4:e söndagen under fastetiden
år 2011
(Årg. A) JOH 9:1 f.
Inledning
Lärjungarnas fråga angående mannen som hade varit blind
från födelsen ter sig märklig även för den som
är någorlunda bevandrad i den Heliga Skrift. De frågade
Jesus: ’‘Vem har syndat, han själv eller hans
föräldrar, eftersom han föddes blind?’’
Vår fråga till Jesus hade kanske formulerats utan något
självklart nämnande av syndens relevans. Vi är alla påverkade
av vår sekulariserade omgivning. Vi hade kanske inte ens tänkt
fråga efter hans familjeband, ty nutida människor i
Västvärlden är så individualistiska i sitt tänkande.
Men vi hade ändå frågat: ‘‘Varför drabbas
den ena människan snarare än den andra av olycka’’?
Till skillnad från lärjungarna är vi inte benägna att
tänka på vad som står i Moseböckerna beträffande
syndens verkningar. Det står där: ‘‘Herren är
långmodig och stor i mildhet och han förlåter missgärning
och överträdelse, men han låter inte någon bli
ostraffad, utan hemsöker fädernas missgärning på barn och
efterkommande i tredje eller fjärde led.’’ Vidare
spekulerade rabbinerna e över möjligheten att en människa hade
syndat i moderlivet.
Jesu svar gör lärjungarna häpna. Han säger:
‘‘Varken mannen själv eller hans föräldrar har
syndat, utan det är meningen att Guds gärningar skall uppenbaras
på honom.’’
Betyder Jesu svar att han förnekar den bibliska principen att synd
är den yttersta orsaken till sjukdom och lidande? Nej, inte alls!
Det som Jesu svar innebär är, att mannens blindhet inte beror
på personlig synd överhuvudtaget, varken mannens egen
synd eller hans föräldrars synd.
Kyrkans teologer har alltid använt begreppen ursynd och arvsynd
för att förklara hela mänsklighetens tillstånd efter Adams
och Evas syndafall. Adam och Evas olydnad, ursynden, var visserligen
personlig synd, men endast för dem. De drabbades av dess konsekvenser, men
deras avkomma, inte bara till tredje och fjärde led, utan också
genom alla tider, har gått miste om den gudomliga nåden som är
nödvändig för att människan skulle kunna upphöjas
över sin natur och förenas med Gud. Denna konsekvens kallas arvsynd.
Men arvsynd är inte ett särskilt straff, det är egentligen den
kollektiva förlusten av ett privilegium, ty den heliggörande
nåden som tillåter att vi kan förenas med Gud, är inget
som den enskilda människan eller hela mänskligheten har rätt
till – det är en gåva. Men Gud skapade oss med avsikt
att skänka oss denna gåva som genom våra första
föräldrar gick förlorad för oss. Målet med
människans liv från början var faktiskt inte bara att leva i
paradiset, utan också att uppnå himmelen genom förening med
Gud.
Följderna av Adams och Evas syndafall innebar givetvis också
förlust av det genom Guds försyn särskilt beskyddade paradiset
där människan bevarades från skadorna som hon kunde
åsamkas genom naturen och de vilda djuren. Därför råder
endast djungelns lag i vår värld om inte människan arbetar
för en bättre ordning. Men ett nytt paradis kan vi aldrig skapa;
något utopiskt samhälle kan vi heller aldrig bygga upp i kraft av
vår egen strävan.
En viss makt över oss fick också djävulen genom de
första människors syndafall. Jesus kallar honom "denne
världens furste". Ja, blotta medvetenhet om livets korthet och den
fysiska döden, vilken är syndens straff, inleder många
människor i synd. Den heliggörande nåden som Adam och Eva
förlorade kan ingen vinna tillbaka utan Guds hjälp, den nåd som
kallas den hjälpande nåden, den nåd vi kan få
genom tro och bön, är en absolut förutsättning.
