7:e påsksönd. 2011
Inledning
Efter att Jesus hade farit upp till himmelen gick
apostlarna, tillsammans med Jesu moder Maria, Maria Magdalena och några
andra kvinnor som hade betjänat Jesus under hans jordiska vandring, in i
den övre salen, där han hade instiftat den Heliga Mässan och
gjort apostlarna till hans präster. Där började de alla bedja
att Gud måtte utgjuta den Helige Ande över dem. Vid sin
himmelsfärd hade Jesus nämligen sagt: ‘‘Stanna kvar i
Jerusalem, och vänta där på Faderns utlovade gåva som jag
har talat med er om... Ni skall om några få dagar bli döpta i
den Helige Ande.’’ (APG. 1:4-5)
Vad var det då som Jesu lärjungar, en del
av hans släkt, Jesu moder, Maria Magdalena och de övriga kvinnorna,
väntade skulle hända dem? Jesus hade sagt ‘‘att de skulle bli
utrustade med kraft från höjden.’’(Luk. 24:40) De förstod nog att Jesus skulle låta dem
utrustas för deras uppgift att fullborda sin apostoliska gärning
– att sprida hans evangelium. Men den kraft som Guds Ande förmedlade
åt dem var inte bara en kraft som visade sig i yttre verksamhet, utan
också en kraft som skulle åstadkomma inre helgelse. Guds Ande
är ju den person i den Heliga Treenigheten som vi också kan kalla Heliggöraren.
Något som är oklart även för
många som bär det kristna namnet, är hur vi skall
förstå den Helige Andes verksamhet i oss som ”heliggörare”
i förhållande till Faderns verksamhet som Skapare, och
Sonens verksamhet som Frälsare. Hur skall vi förstå Andens
verksamhet som heliggörare? Det
står i brevet till Hebréerna:
‘‘Utan helgelse får ingen se
Herren.’’ (Hebr. 12:14) Varför? Jo,
därför att ”helighet” är den
Heliga och Treeniga Gudens egenskap framför andra. Gudsmysteriet är
upphöjt över allt och alla, och i sig själv otillgängligt
för alla skapade varelser därför att Gud är helig. Men det
är just den Helige Ande som kan göra oss människor delaktiga i
Guds egen helighet.
Första delen
För det första, när vi reflekterar
över Guds upphöjdhet, så förstår vi att det är
genom sin enfödde Son som blev människa – Jesus Kristus –
som Gud har gjort sig tillgänglig, inte bara för människan i
abstrakt mening utan även för människan betraktad som syndare,
människor med den egenskap som är motsatsen till hans helighet.
Gud har blivit en av oss, en människa, fastän hans
människoblivne Son förblev utan synd, och under sitt jordiska liv
blev han ett offer för våra synder – ”ett felfritt
offerlamm”. Människor fick göra med Guds
människoblivne Son vad de ville och de valde att korsfästa honom. Med
tanke på vår egen synd har vi också varit med och
korsfäst honom! Men Guds människoblivne Son uppstod från de
döda i kraft av sin gudomliga natur, vilken han hade i behåll. Och
när den uppståndne Gudens Son for upp till himmelen igen och
återförenades med sin himmelske Fader, så förenades
även hans mänskliga natur, den natur som hos oss är präglad
av synd, med själva Gudomen –
för all evighet.
Vägen är banad för människans,
och för varenda enskild människas upphöjelse och förening
med Gud. Men förutsättningen för en sådan upphöjelse
och förening är just helighet. Och den gudomliga heligheten
kännetecknas främst av den självutgivande kärleken. Den
kärlek människan fick se då Jesus offrade sig på korset
för våra synder. Och egentligen är det just denna kärlek
som den Helige Andes verksamhet i oss ytterst syftar till. Att vi skall kunna
bli heliga genom att älska Gud, varandra, och alla, med den kärlek
Gud älskar sig själv och oss med. Detta är det första.
Den andra frågan – följdfrågan – är:
”Vågar vi låta den
gudomliga kärleken antända en eld i oss, i vårt inre, den eld
som Skriften åsyftar då den beskriver Gud som ‘‘en
förtärande eld?’’, så står Gud
beskriven i brevet till Hebreerna, vilket i sin tur citerar 5 Moseboken och
Profeten Jesaja. (Hebr.
12:29)
Vågar vi – steg för steg, och undan
för undan – distansera
oss från människans förvanskade sätt att älska,
d.v.s. att älska endast utifrån våra egna jordiska behov
– utifrån våra självcentrerade behov? Vågar vi
lita på löftet som Jesus har givit oss, så att Gud kan
så fylla oss med sig själv, att vi blir förmögna till att
älska som han, så att vi kan älska med den kärlek med
vilken Gud älskade oss – med den kärlek som är en ren
gåva – den kärlek som Guds helige Ande både är och
förmedlar, med den Ande som också kallas Kärlekens Ande?
Vågar vi lita på löftet, att den kärleken kommer att
skänka större glädje än den kärlek som den gamla,
syndiga människan älskar med?
Det till synes motsägelsefulla i det som
säges om den upphöjda kärleken, den övernaturliga
kärleken, den gudomliga kärleken, den kärlek som är en ren
gåva och inte bottnar i mänskligt begär och behov, är att
den är den enda kärleken som kan vara i evighet mellan
människor, eftersom våra jordiska begär och behov är
tillfälliga – och timliga. Våra begär och jordiska behov
präglas oftast mycket av synd och hindrar i själva verket den
äkta kärleken, den gudomliga kärleken, den kärlek om vilket
det står: "Gud är kärlek".. Det är endast den
kärlek som kan säga ‘‘allt mitt är ditt och
allt ditt är mitt’’, som Jesus sade både till Fadern
och till sina lärjungar, då han dog på korset.
Att bedja på allvar om att den Helige Ande skall
i allt högre grad ingjutas i vårt inre, i vår själ och i
vårt hjärta – det är det största vågsteg en
människa kan ta. Och helt nödvändigt. Det är det enda vi
kan göra för att skapa en framtid åt det som vi kallar
kärlek, vår kärlek till både Gud och människor. Men
det är just den kärlek som kan vara i all evighet, ingen annan
kärlek.
Broder Frans-Eric T.O.R.