29
SÖND per annum
Matt
22:15-21
Inledning
”Mästare, vi
vet ätt du är uppriktig och inte faller undan för någon
människa, säg oss då, är det rätt att betala skatt
till Kejsaren?” Så frågade fariséerna Jesus
därför att de ville snärja honom i en politisk-religiös
kontrovers som hade aktualiserat sig på hans tid. Det ”herodianska” konungadömet i Judéen hade
avskaffats och istället hade direkt romerskt styre under Pontius Pilatus
införts, inklusive romersk beskattning. Man visste att en betydande andel
av folket var emot det direkta romerska styret och den romerska
beskattningsrätten. Vissa sympatiserade med "seloterna", som
ville göra upprör mot Rom. På andra sidan stod
Sadducéerna, som var "herodianer", och ville ha kvar en judisk lydkung i Jerusalem, som samlade skatt, men ville inte
stödja något försök att vinna självständighet
från Rom. Fariséerna å sin sida, ansåg att det
egentligen var likgiltigt om man betalade skatt till Rom eftersom det var
viktigast att ivra för en strängare observans av den mosaiska lagen,
inklusive fädernas stadgar. Jesus kritiserade fariséerna för
denna legalism som en omväg till frälsning. Fariséerna menade
ju att en alltmer detaljerad observans av den mosaiska lagen skulle
förmå Gud att sända den väntade Messias, och att han, i sin
tur, skulle befria det Heliga
Landet från Rom genom ett övernaturligt ingripande. Men
fariséerna och sadducéerna hade kommit överens om att Jesus
skulle röjas ur vägen genom att anklaga honom för att vara ett
hot mot Kejsarens överhöghet i det Heliga Landet, eller, alternativt,
att göra honom impopulär bland folket genom att tvinga honom att
offentligen ta ställning för Roms direkta styre och
beskattningsrätt.
Jesus svar: ”Giv
då kejsaren det som tillhör kejsaren och Gud det som tillhör
Gud,” var inte endast ett sätt att komma undan fariséernas
och sadducéernas fälla, utan
ett sätt att aktualisera den fråga som de själva,
på grund av teologisk oenighet, inte ville gå in på,
nämligen: ”Är Guds rike av den här världen eller av
den tillkommande?” Vi kan föreställa oss hur arga
konspiratörerna blev då Jesus bad dem att visa honom ett mynt. De
romerska mynten var ju präglade med kejsarens bild och en inskription som
lydde, "den auguste och gudomlige Kejsaren"
si och så. Jesus tittade på myntet, och innan han lämnade det
tillbaka, sade han: Giv kejsaren det som är hans.
Första delen
Vi underskattar
alltså Jesus om vi drar slutsatsen att han endast ville komma undan
konspiratörernas fälla eller plikten att betala skatt. I varje
sammanhang ville Jesus öppna människor för den verklighet
judarna kallade Guds rike. Som alla
vet, menade Jesus att Guds rike var hans rike, Messias rike, det rike som han förkunnade,
eftersom han var den väntade Messias. Vi kristna är benägna att
betona att Jesu rike är ett himmelskt, inte ett jordiskt rike,
alltså ett rike som tillhör den andra världen, som tillhör
den tillkommande tidsåldern.
Jesus skulle
däremot inte var helt nöjd med vårt vanliga sätt att tala
om hans rike. Visserligen är Jesu rike ett himmelskt rike, men Jesus
förkunnade också tydligt och klart att Guds rike är redan mitt
ibland människor och invärtes i dem. Således kan man säga
att det rike som Jesus förkunnade var ett rike som tillhör den
himmelska och eviga världen, men som likväl redan styr i den
omvända människans hjärta här och nu. Men beträffande
detta får vi inte tänka helt individualistiskt. För oss som
bär det kristna namnet är Kristi Kyrka Guds rikes utpost här i
världen. Vad Jesus behövde tala med fariséerna och
sadducéerna om var alltså "det nya förbundet". De flesta skriftlärda var
benägna att avvisa hans undervisning. Varför? Jo, sadducéerna
trodde varken på någon väntadande
Messias eller något "nytt förbund". Fariséerna
trodde på den väntade Messias, men de trodde att "det nya
förbundet" måste likna "det gamla förbundet",
inte bara därför att de tänkte på en jordisk stat, utan
därför att de tog det som självklart att Guds rike skulle vara
begränsat till Abrahams barn, och finna sin brännpunkt i en mer och
mer detaljerad mosaisk observans, och en fortsättning på
tempelkulten i Jerusalem. Varken fariséerna eller sadducéerna,
eller det judiska folket i allmänhet, var redo att höra att även
hedningarna skulle infogas i Guds folk, inympas på Israels gamla stam,
och tillsammans med judarna bli ett nytt Gudsfolk, det universella Gudsfolket,
det som vi kallar den Heliga, Romerska och Katolska Kyrkan. Nej, en sådan
uppenbarelse hade varit obegriplig för Jesu åhörare.
Därför måste Jesus börja med att säga: ”Guds
rike är mitt ibland Er, men också invärtes i er”, och
"det kommer att växa till bortom allt igenkännande liksom ett
senapskorn som sås i jorden".
Tiden var inte mogen att säga: Romarna är lika mycket Guds
förskingrade barn som ni. Detta är det första.
Andra delen
Det andra som
måste sägas i samband med detta evangelium är att vi kristna
människor är medborgare både i himmelen och i en stat på
jorden, d.v.s. ett visst samhälle här på jorden. Varken
kristendom eller katolicism är en nationalitet. I den kristna teologin
idag står därför begreppet ”kejsaren” för den
civila staten, oberoende av om den är fientligt eller vänligt
inställd till den kristna tron.
