ASKONSDAG 2011
Inledning.
Vi uppmanas av alla möjliga människor,
läkare, familjen, vänner och av samhället i stort att sköta
vår fysiska hälsa. Här tänker vi kanske först och
främst på kroppen – på vår näring, på
sömn, på motion m.m. Men alla är väl medvetna om det
psykosomatiska förhållandet. Stress, behov av omväxling,
arbetsmiljön och arbetskamrater, och vår känsla av lycka eller
brist spelar också en stor roll för den fysiska hälsan. Vi
uppmanas också att tänka på vårt intellekt – att
fortsätta med att intressera oss för nya ting, att lära oss
något nytt hela tiden och att ständigt på olika sätt
öva oss mentalt. Ingen vill att hjärnans skärpa skall
försvinna. Vidare uppmanas vi att tänka på vår ekonomi,
våra inkomster, på våra besparningar och investeringar och
vår pension. Vi skall inte bara lita på att samhället ser till
vårt bästa och att vi i Sverige kan vara nöjda med att
vår levnadsstandard och livskvalité alltid har varit bland de
högsta i världen.
Men hur ofta tänker vi på den
inre människan – på själen
– på vårt andliga liv? Eller kanske borde man fråga,
vem satsar på den andliga hälsan? Vem tänker på
spänsten i sin andliga muskulatur? Hur står det till med
förmågan till tro, hopp och kärlek? Vem tänker på
sin förmåga att offra – fysiskt och materiellt? Vem
tänker på den inre människans tillstånd – den
aspekt av vårt varande som avgör, inte endast hur vi har det under
vår tid på jorden, utan som avgör vårt eviga varande?
Jesus tänker faktiskt på
vår inre människa då han råder oss till vad Kyrkan
alltid har kallat fastetidens tre discipliner: 1) fasta, 2) bön och 3)
allmosor. Han vet att vi människor har lätt att glömma, eller
åtminstone att ofta försumma, det som hör varken till den
fysiska eller till den psykiska dimension av vårt varande, men som
påverkar både kroppen och psyket.
Första delen.
Människor har klarare för sig
idag att fastande kan vara till nytta fysiskt. Det finns en hel del
människor som fastar av fysiska skäl – att banta för att
gå ner i vikt eller att avstå i viss mån från födoämnen
som är mindre nyttiga, socker t.ex. Man kan naturligtvis också
konstatera att den fysiska verkan av ett visst fastande också är en
andlig vinst eftersom kroppens tillstånd påverkar
människans ande. En trög kropp gör det svårare att bedja.
Men finns det något som fasta åstadkommer i rent andlig
bemärkelse. Jo, att fasta, att avstå från en viss mängd
av mat eller vissa slag av mat har en andlig inverkan på oss
därför att vi behöver förmågan att avstå
från kontinuerlig njutning. Om kroppen alltid är varm, bekväm,
helt utvilad och tillfredställd vad gäller mat och dryck, så
förlorar vi den andliga kraften som behövs då vi behöver
göra fysiska uppoffringar. Vi kan inte identifiera oss med människor
som är fattiga, som saknar livets nödtorft. Vi är mindre rustade
för perioder då vi själva måste göra uppoffringar
och vi försummar det primära sättet att förena kroppen med
anden i andlig strävan. Då Jesus fick förklara varför hans
lärjungar inte lyckades att driva ut en ond ande från en
människa som bad om hjälp, sade han: "Det behövdes
både bön och fasta" i detta fall. Alla vana bedjare vet att
bönens makt intensifieras genom fysisk fasta. I annat fall vore det
oförklarligt att Jesus åtog sig en fysisk fasta på 40 dagar
då han skulle möta djävulens frestelser. Detta är det
första.
Andra delen.
För det andra, är det
också viktigt att inse hur sällan vi verkligen ägnar tid
åt bön. Ja, en del människor ägnar tid åt bön
endast då de befinner sig i en krissituation. Ja, en del har knappt
någon rutin för daglig bön. Eller så ägnar de sig
endast åt att läsa ett par fasta böner som de kan utantill,
ungefär som man rabblar en magisk formel. Fastetiden vill vara den tid
under kyrkoåret då vi prövar något annat än vi
brukar göra, kanske lär oss upprätthålla koncentrationen
på bön längre och verkligen tar förbön på
allvar. Här bör vi tänka både på gemensam bön
– några gudstjänster och andakter som vi deltar i med andra
– och på enskild bön. Fastetiden är en bra tid att
lära sig kombinera bön och bibelläsning och vänja oss vid
vad inre bön, meditation, kan ge. Bön är för det andliga
livet vad andning är för det fysiska livet. Under fastetiden bör
vi satsa på djupandning och inte nöja oss att endast kippa efter
luft då det känns tvunget.
Tredje delen.
Att inte endast betala kyrkoskatten och
lägga lite i kollekten utan även göra uppoffringar
beträffande våra allmosor är givetvis också en
självklar aspekt av den disciplin som hör fastetiden till.
Människors nöd gör sig påmind på så
många håll i den stora världen. Vidare finns det
också särskilda behov bland Kyrkans många organisationer,
ordnar, och olika program för spridning av evangeliet och bland Kyrkans
missioner på olika håll i världen. Men här skall vi inte
enbart se värdet i att skänka allmosor utifrån den nytta som
görs då mer medel står till Kyrkans förfogande, utan också
utifrån det andliga nytta som vi erfar då vi inte endast
tillfredställer vår vana att leva i överflöd. Hur
ofta avstår vi egentligen från någonting själva för
att skänka åt andra eller att skänka åt Kyrkan?
Avslutning.
Ja, den inre människans hälsa är
mycket väsentlig att sköta med tanke på vår eviga
framtid. Vi kommer en gång att avlägga en räkenskap som
också avser hur vi har skött den saken. Därför har Kyrkan
en årlig fastetid som en påminnelse om nyttan med fysisk fasta,
bönens intensifiering och allmosornas betydelse. Behövde Jesus
dessa fyrtio dagar av andlig exercis enligt sin mänskliga natur, så
behöver vi dem ännu mer.
Broder
Frans-Eric T.O.R.