DEN
27:e SÖND. per annum
2011
Matt.
21:33-43 (årg A)
Inledning
Jesus berättade
många liknelser som utgår från bilden av en vingård i
det Heliga Landet under antiken, ty den inhägnade vingården var
redan under gammal-testamentliga tider en symbol
för det utvalda Gudsfolket och det Heliga Landet. Alla som lyssnade till
Jesus förstod genast att det var Gud som var vingårdens ägare
och att vingården var Israel. Ja, på Jesu tid liksom nu, handlade
det om en rest av Gudsfolket, juda stam, d.v.s. det
judiska folket.
När vi lyssnar
till denna liknelse vill vi givetvis veta hur den skall tillämpas på
oss och söker svar på följande frågor:
(1) Vilka är
arrendatorerna i Guds vingård?
(2) Vad är
avkastningen som Gud väntar från sin vingård?
(3) Hur ingår
Guds Sons död i liknelsen om vingården och i Gudsfrälsningsplan
för människan?
Första delen
Svaren till de
två första frågorna kan till en början te sig som en
historisk upplysning.
Arrendatorerna i Guds
vingård är Israels prästerskap och de skriftlärda. Dessa
arrendatorer ägde kunskap om den Heliga Skrift, om Lagen och om
Profeterna, men dessa kallade inte folket till tro på Jesus som den
väntade Messias.
Avkastningen, den
frukt som Gud väntade att dessa arrendatorer skulle uppbära, kan
specificeras som tro och goda gärningar – omvändelsens frukter.
Jesus menade att många av prästerna och många av de
skriftlärde brast, både i tro och i goda gärningar. De lät
sig inte omvändas då han, den väntade Messias, kallade dem.
Arrendatorerna levde
som om vingården var deras egendom. Fariséerna var stolta
över att de var lärda, att de kunde alla teorier om hur den Heliga
Skrift skulle tolkas och inte skulle tolkas, men Jesus påpekar en ironisk
sanning för dem att begrunda. Han påminner om, att tidigare
generationer av skriftlärda inte hade lyssnat till profeterna fastän
deras profetior sedan blev Helig Skrift. Han menade givetvis att det som han nu
förkunnade en gång skulle upptecknas som Helig Skrift. Han t.o.m.
profeterade om sin egen död vid deras händer då han citerade
Skriften och sade: "Stenen som husbyggarna ratade har blivit en
hörnsten - Herren har gjort den till detta..." Han deklarerade
därmed att han var den väntade Messias.
Vi får dock inte
låta arrendatorernas identitet och anklagelsen om den avkastning som Gud
krävde av sitt folk endast förbli historiska upplysningar.
Många människor lever som om Gud inte fanns eller som om han inte
brydde sig om den värld som han har skapat och vad som
försiggår i den också idag.
Det är givetvis
den Heliga Katolska och Apostoliska Kyrkan som genom sitt prästerskap och läroämbete är vingårdens arrendator
under det Nya Förbundet. Och Gud väntar tro och goda gärningar
av sina präster men också av alla troende, ty under det nya
förbundet är de troende kallade till att vara ett "prästerligt"
folk. Om vi begrundar liknelsens sista del, som förtäljer hur
arrendatorerna kommer att döda arvingen, d.v.s. Guds Son, den väntade
Messias, förstår vi att Gud också väntar bot och
bättring av oss och att vi genom våra överträdelser och
underlåtelsesynder också dödar Kristus för människor
som Gud vill kalla in i sitt rike. Vi får alltså inte endast
tänka på biskopar, präster och diakoner och på munkar och nunnor, utan även på det
vanliga kyrkfolket, på oss själva. Som påven sade i Tyskland under sitt
besök: "Vi är Kyrkan". De som praktiserar den kristna tron
idag är ganska få och
har människors ögon på sig. Vi löper alla risken
att korsfästa Kristus genom våra tillkortakommanden.
