26.e SÖND. per annum (årg. A)
2011
Matt. 21:2-32
Inledning
Skulle du hellre ha en
son som var oärlig eller en som var olydig. Vilken
fråga! Varken den ene eller den andre!
Jesus ställer denna fråga för att fånga folkets intresse.
I sin liknelse säger han: ‘‘En man hade två söner.
Den ene lovade att gå in i vingården och arbeta men gjorde det
inte. Den andre vägrade.’’ Han var olydig. Men gick sedan in i
vingården och arbetade. Det står inte varför han ändrade
sig. Kanske fick han dåligt samvete.
Är det
svårare att ta itu men ett barn som ljuger, än med ett barn som
är trotsigt och uppkäftigt? Svårt att säga, men själv
tycker jag att ett barn som tycks vara välartat men ljuger för en
rätt upp i ansiktet skulle vara svårare att få ordning
på. Nåja… Jesus
ville egentligen inte att vi skulle fundera på våra barn då han
berättade denna liknelse, utan på oss själva. Hurudana är
vi ur Guds synvinkel sett? Är vi olydiga? Är vi oärliga?
Jesus börjar med
ett exempel på den fallna människans dåliga sidor
därför att Gud inte ser som människor ser. Han lever inte i
tiden som vi. Alla människor är givetvis behäftade med
arvsynden, d.v.s. alla har syndiga böjelser. Vidare ser Gud varje
människas slutliga ställningstagande – han ser utgången
av vårt jordiska liv redan från början. Han tvingar ingen in i
sitt rike, men undanhåller ingen den nåd som behövs för
att, genom att samarbeta med den, komma dit. Han tvingar ingen att arbeta i sin
vingård, vilket inget annat är än ‘‘att arbeta
på sin egen frälsning’’. Gud kan faktiskt inte tvinga
någon till det andliga arbetet. Han är i sig själv
allsmäktig, men han har skapat människan till sin egen avbild vilket
innebär att hon måste vara fri. Alltså kan inte den
allmäktige Guden frälsa människan mot hennes egen vilja. Det
finns inga slavar i himmelen.
Naturligtvis
måste vi också förstå att liknelsen, i den situation som
den ursprungligen uttalades i, vill jämföra Guds
förhållande till laglydiga judar som säger sig vänta
på hans Messias och hans förhållande till syndare och
utlänningar som inte säger sig vänta på någon
Messias. Det var bland de senare, syndare och utlänningar, som Jesus fann
sina ivrigaste åhörare. Vi kan också hitta grupper bland oss
som bär det kristna namnet som motsvarar judarna, som sade att de
väntade på Guds Messias men inte trodde på honom då han
blev sänd i världen – oärliga kristna som vill kallas
kristna men som vägra att se på aspekter av sitt liv som inte
stämmer överens med den tro de bekänner. Vi kan också
hitta människor som inte bär det kristna namnet eller förnekar
att de är troende, sådana som inte vill lyda Gud, men som
omvänder sig så fort de verkligen förstår vad
frälsning innebär, sådana som låter sig evangeliseras.
Första delen
Det första som
Jesu liknelse vill säga oss idag är alltså detta: Ord är
inte alltid det viktigaste då en människa fortfarande är
på väg att hitta sig själv. Till skillnad från Gud
återspeglar inte en människas ord hennes eget väsen i varje
stund. En människa kan ibland ljuga för sig själv. Hon kan
använda sina ord för att såra, protestera inför och
provocera andra. Hon kan använda sina ord för att vinna status eller
för att få tyst på andra. En tonårings ord är inte
det sista som han eller hon kommer att säga i livet eller om livet.
Människor förändras under livets gång – på gott och ont. Den som verkar
olydig kan till sist bli den som är lydigast. Man skall inte
utvärdera en människas möjligheter endast utifrån vad hon
säger i dag. Därför skall människor inte döma
varandra, de skall inte tro sig kunna fälla en slutgiltig dom som är
rätt och riktig.
Detta är det
första.
Andra delen
För det andra
lär liknelsen oss, att beträffande människans
gudsförhållande är ärlighet en bättre
utgångspunkt än ytlig hövlighet eller förljuget samtycke.
Psykologer säger också att människor som lär sig att
säga vad andra vill höra just för att manipulera dem, kan
utvecklas till människor som innerst inne saknar den psykologiska
förmågan till lojalitet och empati – dessa har inget
sanningsbegrepp. De kan t.o.m. utvecklas till psykopater och narcissister. De kan vara hur artiga som helst. Samtidigt
kan de ta tillfället i akt att utan barmhärtighet ljuga för
människor, överge dem och gör dem mycket illa.
Inte alla som ljuger,
inte ens alla som ljuger för sig själva blir psykopater –
givetvis. Men ärlighet, även när den är till besvär
för oss, är absolut fundamental för att människan skall
kunna utvecklas i moraliskt och andligt avseende. Yttre konformitet är
värdelöst i längden. Det kan vara just den människa som
verkligen protesterar mot Gud, som t.o.m. höjer näven då han
ber till Gud, som tar Gud på allvar. Den som endast mumlar fromma fraser
som han inte alls tror på, och särskilt då han andra hör
på, ber inte, hur fint och fromt och fyllt med entusiasm det än
låter.
Frälsning
kräver absolut ärlighet mot sig själv – ärlighet med
sin egen bevekelsegrund och strävan. Det är därför som
frälsning och helgelse, betraktade som ett livslångt arbete, är
så smärtsamt. Sanningen gör ont. Sanningen om oss själva
gör ont. Sanningen om andra gör ont. Men sanningen om oss själva
och andra är också det enda som kan rädda oss,
‘‘göra oss fria’’, som Jesus säger, om det
förenas med sanningen om Gud. Att vinna frälsning gör ont just
därför att frälsningen handlar om den yttersta sanningen om mig
själv. Men ingen, inte ens Gud kan rädda den oärliga.
Lögnens fader, djävulen,
erbjuder oss jämt och ständigt möjligheten att leva en
lögn, att inte se oss själva och andra i ljuset av den sanning som
Gud ser, och således inte kunna ta emot Guds nåd och
förlåtelse. Djävulen säger att det inte finns någon
objektiv sanning i livet, att vi skapar vår egen sanning. Djävulen
var en postmodernist redan vid tidens början..
Han säger att sanningen är ett tyranniskt begrepp, som vi kan
avskaffa. ‘‘Ni själva kan bli som gudar’’ sade han
till Adam och Eva. ‘‘Ni skall få avgöra själva vad
som är gott och ont’’ – vad som är sant och osant.
Detta är det
andra.
Avslutning
När Jesus kallar
oss till kärleken, den kärlek som Gud är, så kallar han
oss samtidigt till sanningen. Ja, han säger: Jag är sanningen. Han
kallar både de olydiga och de oärliga. Han bemöter de olydiga
med Guds kärlek och de oärliga med Guds sanning, och
förstår att många av oss faller för olydnad och
oärlighet omväxlande.
Broder Frans-Eric T.O.R.