21:a SÖND. per annum 2011
Årg. A, Matt. 16:13-20
Inledning
Det har skrivits en
hel del om skillnader mellan människor som är benägna att ta
risker – sådana som klättrar i bergen, hoppar fallskärm,
dyker i havsdjupet o.s.v., och sådana som t.ex. hellre ägnar sig åt
att läsa och skriva i hemmets, lärosalens eller kontorets trygghet.
Man menar att skillnaden mellan dessa två typer av människor är –
åtminstone delvis – genetisk.
Andra forskare har
påpekat att intellektuella risker och risker som man tar med sitt
känsloliv då man ägnar sig åt självutgivande
kärlek är också risker – att människor tar risker av
olika slag, men att mer ”fysiska” människor tar risker med
kroppen. Att riskera sig fysiskt, då man kör tävlingsbilar
t.ex., är enligt denna analys inte nödvändigtvis mer riskfyllt
än at framföra en ny och kontroversiell teori i skrift. Det
händer faktiskt att en journalist blir dödad p.g.a. vad han
avslöjar, att en professor blir avsatt för sina radikala
idéer. Och ingen behöver påminna oss om att ekonomiska risker
är också risker. Man tar också en risk då man blir
kär i någon och gifter sig – en ganska stor risk
faktiskt. Enligt detta synsätt
finns det: (1) fysiska risker, (2) emotionella risker (3) intellektuella
risker, (4) ekonomiska risker, och, enligt dagens evangelium, (4) andliga
risker. När Jesus talar om att riskera sig själv tänker han om
risktagande som omfattar alla andra typer av risktagande, men det är just
andligt risktagande som vi skall begrunda i dag. Vi skall fråga oss vilka
människor som är livets egentliga vinnare och vilka som är
livets egentliga förlorare – om vilka som vågar vara med i
tävlingen.
Första delen
Allt för
många som bär det kristna namnet ser saken så – att tro
på Jesus Kristus innebar ett verkligt risktagande i det förflutna,
under antiken, då man förföljde kristna, men i dag söker
man trygghet i religion. Risktagarna hittar man idag bland dem som inte
bekänner någon gudstro – menar många idag – bland
dem som inte känner något behov av en Frälsare. En bra karl
reder sig själv, säger man. Förmodligen menar man att han inte
behöver Gud. Han behöver ingen Frälsare – ingen
räddare. Men detta är helt fel.
Att Petrus var en
risktagare till sin människotyp är uppenbart för alla som
läser evangelierna. Han bekände öppet att Jesus från
Nasaret var den väntade Messias före alla andra lärjungar. Han
blev deras talesman. För den sakens skull gjorde Jesus honom till Kyrkans
klippa, vilket är en påminnelse att Jesus vill att Kyrkan skall tala
med en stark och entydig röst.
Att Petrus riskerade
sig är uppenbart. Den romerska polisen kunde mycket väl ha tagit
honom. Fariséernas och sadducéernas spioner kunde ha rapporterat
honom. Att hylla någon som den väntade Messias, var detsamma som att
hylla någon som skulle kunna rubba den rådande andliga och
politiska balansen.
Men den som
bekänner sig som kristen i Sverige – idag – tar faktiskt
också stora risker. Den kristna moralen beträffande t.ex.
sexualitet, äktenskap, respekt för det mänskliga livets
okränkbarhet, motstånd mot abort och dödshjälp etc.
är inte längre politiskt korrekt. Vidare är det fler och fler
som inte längre tar avstånd från våld, droger, ekonomisk
bedrägeri, fusk på akademiska skrivningar och uppsatser eller i
idrottssammanhang m.m. Det är personliga framgångar som möts med
applåder – man bryr sig inte om det som är rätt. Att leva som en samvetsgrann kristen
möts med oförståelse i vårt hårdnande
samhällsklimat. Man ser upp till människor som kan betraktas som
vinnare – punkt slut. Man är mycket mer intresserad av vad marknaden
gillar än vad Gud gillar.
Den
oförståelse och impopularitet som man som kristen har svårast
att leva med, möter man också inom den egna familjen, i den egna
vänkretsen och bland sina närmaste arbetskamrater och kolleger. Men
som kristen präst kan jag inte förmildra trons villkor för er.
En riktig kristen har alltid fått ta andliga risker på sig –
men i dessa utmanande tider tar han eller hon alla slags risker förutom de
fysiska, åtminstone här i västvärlden.
Andra delen
Det är klart att
Petrus var en risktagare till sin människotyp. Men han var också
inriktad på att vara en vinnare. Han hade ingen förlorarmentalitet
och det skall ingen kristen heller ha. Han hade öppet deklarerat sin tro
på Jesus från Nasaret. Han tog risken innan de övriga
lärjungar vågade bekänna att de hoppades på Jesus
från Nasaret som Guds Messias. Petrus tog en stor risk. Han var
också först bland lärjungarna att beväpna sig med
svärd, då Jesu liv var i fara, men detta godkände inte Jesus.
Jesus förespråkade endast den andliga kampen.
Jesus ville låta
Petrus förstå att hans önskan att vara en vinnare här
på jorden stod i konflikt med konsekvenserna som han kunde vänta
p.g.a. sin bekännelse. Därför började Jesus tala om
för Petrus att han måste vandra korsets väg. Petrus blev både
förbryllad och arg. Han ville inte lyssna. Jesus fick t.o.m. utbrista:
"Håll dig på din plats Satan". Ja, nu har vi egentligen
kommit in i nästa söndags evangelium – men ändå
är det viktigt att detta också blir sagt nu.
Varför talar
Jesus om Satan i detta sammanhang? Jo, därför att Satan alltid
använder sig av en människas särskilda personkemi då han
kommer med sina frestelser. Därför ber vi ”inled oss icke i
frestelse”. Satan ville
alltså hindra Petrus att lyssna till Jesu undervisning om korset. Men
lägg märke till det allra viktigaste i dagens evangelium
: Satan ville inte att Petrus skulle förstå att de som ser ut
som detta livets vinnare kan vara det eviga livets förlorare. T.o.m. den
djärve Petrus förnekade Jesus tre gånger då han var
på väg till att offra sig för världens synder.
Avslutning
Det som Petrus hade
svårt för är också svårt för oss.
Därför frågar Jesus oss det som han frågade Petrus:
"Vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men
förlorar sin själ? ... " – VAD SVARAR Du?
Inte vill du svara:
"Herre, jag måste vara en vinnare under det jordiska livet och
därför är jag beredd att förlora min själ
!"
Nej, så vill
ingen av oss svara! Och därför måste både du och jag, hur
vår personkemi än ser ut, och oberoende av om vi har lättare
för fysiska risker, intellektuella risker, risker med vårt
känsloliv, be om Guds nåd – om Guds hjälp. Ty Guds
nåd kan både fullända och förändra vår natur
– vår personkemi – om vi verkligen tar emot den,
inte endast en gång, utan gång på gång. Till sist
vandrade ju Sankt Petrus också korsets väg, den väg han absolut
ville hindra Jesus från att vandra! Han korsfästes
i Rom – upp och ner – på egen begäran – just
för att visa att han, Kyrkans klippa, också var en omvänd
syndare.
Broder Frans-Eric T.O.R.