Den jordiska statens makt att skipa rätt och garantera medborgarnas
omistliga friheter och allmänmänskliga rättigheter är en
makt som visserligen utgår från Gud, men många erkänner
inte att staten måste erkänna Gud om den skall
upprätthålla rättvisa bland människor.
Idag förnekar
många stater och samhällen det som katolska teologer kallar
"naturrätten". De menar att det som är rätt definieras
av landets riksdag eller av något internationellt organ bara med med en majoritet på 51%. Man förnekar att
människan har skapats av Gud och att Gud borde bejakas och tillbedjas
– att man måste försona sig med honom för sina synders
skull, och sedan lyda hans bud. Man föreställer sig, t.ex. att
mänskliga könsroller, och den mänskliga sexualiteten, kan
omdanas i enlighet med den för närvarande politiskt korrekta synen
på den önskvärda sociala och psykologiska utvecklingen,
istället för att hålla sig till skapelseordningen. Detta
är helt galet. Människans biologi och hennes odödliga
själsliv ligger bortom lagstiftarnas makt. Alla vetenskapliga
undersökningar tyder på detta. Att lagstifta över
människans natur och sexualiteten tillhör ju inte
"Kejsaren"
Några andra
exempel. Det hjälps inte att välfärdsstater baserar sin
lagstiftning på hypotesen att det materiella är det
väsentligaste för människans lycka. Hypotesen stämmer inte.
Människan behöver mycket mer än köpkraft. Hon söker
mening och kärlek.
Det hjälps inte
att fler och fler stater tillåter både abort och dödshjälp
därför att de tror att man kan köpa sig fri från fysiskt
och psykiskt lidande genom att offra principen att det mänskliga livet
är okränkbart. Det hjälps inte att en del av mänsklighetens
politiska rådgivare har kommit fram till det, att en föregripande
attack skulle kunna godtagas om ett avgörande krig hotar oss. Ett
sådant synsätt är ändå inte förenligt med
begränsningen att det är tillåtet att dräpa enbart i
självförsvar.
Det hjälps inte
att avskaffandet av religionsfriheten och yttrandefriheten skulle hindra
många galningar att sprida sina åsikter, ett samhälle utan
religionsfrihet och yttrandefrihet är varken fritt eller demokratiskt.
Nej, det är just äkta religiös tro på en makt bortom den
här världen, som är det enda som hindrar människan
från att avguda sin egen makt och göra det politiskt korrekta till
avgudens bud.
”Gud rike
är inte av den här världen”, sade Jesus, men det blir till
i människans hjärtan redan i den här världen. Gud, den Gud
som är upphöjd över allt och alla, är den yttersta
verkligen, och den yttersta verkligheten måste få lov att
påverka allt och alla i den här världen, om människor i
den här världen skall kunna vinna evig frälsning samt
upprätthålla de mänskliga rättigheterna här i tiden.
Men detta, i sin tur, innebär att de troende måste räkna med
att stå ut med missförstånd och även
förföljelse, ty allt sedan det ursprungliga syndafallet är
människan benägen till avgudadyrkan.
Avslutning
Jesus accepterade
alltså varken sadducéernas eller fariséernas syn på
den här världen. Därför sade han: "Giv åt
Kejsaren det som tillhör Kejsaren, och åt Gud, det som tillhör
Gud".
Att göra folket
till Kejsaren som vi i Västvärlden har gjort och säga att
"all makt utgår från folket", och föreställa
sig att demokrati kommer att bota allt det onda som plågar vår
värld är givetvis också en illusion. Hitler kom till makten
genom demokratiskt val, och hans tanke var just att avskaffa Gud och den som
Gud hade "sänt i världen", Jesus Kristus. Hitler gjorde sin
politik till en religion.
Kommunism, som uppstod
i andra änden av det politiska spektrumet och som också kom att
också avskaffa religionen i den vetenskapliga materialismens namn gjorde
också en materialistisk politisk filosofi till religion, men i själva
verket blev kommunismen, och fascismen också, för den delen, till en
"kejsare" som ville att man skulle ge åt honom det som
tillhör Gud.
Fascismen och
kommunismen gjorde sedan slut på så många miljontals
människor och alla mänskliga rättigheter. Offren blev så
många att ingen har lyckats räkna dem.
Vidare, i våra
egna dagar ser vi hur en postmodernistisk materialism, "konsumismen",
kämpar för att fånga alla människors själar i en ny,
men ändå urgammal form av avguderi – makt, sex och pengar.
Samtidigt säger islamisk extremism, en religiös övertygelse som
kräver att en inomvärldslig teokrati, där man inte får
göra någon skillnad mellan Gud och hans vilja och
"kejsaren" och hans vilja, skall göra sig gällande i Europa
och Västvärlden. Kanske kommer "kejsaren" att kallas,
"Sultanen", men det spelar ingen roll om "kejsaren" heter
"der Führer" eller "Kamrat Parti-ordförande" eller " Mr.
President".
Mot denna nutidens
politiska och sociala ovisshet klingar Jesu ord klarare än någonsin:
"Giv åt Kejsaren
(endast) det som är hans, och
Gud det som är hans". "Guds rike är inte av den här
världen", utan Guds rike blir till i de människors hjärtan
som inte tillhör den här världen, utan den sanna Guden,
sådana som verkligen är till gagn även för den här
världen.
Broder
Frans-Eric T.O.R.