Nionde söndagen u å 2011
Årgång A
– Matt 7: 21-27
Inledning
Många människor tror att alla kommer att bli frälsta till
sist – också dem som inte
kommit till tro på Jesus Kristus. Man kan tycka att eftersom Jesus
gång på gång talar om att inte alla människor kommer att
bli frälsta och säger tydligt och klart att många kommer att
gå förlorade behöver vi inte säga så mycket om detta
idag. Jesus talar ofta om helvetet och säger att den breda vägen
på vilken de flesta vandrar i livet leder dit.
Det som han säger i dagens evangelium ger oss dock ännu mer
anledning att rannsaka oss själva beträffade
vårt andliga tillstånd. Han säger att inte ens alla som tror
på honom och ropar till honom "skall kunna komma in i
himmelriket". Sedan berättar han om huset som är byggt på
berggrund i kontrast mot huset som är byggt på sand för att
mana oss till självrannsakan. Och vad innebär det att bygga på
berggrund, vad är detta för ett andligt bygge? Jo, det innebär
att man gör det som överensstämmer med den himmelske Faderns
vilja.
Första delen
Det är rätt förvirrande, men ändå nyttigt att
läsa inledningen till dagens evangelium. "På den dagen
kommer många att säga, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit
ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?" Vi
skulle kunna tillägga, "Har vi inte gjort många barmhärtighetsgärningar
i ditt namn?"
De fornkyrkliga ämbetsbärarna förnekade faktiskt inte att
under kunde utföras av hedningar eller av dem som falskeligen bekände
sig till Kristus, ja, även i Apostlagärningarna läser vi om
judiska exorcister som infogade Jesu namn i sina besvärjelser. Origines
säger att helbrägdagörande krafter är i sig varken
goda eller onda. Under som utförs med demonernas hjälp är
givetvis av ondo. Under som tillskrevs Aeskalapius, läkedomens gudom
enligt de hedniska myterna, är kanske mera tvetydiga och motsvarar
eventuellt vår egen tids syn på naturens krafter. Poängen
är dock att krafter som kan påverka ens framtid i den här
världen är något helt annat än dens makt som kan försona
den syndiga människan med den ende sanne Guden genom sin offerdöd
på korset och sin uppståndelse från de döda.
När Jesus botar en människas sjukdomar eller driver ut en ond
ande som har besatt en människa, gör han det som ett tecken som skall
inspirera oss att söka vår eviga frälsning hos honom. Detta
är det första. Evig frälsning har inte med hälsa och
framgång i den här världen att göra.
Andra delen
För det andra säger Jesus att bruk av hans namn inget betyder om
inte det förenas med lydnad – att man håller hans bud –
vilket är vad han menar då han talar om den himmelske Faderns vilja.
Bruk av Jesu heliga namn betyder inget om det inte förenas med
hörsamhet och uthållighet. Just därför kan man
jämföra trons lydnad med ett bygge, ty det är ett andligt bygge.
Och vi kan räkna med att det kommer stormar, då alla våra
förväntningar vänds upp och ner. Våra planer och
förhoppningar går inte alltid i uppfyllelse. Våra böner
tycks gå obesvarade ibland, trots att vi har avsett att hålla fast
med vår tro. Hörsamhet och uthållighet måste
alltså prövas. Vad har vi byggt vår tro på? Har vi
kanske byggt enbart på det som tilltalar vårt eget behov av
beröm? Överger vi den himmelske Faderns vilja då saker och ting
tycks gå emot oss? Vi kan faktiskt räkna med att Gud kommer att
pröva vad vi har byggt vår tro på, eller åtminstone
tillstädja att den Onde prövar vad vi har byggt vår tro
på.
Avslutning
Nu vill jag inte att någon av er uppfattar saken så, att Gud
inte ger hjälp under det jordiska livet – att han tillåter att
vad som helst händer den som tror för att se om hans tro håller.
Gud prövar oss inte utöver vår förmåga att stå
fast, men vi skall inte föreställa oss att det är ett tecken
på särskild nåd att vi slipper alla prövningar. Gud
enfödde Son från all evighet, prövades hårt då han
blev människa. Men Gud prövar oss inte utöver vår
förmåga att stå emot frestelser. Bygger vi på
hälleberget – på Jesus Kristus – så har vi
byggplan i den Heliga Skrift och i Kyrkans heliga tradition som är
avpassad för varje prövning som kan drabba oss. Att i egentlig mening
tro på Gud är också att tro på hans försyn. Att tro
på hans Son, Jesus Kristus är också att tro på korset.
Låter Gud en storm blåsa bort något som vi trodde var
färdigtbyggt, skall vi också tacka för detta. Också en
storm kan vara ett tecken på Guds omsorg. Han kommer att hjälpa
oss att göra ett bättre bygge om vi inte ger upp.
Broder Frans-Eric T.O.R.