Men nu kommer jag till det viktiga i förhållande till dagens
evangelietext. Vi som har kommit till tro på Jesus Kristus, bör
alltid se på det onda som drabbar oss i ljuset av den frälsning som
vi har blivit erbjuden i honom och ständigt se till honom under alla
våra prövningar.
Första delen
Det är alltså väsentligt att inse, att det inte finns
någon rättviseprincip som ligger till grund för hur lidande och
olyckor fördelar sig bland människor i den fallna världen.
Djävulens ondska kan drabba oss – ja – men djävulen
låter sällan sitt onda anhang angripa människor direkt. Han har
många masker och klär ut sig till den "ljusets ängel"
som han en gång var. Han nästlar sig in kulturer och
samhällsinstitutioner och politiken. Oftast drabbas vi av hans ondska
genom andra människor som han redan har i sin makt, eller även
får i sin makt genom naturliga katastrofer, och av olyckor som tycks
endast bero på slump, de människor som frestar oss till det onda.
Vidare, människans förhållande till naturen liknar inte det
hon hade då Gud skapade henne för att leva i paradisiska
tillståndet. Hon skyddas inte av Guds försyn på samma helt
omfattande sätt i det nuvarande. I viss mån råder djungelns
lag bland oss människor, som sagt, och vi drabbas även av
naturkatastrofer. Vi drabbas av följderna av Adams och Evas val att bli
sina egna gudar, att avgöra själva vad som är gott och ont. Adam
och Eva valde frihet i negativ mening. De avsade sig Guds överhöghet
genom sin olydnad och därmed avsade de sig hans särskilda beskydd.
Det är endast genom tron på Jesus Kristus som vi kan
återinträda i denna lydnad, trons lydnad, för att använda
Ap. Paulus' begrepp, men att återvinna Guds vänskap kräver att
vi samarbetar fullt ut med den nåd som han erbjuder oss i sin Son,
vår Herre och Frälsare, Jesus Kristus. Det är det första.
Andra delen
För det andra skall vi dock komma ihåg att inte ens den som har
återvunnit Guds vänskap, kan räkna med en mirakulös
befrielse från allt lidande i den här världen, och alla
prövningar. De under som Jesus utförde, som i dagens evangelium,
då han botade den blindfödde, var först och främst avsedda
att ge oss människor en glimt av Guds tillkommande rike,
inte ett löfte om att den som tror skall i alla stycken slippa dela den
fallna mänsklighetens lott.
Missförstå nu inte. Det är bara mänskigt, rätt
och riktigt att bedja om Guds hjälp, och även om helande och under,
såsom den blindfödde gjorde. "Herre, förbarma dig!"
Gud är ju barmhärtig. Han hör våra
böner och är beredd att hjälpa oss, men hans omsorg om oss
måste nödvändigtvis gälla främst vårt eviga
mål. Gud vet vilken hjälp vi bäst behöver. Han vet vilka
prövningar vi klarar och vilka vi inte klarar. Han vet också hur vi
bäst kan bli ett redskap för att föra andra till tro. Då
vi ber Gud om hjälp bör vi därför också och alltid
bedja ’‘Ske din vilja’’, ty det är vi
som står i Guds tjänst, inte Gud som står i vår
tjänst.
Avslutning
Vi vet inget om hur det gick för den blindfödde mannen efter det
att Jesus botade honom. Kanske fortsatte fariséerna att
förfölja honom. Kanske bjöd livet på nya och svåra
prövningar. Vi vet inte, som sagt. Det viktigaste med miraklet var
därför inte att den blindfödde för första gången
i livet blev fysiskt seende, utan att han för första gången
blev andligt seende. Han fick insikt i frälsningens väg och
insåg vad Guds vilja var för honom. Beträffande detta -
vår frälsning och Guds vilja för oss - vill allt för
många människor förbliva i sin blindhet.
Broder Frans-Eric T.O.R.