28:e
SÖNDAGEN per annum 2011
Inledning
Jesus var tvungen att
ta hjälp av en liknelse för att berätta om himmelriket, eftersom
himmelriket är bortom vår föreställningsvärld.
Visserligen använder sig Jesus av liknelser då han berättar om
andra ting också, bara för att fånga människors
uppmärksamhet, ibland genom häpnadsväckande vändningar i
själva berättelsen. Den komponenten finns också i dagens
evangelietext.
Man kan knappt
föreställa sig att människor som var särskilt inbjudna till
ett bröllop som en kung ordnar åt sin son, skulle våga utebli,
men många beaktar inte inbjudan att gå in i Guds rike, vilken Jesus
framför. Man kan knappt föreställa sig att någon kung
skulle lösa denna pinsamma situation genom att bjuda in vem som helst
från gatan, men Jesus bjuder bokstavligen in alla i Guds rike genom att
mana alla till att göra bot och bättring. Han manar alla att
omvända sig. (I förbigående måste det nog sägas att
verserna som berättar om hur kungens sändebud blev misshandlade och
dödade och hur kungen skickade sina soldater för att döda dessa
och bränna ner deras stad, nog måste uppfattas som ett tillägg
till Jesu liknelse som syftar på de många profeter som Gud skickade
till Israel och hur Israels olyckor genom hela frälsningshistorien
berör på ohörsamhet.)
Men om vi koncentrerar
oss på dem som bara ursäktar sig och på dem som bjudes in från gatan, ser vi att de som inte brydde
sig om att klä sig i bröllopskläder inte fick stanna för
bröllopsmåltiden. Dessa utan bröllopskläder motsvarar
alltså de som kommer till tro, men som inte ägnar sig åt goda
gärningar till följd av sin tro.
Finns det något
annat som denna liknelse vill säga oss, kan man fråga sig?
Första delen
Jo,
då. Det första som
liknelsen påminner om är att det grundläggande kristna
budskapet handlar om något glädjerikt – en fest, ett
bröllop. Gud erbjuder oss något gott genom sin Son, Jesus Kristus.
Ja, han bjuder oss på något som är bättre än allt annat
– det Högsta Goda. Han bjuder på sig själv. Att säga
"Nej" eller dröja är dårskap.
Andra delen
För det andra
påminner liknelsen om, att människors ursäkter inte
nödvändigtvis handlar om vad vi uppfattar som synd – omoral och
överträdelser av specifika bud. Ursäkterna visar att
människor prioriterar annat än Gud och hans rike. Många
människor föreställer sig att Gud kommer att ha
förståelse för dem som försummar honom för livets
andra angelägenheter och för andra människors skull. De har fel.
Gud är meningen med och målet i vårt liv. Man kan inte
älska andra människor på rätt sätt utan att
älska Gud utöver och i alla. Att försumma Gud skadar både
dig och din nästa.
Tredje delen
För det tredje
påminner liknelsen om att Guds inbjudan alltid är en fråga om
nåd. Ingen förtjänar att komma in i Guds rike. Ingen
förtjänar det eviga livet. Ingen förtjänar att förenas
med Gud. Just därför kan Gud låta de särskilt inbjudna
ersättas av vem som helst. Ja, i själva verket är alla inbjudna.
I slutändan är inte judarna mera välkomna än dem som
är av hednisk börd. Inte heller är de som är födda som
katolska kristna mer välkomna än konvertiter. Och
så vidare. Frälsning handlar om att ta emot Guds nåd
och att låta den bära frukt i tro och goda gärningar.
Avslutning
Visserligen har den
som gav Matteus' Evangelium sin slutgiltiga form understrukit att de som inte
tar emot Guds inbjudan, som ges av nåd och frälsning, kommer att
straffas, men lägg väl märke till att egentligen straffar de som
uteblir från Messias bröllopsmåltid sig själva. Som jag
brukar säga: Helvetets dörrar är låsta från insidan.
Synden straffar sig själv. De
som prioriterar annat än Gud kommer i bästa fall att få vad de
har prioriterat – men inte Gud, inte hans rike. Till slut: den som har
Gud får allt, och den som inte har Gud får inget.
Broder Frans-Eric T.O.R.