24:e SÖND. per annum
Matt. 18:21-35
Inledning
Det mest nydanande
budet om kärleken som Jesus gav oss är: "Älska era
fiender", vilket är lika förpliktande som det bud som
människor så gärna citerar: "Älska varandra". Det är när vi
försöker att älska våra fiender som vi verkligen kan inse
att den kärlek som Jesus förkunnade är gudomlig, att den ligger
bortom gränserna för vår naturliga mänskliga kärlek.
Ja, ibland kan man uppleva att den är den naturliga mänskliga
kärlekens motsats, ty människor i gemen gillar inte dem som
älskar sina fiender. Jesu kärlek är alltså omöjlig
för den som vi inte tar emot och samarbetar med Guds nåd – Guds
gåva av sig själv. "Gud är kärlek", som Aposteln
Johannes skrev. Den gränslösa kärleken.
Det är dock inte
heller så naturligt att konsekvent älska varandra som människor
är benägna till att tro. När Petrus frågade: "Herre,
hur många gånger skall min broder kunna göra orätt mot
mig och ändå få förlåtelse av mig? Sju gånger?"
Jesus svarade: "Jag säger dig: inte sju gånger utan
sjuttiosju gånger." Och sedan berättade han liknelsen om
konungen som förlät en tjänare som stod i skuld till honom och
om hur tjänaren sedan inte ville förlåta sin medtjänare.
Alltså skulle
man kunna säga att den som verkligen vill få grepp om vad Jesus
menar då han talar om kärleken skall förstå två
principer. För det första älskar man inte som Gud, om man inte
älskar sin fiender. För det andra,
älskar man inte som Gud, om man sätter en gräns för hur
ofta man är beredd att förlåta den som gör orätt.
Sedan måste man
fråga sig själv om det som Jesus vill göra i sin undervisning
är att konfrontera oss med ett ideal som ingen förutom han själv
kan efterleva, eller om han väntar att vi verkligen skall eftersträva
den kärlek som han beskriver.
Första delen
Jesus liknelse är
tänkt att ge hjälp åt den som försöker ta till sig
hans bud om kärlek. Konungen i liknelsen representerar Gud. Vår
skuld inför Gud och till Gud är mycket stor. Vi kan vi omöjligen
gottgöra vår bristande kärlek för Gud, men Gud
förlåter oss. Därför är vi förpliktade att
förlåta andra vad de är skyldiga oss.
Ofta är dock
problemet, att människor som blott accepterar den
teoretiska möjligheten att Gud skulle kunna existera, absolut vägrar
att erkänna att de skulle kunna vara skyldiga Gud något. Finns Gud,
så anser de inte att de har några förpliktelser gentemot
honom. Tvärtom de ger Gud skulden för att världen ser ut som den
gör, fastän han har överlåtit världen i
människans händer. De beskyller Gud för att han inte ingriper i
världen och gör det omöjligt för människor att
göra varandra ont. Gud borde tvinga människor att dela med sig av
världens rikedomar m.m. – så tänker de.
Den insikt
beträffande det jordiska livets mening som behövs, framför alla
andra insikter, är just att detta jordiska liv inte är ett
självändamål. Världen har givits
i människans händer, och människor har blivit givna i varandras
händer, för att vi skall formas i vår strävan att vara
goda förvaltare och således bli redo att efter detta livet ta
himmelen i besittning, vilket kräver att vi lär oss att älska
som Gud älskar.
Andra delen
Den vanligaste
undanflykt som människor kommer med är följande: "Jag har
gjort så gott som jag har kunnat". Med dessa ord kan vi ibland lura
varandra. Men Gud kan vi aldrig lura.
Det kan hända att
vi gör "så gott som vi kan" på idrottsplatsen eller
i skolan. Många gör det också på arbetsplatsen. Men vem
kan verkligen påstå att han alltid, och gentemot alla, har
ansträngt sig att älska utan att sätta någon gräns,
att förlåta gång på gång?
När Jesus utmanar
oss: "Var fullkomliga såsom er Fader i himmelen är fullkomlig," så tänker han på Guds kärlek
och Guds oändliga förmåga att förlåta alla dem som
ångrar sig och vill göra bättring. Ibland är
människor naturliga perfektionister, men jag har ännu endast
träffat några få som är perfektionister beträffande
förlåtelse. När det gäller förlåtelse, så
måste man faktiskt överträffa sig själv om man skall komma
någonstans. Som det gamla ordspråket lyder, "Det är
mänskligt att fela, gudomligt att förlåta".
Avslutning
Att förlåta
är svårt, men inte omöjligt för oss människor om vi
gång på gång försöker samarbeta med Guds nåd.
Och den mödan är inte överflödig - det är det
viktigaste vi har att göra här på jorden. Det är den
viktigaste förberedelse vi har att göra för himmelen.
Därför har vår Herre Jesus Kristus gjort beredvilligheten till
förlåtelse till ett absolut villkor för att kunna ta emot
förlåtelse.
Vi är kallade
till att förlåta dem som har förorättat oss gång
på gång. Vem skulle vi annars förlåta? Jesus Kristus
vill inte att vi endast åberopar hans offer på korset då vi
inser vårt eget behov av förlåtelse. Han vill att vi skall
förena oss med honom på korset , ta korset
på oss, och bära korset. Att förlåta verkliga förorätter, det är att bära korset,
inte som en börda, utan som ett privilegium. Vi är hans tjänare,
Jesus Kristi tjänare, konungens tjänare, men låt oss inte bli
som tjänaren som blev förlåten i liknelsen men inte ville
förlåta den som stod i skuld till honom. Den som förlåter
en annan befriar honom, men även sig själv. Därför är
han redo för himmelen.
Broder Frans-Eric T.O.R.