ANDRA SÖNDAGEN i FASTAN - 2011
Årg. A. Matt. 17:1-9
Inledning
När Jesus gick ut i öknen för att frestas och prövas av
djävulen, efter att han hade blivit döpt av Johannes Döparen och
framträtt såsom Israels Messias and Världens Frälsare, var
han alldeles ensam. Men när han besteg berget Tabor, eller kanske
någon av Hermons höjder, Förklaringens Berg, tog han med sig
Petrus, Jakob och Johannes, de tolv apostlarnas innersta krets, med Petrus,
klippan, på vilken han lovade att bygga sin kyrka, i spetsen – den
som först bekände sin tro på honom såsom den väntade
Messias, och han kallar Jesus Guds Son.
Varför ville nu Jesus visa sin härlighet för dessa tre
apostlar? Förfördelades de andra på grund av hans val?
Första delen
Förmodligen hade var och en av apostlarna en halvfärdig teori om
varför Jesus drog sig undan med de ledande tre. Vi måste komma
ihåg att apostlarna såg på Jesu verksamhet utifrån ett
vanligt judiskt perspektiv. De trodde att Jesus skulle komma med någon
plan för Israels befrielse, d.v.s. den jordiska Israels befrielse. Detta
betyder inte att de inte trodde på ett liv i den
tillkommande världen. Det betyder bara att de inte kunde
föreställa sig att Guds frälsningsplan för människor
kunde gå i uppfyllelse utan det jordiska Israels upprättelse.
Visserligen såg många greker och romare upp till judarna som
trodde på en enda Gud och som höll fast vid Guds bud som svarade mot
vad människans förnuft ställde för krav beträffande
ett människovärdigt liv. Många förstod att judarnas tro
innebar att de levde ett liv som vida överträffade det liv som
människor levde i de hedniska samhällen – ett liv som i
högre grad motsvarade vad deras egna filosofer förespråkade
än det som deras egen religion manade till, vilket förklarar
varför Katolska Kyrkan har förenat den Heliga Skrifts budskap med den
grekiska filosofins.
Hur som helst trodde nog apostlagemenskapen att Jesus skulle för deras
ledare avslöja en plan på berget Tabor, en plan för att befria
Israel från det romerska herraväldet. En del kanske trodde att han
hade en plan som kunde förena folket i ett befrielsekrig; andra trodde
kanske mer på att han skulle avslöja hur Gud skulle ingripa på
ett mirakulöst sätt och skänka judarna seger.
Andra delen
Så blev det emellertid inte. Jesus bad på bergets topp och han
blev förklarad – omdanad – inför de tre lärjungarnas
ögon, d.v.s. hans gudomliga glans, den härlighet som han ägde
enligt sin gudomliga natur, strålade fram. En röst hördes
från himmelens höjd som förklarade att han var Guds
älskade Son, samma röst som människor hörde då han
blev döpt av Johannes i Jordan.
Var lärjungarna nöjda? Säkert! Om Jesus skulle låta
sig omdanas i enlighet med sin gudomliga natur inför folket så
skulle de också förena sig bakom honom. Ett sådant mirakel
under ett pågående krig skulle skingra vilka som helst fiender. Men
då Jesu fiender bland hans eget folk grep honom, uteblev miraklet.
Då romarna beordrade hans korsfästelse, uteblev också
miraklet.
Evangelisten Lukas säger att Jesus samtalade med lärjungarna
på berget om sitt uttåg ur världen – hans
"exodus". Vi förstår att han ville tala om den väg
han skulle vandra till korset. Om korsets väg tycks dock Petrus, Jakob och
Johannes ingenting ha förstått. Kanske ville de inte
förstå något. De fäste sin uppmärksamhet enbart vid
det övernaturliga skenet och drog slutsatsen att Jesus skulle använda
denna gudomliga kraft att ena folket och skingra ockupationsmakten. Deras
föreställningar liknade djävulens frestelser. De förstod
ännu inte att i den här världen kan Guds rike endast manifesteras
sig i omdanade människor, inte i en ny politisk ordning.
Tredje delen
Vi har kanske alltför lätt att tro att vi inte lever kvar
i lärjungarnas felaktiga föreställningar. I vår egen tid
har det jordiska Israel har åter blivit en självständig stat,
men omdanade människor är lika sällsynta som förut.
Jesu mål för oss är ett övernaturligt mål. Vi
skall givetvis också arbeta för att förbättra livets
villkor i den här världen. Jesus befaller oss att göra så,
men han vill giva oss oändligt mycket mer. Han vill låta oss
inträda i det himmelska riket – Faderns eviga rike.
På det höga berget ville Jesus ge Petrus, Jakob och Johannes en
glimt av det himmelska rikets härlighet, men de var ännu inte mogna
för att ta emot allt som han hade att ge. De såg himmelen som ett
medel att uppnå något på jorden – inte som ett
mål. De hoppades enbart på ett mirakel från himmelen så
att de kunde förverkliga ett jordiskt rike åt sig själva.
Avslutning
Alltså finns det egentligen ingenting som de andra lärjungarna
behövde avundas dessa tre som besteg berget med Jesus. De var rädda
att de skulle bli förbigångna då Jesus delade ut jordiska
privilegier. Men det gjorde han inte.
Andliga framsteg beror ytterst på villighet att vandra korsets
väg i Jesu efterföljd, inte på vem som hinner upp på
förklaringsberget först. Han tog dessa tre med så att de en
gång kunde omvittna för de andra vem han egentligen var och hur han
hade visat på detta innan han gick igenom sitt lidande. En av
dessa, Petrus, klippan, t.o.m. förnekade Jesus då hans stund var
inne. Den andre, Jakob, övergav honom som de övriga. Endast Johannes,
den allra yngste stod kvar under korset bredvid Jesu moder, Maria, och inte
heller han förstod något.
Under fastetiden vill Kyrkan lära oss att inte avundas de andliga
möjligheter som andra begåvas med, utan att utveckla dem som vi
har förunnats. Till sist var inte det mest avgörande vem som stod med
Jesus på förklaringens berg, utan vem som stod med honom på
Golgatas berg, och den möjligheten finns alltjämt.
Broder Frans-Eric T.O.R.