DEN
23:e SÖNDAGEN per annum
2011
Matt.
18:15-20
Inledning
Om vår
statsminister, Fredrik Reinfeldt, skulle säga "där två
eller tre svenskar är samlade där är jag mitt ibland dem," så skulle alla skratta högt och tycka att
han har fått storhetsvansinne. Likaså om Peter Wallenberg skulle
säga "där två eller tre svenskar är samlade på
banken, där är jag mitt ibland dem", eller om Birgit Nilsson
hade sagt, "där två eller tre svenskar är samlade på
operan, där är jag mitt ibland," eller
om Zlatan skulle säga "där två eller tre svenskar tittar
på fotboll, där är jag mitt ibland dem".
Var och en av er
förstår, givetvis, att när Jesus Kristus säger:
”Där två eller tre är samlade i mitt namn, där
är jag mitt ibland dem,” så talar han
om en gemenskap, en trosgemenskap,
som är övernaturlig. Han talar om sin kyrka, sin mystiska
kropp, den sakramentala gemenskapen som skall utföra hans frälsande
gärning i tid och rum.
När han
påminner om sin kyrkas auktoritet, säger han: ”Allt ni binder
på jorden skall vara bundet i himmelen, och allt ni löser på
jorden skall vara löst i himmelen”. Han syftar på den apostoliska
fullmakt som hans kyrka äger, den fullmakt som skiljer henne från
alla samfund.
I dag kommer vi
därför att reflektera över den andliga makt som vår Herre Jesus Kristus
har testamenterat åt sin kyrka och vad vi har för andlig nytta av
den.
Första delen
För det
första vill jag nämna det som Jesus inte uttryckligen tar upp i
dagens evangelium, men som ligger till grund för allt som han säger i
texten, nämligen, att hans kyrka äger hans egen läroauktoritet.
På många
ställen i evangelierna läser vi att Jesu sätt att förkunna
Guds ord var unikt. Han var inte som andra rabbiner. Man häpnade över
hans makt och myndighet. Jesus citerade t.ex. inte andra auktoriteter, vilket
judiska rabbiner alltid gjorde och alltjämt gör. Istället sade
han: ”Ni har hört att det är sagt (av den och den) , men jag säger är…” Till sist
korsfäste man Jesus på grund av hans unika anspråk.
Denne oerhörda
auktoritet som Jesus talade med – den begåvade han sin kyrka
med, då han sade till sina apostlar: ”Den som hör er, hör
mig! Allt ni binder på jorden skall vara bundet i himmelen och allt ni
löser på jorden skall vara löst i himmelen!” Denna makt och denna myndighet
testamenterade Jesus åt apostlakollegiet med Petrus – "klippan
på vilken har skulle bygga sin kyrka" – i spetsen.
Således kunde apostlarna fatta beslut i kyrkliga frågar redan
från början;
som det står i Apostlagärningarna: ”Vi och den
Helige Ande har beslutat”.
Att Katolska Kyrkan,
och endast Katolska Kyrkan, fortfarande talar så, beror inte på att
katoliker alltid lever upp till sin tro eller att katolska ämbetsbärare
är syndfria. Långt därifrån.
Detta beror på att Katolska Kyrkan inte kan, inte får, förneka
sitt gudomliga uppdrag. Den makt och myndighet hon äger är
sakramental – inte personlig. Den tillhör inte ämbetsbärarna
betraktade som privata personer. Kyrkan är Jesu Kristi kropp – hans
redskap.
Och vad betyder detta
för den enskilda troende – den enskilda sökaren?
Jo, det betyder att när Kyrkan talar högtidligt i Jesu Kristi namn,
så förkunnar hon den sanning som människans frälsning
hänger på. Detta är det första.
