3:e Sönd. i Fastetiden 2011
Årg ”A” / JOH. 4:5–42 (som får användas varje
år)
Inledning
Kvinnan som Jesus möter är alltså samaritisk eller
samaritánsk. Hon hör till det ett folk som bodde i trakten
mellan Judéen och Galiléen, ett folk som judarna hatade mer
än romerna som hade ockuperat deras land och införlivat det med
Romerska Imperiet. Den moderna motsvarigheten till dessa samariter är
kanske palestinierna. I likhet med palestinierna, som är muslimer, trodde
samariterna på Mose, tio Guds bud o.s.v. men de hade avfallit från
tempelkulten i Jerusalem och hade inte samma heliga skrifter. De var att
betraktas som kättare. Jesus påminner den samaritiska kvinnan om
detta och han slår fast att ‘frälsningen kommer från
judarna’. Ändå bemöter han kvinnan med
vänlighet. Varför? Jo, därför att han vet att judarna
också står till svars för splittringen mellan det sanna
gudsfolket och det avfälliga gudsfolket på grund av sin stolta
kärlekslöshet. Jesus bejakar till fullo sanningens krav utan att
glömma kärlekens krav, då han erbjuder kvinnan Guds nåd.
Första delen
Den övernaturliga nåd som kvinnan blir erbjuden, skänkes
åt henne av Jesus mitt i vardagens händelser och med
utgångspunkt från människans naturliga behov. Jesus ber
henne om vatten. Tänk! I sin människoblivne Son ger Gud hjälp i
samband sin egen Sons bön om hjälp. Man kan dock konstatera att
Jesus uppfyller ett mänskligt behov hos henne, ett behov som är
ännu mer tryckande hos henne än törsten hos honom, ett behov som
hon döljer väl – ett behov av medmänsklig gemenskap och
respekt. Hon har nämligen blivit utstött från anständiga
människors umgänge i Sykar. Det är just därför som hon
kommer för att hämta vatten från brunnen ensam och under dagens
hetta, då ingen annan kvinna skulle utföra en sådan syssla.
Kvinna är nämligen en äktenskapsbryterska – hon lever
i den ena utomäktenskapliga förbindelsen efter den andra. Jesus
följer en princip som de flesta av oss känner till men har
svårt att tillämpa: Avsky synd men bemöta syndaren men
kärlek! Jesus mötte inte synderskan vid Jakobs brun som en
frälsare från ovan, utan som en mycket mänsklig räddare,
en människa bland människor, men ändå Gud. Han
förstår till fullo hur hon har det. Ja, han låter henne tro
att det primära är fysisk törst hos honom, men egentligen
törstar han i andlig mening efter själar – också efter hennes
själ. Detta är det första.
Andra delen
Jesus underlåter emellertid inte att klargöra för kvinnan
att ett rätt gudsförhållande är fullständigt
omöjligt för henne utan att hon omdanas i moraliskt avseende. Detta
är det andra. Jesus låter inte kvinnan glida över
frågan om sin omoral trots deras upplyftande dialog om ‘det
levande vattnet’ – det vatten som kan släcka
människans törst efter delaktighet med Gud och ett löfte om det
eviga livet hos honom. Precis när kvinnan ber att få ta emot ‘det
levande vattnet’, d.v.s. den gudomliga nåden, säger han,
‘Gå och hämta din man.’ Skamsen, svarar hon:
‘Jag har ingen man.’ Jesus säger: ‘Du har
rätt när du säger så. Fem män har du haft, och den du
nu har är inte din man, utan en annans.’
Jesus låtsas inte som om kvinnan skulle kunna ta emot den gudomliga
nåden utan att förändra sitt sätt att leva. Kanske kommer
detta att kosta henne mycket. Kanske får hon leva som om hon vore
änka i fortsättningen, vilket också kunde bereda henne stora
ekonomiska svårigheter o.s.v., men ovilja till bot och bättring
utgör alltid ett hinder för vad Gud vill göra med oss.
Samarítiskan avvisade dock inte nådens kostnad. I samband med
att bekänna sin tro, bekänner hon sin synd. Vidare säger hon
till Jesus: ‘Herre jag förstår att du är en profet.’
Visserligen gjorde hon ytterligare ett försök att återgå
till att samtala om den gamla konflikten mellan judarna och samariterna
över tempelkulten istället för sitt eget liv, men Jesus
framhåller sin egen auktoritet som den väntade Messias, en
auktoritet som omintetgör skillnaden mellan jude och samarit och mellan
judarna och alla andra folk på jorden, en lära som sedan blev en
stötesten för de flesta judar i att acceptera Jesus från
Nasaret som den väntade Messias, men som ligger till grund för den
Kristna Kyrkans trosgemenskap.
Kvinnan underkastade sig Jesu auktoritet. Hon vänder om –
bokstavligen – och – i andlig och moralisk mening. En
liten oansenlig detalj i texten understryker detta. ‘‘Kvinnan
lät sin vattenkruka stå och gick bort till staden och sade -
‘Kom så får ni se en man som har sagt mig allt som jag har
gjort.’” Vattenkrukan står som tecknet för hennes
gamla liv.
Avslutning
Dagens evangelietext som handlar om Jesus möte med den samaritiska
kvinnan vid Jakobs brunn är väl en mycket tilltalande bild av hur
Gud, mitt i vardagens händelser, och med utgångspunkt i våra naturliga
behov, erbjuder oss genom sin Son, Jesus Kristus, den nåd varmed vi kan
vinna evig frälsning. Jesus upphöjer hennes tankar över jordiska
ting till övernaturliga ting. Han för henne in på
vägen till den andliga omdaningen, som den Heliga Skrift kallar omvändelse.
Jesus vill också leda oss som redan tror på honom vidare
på omvändelsens väg – på helgelsens väg .
Detta är ju just vad Kyrkan avser med det liturgiska årets fastetid!
Låt oss därför rannsaka oss själva inför dagens
evangelium – inför bilden av den samaritiska kvinnan som lämnar
sitt förflutet bakom sig som en bortglömd kruka.
Var och en av oss behöver också fråga sig själv:
”Vad är sanningen om mig? Vad är sanningen
om mitt gudsförhållande och min moral och min strävan efter
helgelse? Älskar jag Gud utöver allt? Älskar jag
min nästa som jag älskar mig själv?” Dessa
frågor skall vi inte endast svara utifrån vår principiella
uppfattning! Vad är den egentligen sanning om mitt sätt att
tänka och leva? Är jag verkligen inriktad på bättring?
Gör jag bot? Strävar jag uppåt i livet eller neråt?
Är jag endast inriktad på att försvara vad jag har gjort
hitintills? Törstar jag efter det levande vatten som forsar fram ur
evighetens brunnar – eller vill jag endast överleva en stund till
på det stillastående vatten i detta livets sinande damm?
Broder Frans-Eric T.O.R.