ANDRA PÅSKSÖNDAGEN 2011 Joh. 20:19-31
Att Aposteln Tomas har fått bära tillnamnet ”tvivlaren”
beror inte enbart på dagens evangelietext som berättar om hans
tvivel inför de övriga apostlarnas vittnesbörd om Jesu
uppståndelse. Ap. Johannes berättar också att när
Jesus undervisade dem och sade att Guds hus bestod av många boningar och
att han skulle gå bort för att bereda rum åt sina
lärjungar eftersom de redan kände till vägen dit, så sade
Tomas genast i protest: ‘‘Herre, vi vet inte vart du går.
Hur kan vi då veta vägen?’’ Och när Jesus sade
att han var själv vägen till Fadern, så sade Tomas utmanande:
‘‘Visa oss Fadern!’’ Ja, Jesus var tydligen
mycket van med att möta tvivel hos Tomas, ty han svarar med vad
måste betraktas som ett förebrående tonfall: ‘‘Så
lång tid har varit hos er och du har ändå inte lärt
känna mig! Tror du inte att jag är i Fadern och att Fadern är i
mig?’’
Antagligen var Tomas den stora individualisten bland Jesu apostlar. Han var
inte med, då Jesus visade sig såsom uppstånden
för de andra och när de med entusiasm berättade för honom
att de hade sett Jesus, så avvisade han deras vittnesbörd med
bestämdhet. ‘‘Om jag inte får se spikhålen i
hans händer och sticka fingret i spikhålen och sticka handen i hans
sida, så tror jag inte detta.’’ En vecka senare fick han
dock se den Uppståndne. Han fick ta i Jesu kropp och förvissa sig om
att såren i hans kött var kvar. Då bekände han inte bara
att Jesus verkligen hade stått upp från de döda, utan
också att Jesus var Gud. Han utbrast: ‘‘Min Herre, och min
Gud!’’ Jesus svarade: ‘‘Saliga de som inte har
sett men ändå tror.’’
Varför säger Jesus så? Ville han hylla Tomas därför
att Tomas nu bekände sig till det som man absolut inte kunde se –
Jesu gudom?
Första delen
Jesus kritik av dem som måste "se" innan de kan tro
är verkligen svårt för många moderna människor att
acceptera. Men kom ihåg att Jesus inte syftade på alla slags
påståenden. De flesta av oss har lärt oss att man skall
kunna bekräfta sanningshalten i alla påstådda iakttagelser
genom bruka sina egna sinnesförnimmelser och logik, men även
filosofer erkänner att när man har att göra med en särskild
problematik – då påståendet handlar om en unik
händelse som inte kan upprepas, då behövs insikt. Och, vi
skulle kunna tillägga, då klarar man sig inte utan tro.
Visserligen var Jesu uppståndelse från de döda en
kroppslig uppståndelse. Graven var tom, vilket man kunde se, och de som
han visade sig för talade med honom, berörde hans kropp, och åt
med honom, men eftersom han nu skulle fara upp till himmelen, så
måste människors tro på honom i fortsättningen grunda sig
på hans utvalda apostlars vittnesbörd. Historien kan egentligen inte
upprepa sig. När man talar om en unik historisk händelse måste
man kunna acceptera pålitliga auktoriteter.
Naturvetenskapliga fenomen och lagar bekräftas antingen genom
upprepade iakttagelser eller genom experiment. Jesu uppståndelse var en
fullständig unik händelse. Naturvetenskapliga metoder är
alltså irrelevanta då man brottas med en unik händelse. Och
låt ingen övertyga dig att något helt unikt inte kan
inträffa. Gud är i sig själv helt unik, och han kan
ingripa i människans historia på ett unikt sätt. Om Jesus
Kristus är Guds Son, då är det också självklart han
måste ha varit den absolut unika människan, och att han också
kunde uppstå från de döda på ett unikt sätt.
Vidare kan en unik händelse aldrig vara sannolik. Statistiska metoder
som skall bevisa sannolikhet är helt oanvändbara, så klart,
fastän en unik händelse är fullständigt möjlig ur
logisk synvinkel sett. Detta är det första anledning till att Jesus
säger: ‘‘Saliga de som inte har sett men ändå
tror.’’
Andra delen
Vi behöver emellertid inte avsluta vårt resonemang med att
konstatera att det inte finns något omöjligt eller ologiskt i Jesu
uppståndelse från de döda om man tror att han är den som
han säger sig vara. Vi kan också konstatera att hans
uppståndelse svarar mot något som människan innerst inne
hoppas på. Att människor i gemen hoppas att döden inte är
slutet, d.v.s. alla människor som också kan hoppas att deras synder
kan förlåtas, vore märkligt om Guds inte finns. Varför
skulle Gud skapa människan med falska förhoppningar? Tror man inte
heller på Gud, har man ett ännu större intellektuellt problem.
Varför skulle evolution som sker genom anpassning till verkligheten
frambringa människor som hoppas på det omöjliga – det
overkliga?
Tredje delen.
Men vem vill inte komma till tro? Vem vill inte ta emot nåd som en
gåva från Gud? Skulle inte alla vilja tro? Nej, det vill inte alla!
Tyvärr! Och det är inte bara individualism av det slag som vi
möter hos Aposteln Tomas som utgör problemet. Det är inte bara
intellektuellt grundad skepsis som är problemet. Den som inte vill
ändra inriktningen på sitt liv, sina prioriteringar och på en
moral, som endast grundar sig på njutning och bekvämlighet, vill
ofta inte komma till tro även när han möter argument mot hans
skepsis. Många vill inte att det skall finnas något liv efter
detta därför att man då också måste räkna med
Guds dom. Man måste räkna med att avlägga en räkenskap
för hur man har levt. Den som inte vill gå in i det rike som
Jesus förkunnade, som inte vill låta sin själ renas
från slaveri under den fallna världen och den här världens
människor, den som lever enbart i och för det som han
kan ta i här och nu, vill absolut inte tro. Den som
lever för det materiella och det sinnliga måste hoppas att det inte
finns något annat efter döden. Därför vill man främja
tvivel. Tomas, den store individualisten, tvivlade, ja, han hade svårt
att lita på andras vittnesbörd, ja, men egentligen ville han komma
till tro. Därför fick Tomas den nåd, den extra hjälp han
behövde för att komma till tro och således övervinna sin
intellektuellt grundade skepsis.
Avslutning.
Denna söndag kallas just ”Den gudomliga Barmhärtighetens
söndag” och har sitt ursprung i en syn som förunnades
Syster Faustina Kowalska, en kontemplativ nunna som Påven Johannes Paulus
kanoniserade. Enligt det som uppenbarades för henne så skulle
förebedjare kunna utvinna den barmhärtighet som Gud avser att
skänka åt syndare genom bön för enskilda människor,
och för människor i gemen, om man åberopar den försoning
med Gud som Jesus förvärvade genom sitt lidande och död på
korset, särskilt om man ber vid det klockslag då han uppgav sin
ande, kl. 15:00 på eftermiddagen. Visshet om den barmhärtigheten
är just vad så många behöver för att avvisa sina
tvivel om uppståndelsens budskap – visshet om att allt som de
brutit och allt som de har lämnat ogjort kan förlåtas. Ja, det
var just visshet om detta som Tomas fick då han fick sticka sina fingrar
i hållen efter spikarna på Jesu handleder och fotleder, och sticka
sin hand i hållet efter lansen med vilken han blev genomborrad efter det
att han offrade sig på korset.
Broder Frans-Eric T.O.R.