Alla Själars Dag 2011
Av
det som den helige Franciskus egenhändigt har skrivit är hans Solsång mest älskad av
allmänheten. Man måste nämligen komma ihåg att bönen
Gör mig till ett Redskap för
din Frid, som oftast tillskrivs Franciskus, och som utan tvivel är
ännu mer omtyckt än mycket som han har skrivit, inte alls skrevs av
helgonet, utan är en bön från 1900-talet som användes i
Katolska Kyrkan i Normandie i
Frankrike, då någon skulle inviga sitt liv till Jesu Heliga
Hjärtas ära, kanske med några franciskanska förtecken. Hur
som helst, Solsången kallas av
Celano och Bonaventura Laudes
Creaturarum – De skapade varelsernas lovsång,
och är att betrakta som en lovsång till Guds skapelses, alla de
skapade tingens, och alla skapade varelsers, ära. Franciskus ville ge oss
insikt i den lovsång som allt skapat sjunger, genom sitt blotta varande,
till sin Skapares ära.
Du
högste, allsmäktige gode Herre,
ditt
är lovet och priset, din är äran och välsignelsen.
Till
dig, allena, du den högste, tillkommer allt detta,
(trots
att) ingen människa är värdig att nämna dig vid namn.
Lovad
vare Du, min Herre, genom hela din skapelse,
och
alldeles särskilt genom Broder Sol, som gör dag.
Genom
honom giver Du oss ljus,
och
han är skön och strålande i all sin glans,
och
så är han också en sinnebild för dig, Du den Högste.
Lovad
vare Du, min Herre, genom Syster Måne och stjärnorna.
På
himlavalvet har Du skapat dem, skimrande och ljuvliga och sköna.
Lovad
vare Du, min Herre, genom Broder Vind,
och
för luften och molnen, och för den klara himmelen,
och genom allt slags väderlek,
ty genom dem livnär Du dina skapade
varelser.
Lovad
vare Du, min Herre, genom Syster Vatten.
Mycket
nyttig är hon och ödmjuk och dyrbar och ren.
Lovad
vare Du, min Herre, genom Broder Eld.
Med
honom lyser Du upp mörkret för oss.
Han
är skön och munter och stark och mäktig.
Lovad
vare Du, min Herre, genom vår syster, Moder Jord,
som
när oss och vakar över oss och frambringar allehanda frukter,
och
prunkande blommor, och gräs.
Lovad
vare Du, min Herre, genom dem som förlåter varandra
av
kärlek till Dig, och tåligt bär sjukdom och andra
vedermödor.
Saliga
de som stiftar fred,
ty
Du, den Allra Högste, skall giva dem livets krona.
Och
lovad vare Du, min Herre, genom vår Syster, den Lekamliga Döden,
hon
som ingen levande kan undkomma.
Saliga
de som möter döden inneslutna i din Allra Heligaste Vilja,
ty
den andra döden kan inte göra dem något ont.
Men
ve dem som dör i dödssynd !
Ja,
lova och välsigna Herren – allt som Han har skapat –
och
tacka honom och tjäna honom med stor ödmjukhet.
Jag
har tillrättalagt översättningen för att betona att
Franciskus menade att Gud skulle lovas genom vad han har skapat, och
inte bara därför att han har skapat alla varelser och hela den
naturliga världen. Men det som jag vill först och främst rikta
er uppmärksamhet på är inte att jag förmodligen har
rätt i min tolkning på denna punkt, utan just på vad helgonet
säger om döden. Hans egen död var nära
förestående då han diktade stroferna om Syster Död,
vilket antagligen är förklaringen på varför temat
döden och dödssynd plötsligt fogades in bland sådana
livsbejakande verser om Guds skapelse.