Andra delen
Vi bör
alltså inse och erkänna att alltför ofta i historien har
kristna velat lägga skulden för Kristi död på judarna
– eller romarna – eller på den antika världens
orättvisa samhällsstrukturer – men vill inte förstå
något om vår egen del i världens skuldbörda. Vi skulle
inte ha handlat som de gjorde, tänker vi. Vi är inte som
fariséerna! Men var och ens skuld är faktiskt inflätad i de
andras. Därför betonar Kyrkan att Jesus, då han instiftade den
Heliga Mässan och sade: "Jag helgar mig till ett offer...",
offrade sig för alla – alla syndare. I Katolska Kyrkans Katekes
står det: "Jesus med sin mänskliga vilja ... sade 'JA' till sin
död som en död till frälsning för alla
människor…" och citerar Aposteln Petrus första brev
där han säger : "Våra synder bar han i sin egen kropp
på korsets trä" (1 Pet. 2:24)
Vad jag vill lyfta
fram i dag beträffande detta är, att beträffande synd mot Gud
och mot våra medmänniskor, är vi alla skyldiga. Inte ens
när vi tänker på särskilda historiska handlingar går
det att helt skilja den enes skuld från den andres. Om vi nu tänker
tillbaka några år i tiden: vem var ansvarig för de
mångas död i Estoniakatastrofen? Har någon hittat en enda
syndabock som somliga hade velat? Var det endast kaptenens fel? Eller dens fel
som byggde båten? Var det deras fel som eventuellt skickade en hemlig
last med båten? Blev båten attackerad?
Och hur många
bär ansvar för massakrerna som skedde i Rwanda och Burundi? Bara de
två stammarna? FN drog sig tillbaka. FN:s alla medlemmar bär kanske
en del av skulden. Och vem bär skulden för vad som skedde i Bosnien
och Kosovo? Alla länder som deltog i
Andra Världskriget kanske?
Vem bär skulden
för vad som har skett i Irak?
Endast Saddam Hussein? Och vem bär skulden för tragedin i
Afghanistan? Endast talibanerna? Har ryssarna del i skulden på grund av
att de en gång invaderade? När amerikanerna bekämpade Ryssland,
så var de allierade med talibanerna. Är skulden deras? Eller är
det alla som köper och säljer knark från talibanerna som har
huvudparten av skulden?
Om man räknar
underlåtelsesynder likväl som överträdelser, så
är vi faktiskt alla skyldiga på något sätt för det
mesta som händer i vårt samhälle och vår värld. Vem
bär skulden för brandkatastrofen på Hisingen? Föreningen
som hyrde ut lokalen? Ungdomarna som tjänade pengar på lokalen? Ungdomarna som tuttade
eld på den? Myndigheterna som inte kontrollerade lokalen?
Föräldrarna som tillät sina barn att delta i ett sådant
dåligt övervakat arrangemang?
Vem bär skulden
för det som skedde med World Trade Center i New York. Al Qaida? Islam? Eller skall illdådet ses mot bakgrunden
av västerländsk kolonialism, imperialism och kapitalism?
Egentligen har den
fallna mänskligheten alltid en gemensam skuldbörda och det har
behagat vår himmelske Fader att låta sin Son bli ett offer för
allas och envars synd. Men offret gäller endast för dem som
åberopar det.
Vem bär skulden
för det som är fel i ditt liv och handlande? Dina
föräldrar? Samhället? Dina vänner? Din arbetsgivare? Din
man? Din fru? Dina barn?
Det enda vi kan veta
om vår egen synd med absolut visshet är att Guds Sons, Jesu Kristi,
offer på korset kan uppväga även de svåraste synderna
– hos den som erkänner sin skuld och åberopar Jesus Kristi
offer på korset inför Gud.
Avslutning
Och vem har rätt
att åberopa detta offer? Ja, ni har det – ni som är troende.
Ni som utgör det prästerliga folket. Ni som bistår
mässprästen då offret blir framburet på söndagar och
helgdagar och även på andra dagar. Vi som tror är ju inte
bättre än andra människor trots att vi vill göra bot och bättring
– Nej – men vi tror och vi har rätt att åberopa Kristi
offer inför Gud.
Broder
Frans-Eric T.O.R.