperat livets spel än ser ut i
moraliskt avseende, har alltså Gud ytterligare ett drag som kan
skänka oss en ny framtid. Detta drag heter – syndernas
förlåtelse. Kom ihåg dock att vi inte bara är pjäser
i Guds spel. Vi måste samtycka till vad han vill göra med oss och
vårt samtycke, om vi vill vinna förlåtelse, heter – bot
och bättring.
Broder Frans-Eric T.O.R.