Andra delen
För det andra
vill jag helt kort nämna det som Jesus uttryckligen säger i dagens
evangelium, att hans kyrka skall präglas av en bestämd ordning och
disciplin. Jag behöver inte säga särskilt mycket om detta. Alla
vet att Katolska Kyrkan har en kyrkolag som reglerar dem som förkunnar
hennes lära och dem som förvaltar och som brukar sakramenten – en lag
som hindrar att man talar och handlar mot den uppenbarade sanningen, inklusive
den moraliska sanningen, som vår frälsning hänger på.
Kyrkan har alltså en bestämd disciplin som hindrar att hennes ämbetsbärare och förkunnare, inklusive
hennes teologer och kateketer, offentligen talar och handlar i strid med vad
Kristus lär.
Tredje delen
För det tredje,
vill jag understryka bönens makt, då jag talar om Kyrkans makt och
myndighet. Nuförtiden diskuterar man gärna vem det är som har
makt i samhället, i företagen etc. Många skulle känna sig
fria att tala om Kyrkans makt i samma andetag. Men, hör och häpna, alla
som ber i Jesu Kristi namn delar Kyrkans makt. Det gör också du och
jag – varenda en av oss. När Jesus säger att ”där
två eller tre är samlade i mitt namn skall de få allt vad de
kommer överens om att bedja om, av min himmelske Fader,”
vill han just lyfta fram den makt som bön i hans namn äger,
d.v.s. då vi ber om något som överensstämmer med hans
vilja, hans undervisning och den absoluta andliga enheten med hans kyrka. Jesu
ord om bön får naturligtvis inte misstolkas så, att
någon får intryck av att även en liten sekteristisk eller
kättersk sammanslutning skulle kunna göra sin vilja gällande hos
Gud, bara man åberopar Jesus namn. Ytterst har bön i Jesu Kristi
namn alltid med Jesu Kristi mystiska kropp, med hela hans kyrka, att göra,
ty Jesus är, som Aposteln Paulus säger, ”huvudet för
kroppen som är Kyrkan”.
Denna teologiska
princip gäller även då det handlar om bön i familjen, som
är mycket viktig eftersom varje familj skall vara en liten "kyrka i
Kyrkan", eller vad gäller bön bland särskilda vänner
eller i en speciell religiös förening inom Kyrkan.
Visst svarar Gud
på enkel, privat begärbön i Jesu
namn. ”Hjälp mig! Giv mig det jag ber om i min nöd! Rädda
mig i mitt trångmål!” Högst personlig begärbön är faktiskt den form av bön
som är absolut grundläggande för människans gudssökande. Men, det som Jesus beskriver i dagens
evangelium är snarare att betrakta som mystisk bön – bön i
vilken bedjaren identifierar sig helt, förenar sig helt, med Kristus som
är mitt ibland bedjarna i hans kyrka. En sådan bön äger
mycket kraft. Ja, mystisk bön äger oemotståndlig kraft.
Avslutning
Och ni är alla
kallade att bli mystiker, som jag har sagt mer än en gång under
detta år. Låt inte detta skrämma er! Mystiker är inte
olyckligt lottade människor, som saknar annat i livet och därför
är tvungna att ägna sig åt bön. Mystiker är
människor som ägnar sig åt det som är mest fundamentalt för
människans eviga väl. Himmelen är befolkad av mystiker, ty det
finns inte någon salighet, inte någon bestående lycka
för människan, utan mystik. Ytterst handlar ju bön inte om att
få sin vilja genom hos Gud, utan om förening med Gud.
Jesus vill att
också du skall få veta hur du kan göra bruk av den
största makt som står till Kyrkans förfogande, hur du kan
få tillgång till Kyrkans högsta myndighet – en makt och
en myndighet som är större än ämbetsbärarnas.
Påven är endast Kyrkans synliga överhuvud. Kristus som är
mitt ibland dem som ber i hans namn är Kyrkans osynliga överhuvud.
Han vill att du, varje gång du ber, skall bedja
den bön han bad till Fadern i Getsemane:
”Ske din vilja, inte min”. Bön gör inte honom till ditt
redskap; den gör dig till hans redskap.
Broder Frans-Eric T.O.R.