DEN
25:e SÖND. per annum
Matt. 20:1-16
Inledning
Som alla kan
förstå då dagens evangelium uppläses, så har arbetlöshet alltid varit ett bekymmer för
människor som lever i ett organiserat samhälle, ty varje
samhälle består av två klasser av människor –
arbetsgivare och arbetstagare. Även ett så kallat klasslöst
samhälle, ett socialistiskt samhälle, har en klass av människor
som anställer och avskedar. Vidare, tycks svåra tider och
hungersnöd alltid ha varit ett hot mot samhället och den enskilde. I
varje fall förstår man att de arbetslösa i Jesu liknelse, som
blev korttidsanställda av en vinproducent, tänkte ungefär som
våra fackföreningsanslutna idag. De kunde inte acceptera att de som
blev sist anställda skulle få samma fördelar som de först
anställda.
Liknelsen är
givetvis inte avsedd att ge klarhet i hur vi skulle kunna förbättra
vår samhällsekonomi, minska på arbetslösheten eller
välja mellan kapitalism och socialism. Jesu vill säga något om
hur Gud kallar människor och om det andliga arbete som omvändelsen
innebär och om den himmelska lön som Gud lovar oss för vår
möda.
Första delen
För det
första kan man konstatera att liknelsen gör klart att omvändelse
alltid betyder mer än att man bejakar Guds existens och kommer till tro
på den som han har sänt i världen, Jesus Kristus. Att
låta omvända sig är ett andligt arbete, och man blir inte
färdig med det arbetet på en dag. Därför säger Aposteln
Paulus: ‘‘Arbeta med fruktan och bävan på er
frälsning.’’
Katolska Kyrkan har
alltid betonat att tro och gärningar går hand i hand, trots att vi
blir frälsta genom Guds nåd och inget annat. Att katolska teologer
helt nyligen har kommit överens med lutherska teologer angående
läran om rättfärdiggörelsen betyder inte att Katolska
Kyrkan har övergett denna position, utan snarare att den lutherska
protesten skall tolkas som en polemik mot en viss fördunkling av Kyrkans
lära mot slutet av medeltiden som verkade betyda att människan
förtjänade sin egen frälsning.
När vi läser
liknelsen är det uppenbart att vingårdsägaren
kallar de sysslolösa arbetarna in i sin vingård av ren nåd.
Men det är lika uppenbart att han kallar dem dit för att de skall
uträtta något. Det finns väl inget som antyder att han hade
varit beredd att avlöna den som lät bli att arbeta
överhuvudtaget. Tvärtom! På ett annat ställe
förkastar Jesus just dem som lovade att gå in i vingården och
arbeta men som inte gjorde som de sade.
Andra delen
För det andra
bör vi inte underbetona arbetet som görs i vingården då
vi begrundar liknelsen utifrån det faktum att alla får samma
lön. Om lönen anses vara samma för alla eller ej, beror ju
på hur man räknar. Räknar man timlön fick de sist
anställda tolv gånger högre timlön. Poängen som Jesus
vill göra gällande är dock inte att Gud är orättvis
eller godtycklig, utan att varje människa som kommer in i Guds rike
får himmelen som lön. Men det himmelska riket ligger bortom tid och
rum. I förlängningen skulle man kunna säga att detta
innebär att det andliga arbete som ingår i en äkta
omvändelse inte är en tidsbunden övning. Utifrån
evighetens perspektiv blir alla tidskategorier
irrelevanta.
Alltså skall
inte denna liknelse uppfattas så att den ger stöd för tanken
att man skulle kunna vänta till dess man blir gammal för att
ägna sig åt religionen eller även till dödsbädden
så att man inte behöver arbeta så länge i vingården
– att man gott kan vänta med att bekymra sig över sitt
gudsförhållande till livets 11:e timme. Det är alltid
förbundet med stor fara att uppskjuta ett avgörande om sin eviga
frälsning, även en så kort tid som till morgondagen. Det vet vi
från vad Jesus säger på många andra ställen i
evangeliet. ‘‘Din dåre, i natt skall din själ
utkrävas av dig!’’
Nej, när vi
analyserar liknelsen skall man främst slå fast att den som inte har
påbörjat det andliga arbete som vi kallar för omvändelsen,
vilket med fördel kunde kallas för ‘‘daglig
omvändelse’’ , bör genast gå in i vingården
då han kallas, d.v.s. när han blir medveten om Guds vilja och sedan
ge sig själv helt åt det arbete som står för handen.
Avslutning
Men vad är nu
detta ‘‘arbete’’ som skall göras i vingården
frågar man sig. Liknelsen upplyser inte om detta. Man brukar tala om
‘‘andligt arbete’’ då man talar om kallelsen till
prästämbetet eller till klosterlivet. Hur skall vi definiera det ‘‘andliga
arbete’’ som varje troende människa har att göra i
Herrens vingård? Kan liknelsen användas till stöd för
rekrytering till Kyrkans lekmanna-apostolat eller för ökat engagemang i
församlingens verksamhet?
Givetvis kan man
använda liknelsen så, men det finns ett ‘‘andligt arbete
’’ som åligger var och en som är ännu mer
fundamentalt, som dessutom är identiskt för såväl
lekmän som för präster, för klosterfolk och folk som lever
i världen. Detta arbete kallas för helgelse – den personliga
omdaning som innebär att man blir helig, d.v.s. annorlunda än man
är och annorlunda än människor som lever utifrån den
fallna världens värderingar och prioriteringar. Helgelsen
innebär att man blir redo för föreningen med Gud, vilket är
vad som menas med himmelriket – som är arbetarens lön . Som det
står skrivet i Hebréerbrevet:
‘‘Utan helgelse får ingen se Herren!’’
Rättfärdiggörelse
betyder alltså (om man tar tillfället i akt att anknyta till den
luthersk-katolska dialogen) inte bara att man blir rättfärdiggjord
genom syndernas förlåtelse och betraktas som rättfärdig, utan
också att man verkligen blir rättfärdig – att man
verkligen blir ‘‘helig’’. Den personliga förvandlingen sker
genom Guds nåd betraktad som övernaturlig hjälp, men inte utan
naturligt samarbete från vår sida.
Vad jag absolut skall
undvika är varje försök att själv beräkna värdet
på mitt arbete, som om jag
skulle kunna begära ersättning för övertid eller
obekväm arbetstid eller få kompensation genom lite ledighet. Ingen
får förtidspension i Herrens vingård. Och där finns det
ingen arbetslöshet.
Omvändelse
handlar ju inte om att bli färdig med ett arbete och sedan lägga av
eller eventuellt att jobba över. Det handlar om att bli något annat
än jag nu är. Och det är fullständigt meningslöst att
jämföra mina framsteg med andras. Jag vet inget om deras förutsättningar.
Vidare, precis som Guds nåd inte kan kvantifieras, så är det fullständigt
motsägelsefullt att diskutera hur omfattande mitt samarbete måste
vara för att uppnå förening med Gud, den oändlige. De enda
relevanta frågan är: ‘‘Ger jag järnet? / Satsar jag
allt?’’ Om svaret inte är ett obetingat
‘‘Ja’’ så befinner jag mig i själslig fara.
Broder
Frans-Eric T.O.R.