Ännu
mer häpnadsväckande än förekomsten av temat, döden,
är dock helgonets positiva skildring av Syster Död. Motsäger
detta inte den Heliga Skrift som framställer döden som
människans fiende? Det står till exempel i Kung Salomos Vishets Bok,
vilken ingår i Katolska Bibeln (1:12
f.):
Det är inte Gud som har gjort
döden; han gläder sig inte åt att liv släcks. Nej, till
att leva skapade han allt, och i allt som blir till i världen bor
hälsa. Där finns inget gift som dräper i det som Gud har skapat. […] Rättfärdigheten
är odödlig.
Ändå
vet vi att Gud har tillåtit att den fysiska döden skulle bli syndens
straff och att döden råder över allt levande på grund av
arvsynden, också människans kropp, men inte över hennes
odödliga ande, eller själ. Aposteln Paulus förklarar (Rom. 5:12 f):
Det förhåller sig på
följande sätt – synden kom in i världen genom en enda
människa och genom synden döden, och så trängde döden
igenom till alla människor eftersom alla har syndat. Vilket kan också översättas: Synden kom in i världen genom en enda
människa och på grund av döden syndade alla.
Underförstått syndar alla människor därför att de
inte kan vara vissa om att det finns något egentligt liv eller
glädje efter detta livet, alternativt, därför att de inte kan
veta om det finns någon dom som skiljer de rättfärdiga
från de orättfärdiga. Kanske goda och onda, troende och
icke-troende, går samma eviga framtid till mötes då kroppen
och själen skiljs åt!
Hur
man än översätter Aposteln Paulus, så var det Adams och
Evas syndafall som resulterade i förlusten av den heliggörande
nåden, den övernaturliga kraft som upprätthöll
människans intima förhållande till Gud. Efter syndafallet blev
människan alltså försvagad, benägen till synd, vilken
är den självverkande orsaken till den fysiska döden. Trots att
människans död beskrivs i Första Moseboken som ett straff
för synd strider den dock mot Guds vilja och plan för människan.
I själva verket förhåller det sig så att Gud måste
tillåta döden därför att han skapade människan med en
fri vilja till likhet med sig själv. Då människan väljer
synden, vilken är oförenlig med Guds väsen, så måste
hon dö. Därför säger Gud till Adam (1 Mos. 3:19):
I ditt anletes svett skall du äta
ditt bröd, till dess du vänder åter till jorden; ty av den
är du tagen. Du är stoft, och till stoft skall du åter varda.
Djur
som är endast fysiska varelser dör i absolut mening på grund av
människans synd som förstörde möjligheten till ett
paradisiskt liv för allt levande. Människans odödliga själ,
den särskilda livsande som Gud
inblåste i människan efter det att han skapade henne av stoft från jorden (1 Mos. 2:7) –
kan visserligen inte dö. Men själen blir hemlös – osalig
– utan den kropp för
vilken den skapades och av vilken den är beroende för att vara den
sammansatta varelse som Gud skapade människan till att vara.
Att
Franciskus kunde kalla döden vår syster, en syster som tar allt i
sitt förvar fram till uppståndelsens dag, beror givetvis på
att vi i ljuset av vår tro med hopp kan se fram mot uppståndelsens
dag, då vi skall befrias från syndens, dödens och även
djävulens välde. Det är ju Jesu Kristi offerdöd på
korset som åstadkommer denna befrielse, vilken vi får del av
när vi sätter vår tillit till den förlåtelse
för synden som han har vunnit på korset och lever i lydnad för
honom.
Den
helige Franciskus var i alla sammanhang medveten om, att Jesus Kristus befaller
oss att älska våra fiender.
Med tanke på Aposteln Pauli ord drar helgonet således den tillsynes
motsägelsefulla slutsatsen, att genom syndernas förlåtelse,
även vår siste fiende – döden (1 Kor. 15:25-26),
kan bli vår vän, ja,
"vår syster". Då vi nu firar Alla Själars Dag
låt oss därför bedja att Syster Död, som har tagit alla
våra hädangångna i sitt förvar, må förvara dem
med mildhet och föra dem fram till evig försoning med den Gud som inte har gjort henne, och inte kan glädja sig åt att
liv släcks.
Broder
Frans-Eric T.O.R.