Annandag Påsk 2011
Inledning
Nya Testamentet innehåller en bok om urkyrkans historia,
nämligen Apostlagärningarna. Den är skriven av Lukas och
utgör ett andra band till hans evangelium. Den första delen av
Apostlagärningarna innehåller flera exempel på urkyrkans predikningar
och vi förstår av dagens evangelietext, att Ap. Petrus
blev den första församlingens store förkunnare. Utkasten till
det budskap han framförde är ganska enkla. Beroende på
situationen kan den variera något, men han brukar sammanfoga Jesu
död och uppståndelse med Israels frälsningshistoria. Han
kungör för judarna att denne Jesus från Nasaret, som de i okunnighet
överlämnade till att korsfästas verkligen var Guds
Messias, den som de själva väntade på. Huvudpoängen i hans
förkunnelse är alltid att denne Jesus har uppstått från
de döda, visat sig för många vittnen, och nu sitter på
Guds högra sida i himmelen, och att Gud, enligt hans löfte,
har sänt den Helige Ande som har blivit utgjuten över dem som tror
på Jesus.
I Apostlagärningarna finns det också ett
exempel på Paulus predikosätt, som skiljer sig mycket
från Petrus’ predikosätt. Paulus blev den stora
missionären bland grekerna, d.v.s. bland icke-judar. Han kunde
därför inte basera sitt budskap enbart på begrepp som var
hämtade ur Gamla testamentet eller på argumentation som
hänvisar till Israels frälsningshistoria. Sådant hade
varit ganska meningslöst för greker som varken kände till eller
accepterade något av detta. Greker kunde givetvis intressera sig för
judarnas gudsbild, eftersom tron på en enda Gud stämde
bättre överens med deras stora filosofers lära, med Platons och
Aristoteles' lära, än tron på många gudar, men det var
inte självklart att de skulle intressera sig för judarnas Messias.
Paulus måste alltså förmå dem att inse att judarnas
Messias också var hela världens Frälsare.
Utveckling
Det finns givetvis ingen som helst teologisk konflikt mellan vad Paulus
predikade för greker och vad Petrus predikade för judar – de
kompletterar varandra – men det var inte möjligt att predika
som Paulus predikade utan att en teologisk utveckling ägde rum. Detta
betyder alls inte vad en del har hävdat – att Paulus uppfann en ny
religion, att den ursprungliga tron på Jesus bara var ett slags
reformjudendom. För oss katolska kristna är en sådan teologisk
utveckling en självklarhet, ty en läromässig utveckling har
ständigt pågått i Katolska Kyrkan allt sedan den apostoliska
tiden. Men, de som innehar petrusämbetet, d.v.s. Roms
biskopar, påvarna, kontrollerar ständigt att teologerna inte
överskrider riktlinjerna för en rätt teologisk
utveckling. Petrus kontrollerar s.a.s. än idag vad Paulus säger. Jag
ger ett exempel som är lätt att förstå: Läran om den
Heliga Treenigheten. Ordet finns inte i Bibeln. Inte ens begreppet
läggs fram på ett systematiskt sätt. Ändå har
innehållet i läran uppenbarats. Nya Testamentet säger att
Fadern är Gud, att Sonen är Gud och att den Helige Ande är Gud.
När vi nu tänker på Påsk, lägg väl
märke till att budskapet om Jesu Kristi uppståndelse från de
döda utgör kärnan i förkunnelsens både för
Petrus och för Paulus. Men Paulus kunde tala om den uppståndna
kroppen på ett mera filosofiskt sätt för människor med
grekisk bakgrund.
Jag skall nu lägga ut ett exempel till beträffande
Paulus' sätt att tala till grekerna. Han anser naturligtvis, i likhet med
alla judar, att grekernas månggudadyrkan är avguderi, och
därmed kommer han med samma budskap om tron på en enda
Gud som den judiska synagogan hade gjort känd över hela den antika
världen där judar levde i förskingringen. Men han kunde
också bejaka grekernas andliga sökande och filosofiska
tänkande.
På Areopagen prövade Paulus ett mycket radikalt grepp. Grekerna
sade: "Kan vi få veta, vad det är för en ny lära
som du förkunnar? Du för fram meningar, som är främmande
för oss. Vi vill nu veta vad de innebär." Paulus väljer
en positiv utgångspunkt och säger: "Atenare! Jag ser av
allting, att ni är mycket religiösa. När jag gick omkring och
noga betraktade era helgedomar, fann jag också ett altare med inskriften:
åt en okänd Gud. Det som ni nu dyrkar utan att känna
det, det förkunnar jag för er. Eftersom den Gud, som har skapat
världen och allt som är i den, är himmelens och jordens Herre.
Han bor inte i tempel som människor har byggt […]Det är
[…]han som har gett alla människor liv[…] Han har skapat alla
folkslag från en enda människa, för att de skulle bosätta
sig på hela jordens yta. (Men)han har gjort detta för att de skall
söka (den sanna) Gud(en)[...] och finna honom – fastän han inte
är lång borta från någon enda av oss. Ty i honom är
det vi alla lever och rör oss och är till, som också
några av era egna skalder har sagt [...] Om vi nu härstammar
från Gud, bör vi inte tänka, att Gudomen är lik en bild av
guld eller silver eller sten, formad genom människors konst eller
tanke[…] Ty han har fastställt en dag då han skall hålla…
dom över världen genom en man, som han har
bestämt till det – Jesus från Nasaret. Han har gett alla ett
bevis på detta, genom att han uppväckte honom från de
döda."
Hur man än gestaltar det kristna budskapet, så måste
budskapet om Jesu uppståndelse från de
döda stå i brännpunkten. Lukas noterar visserligen att
många greker gjorde narr av Paulus då han talade om
uppståndelsen, men vi förstår att de egentligen
ändå ville veta mer om hur någon på fullaste allvar
skulle kunna tro på något sådant, ty döden är
livets största problem. Detta livet, med all den kamp och allt det lidande
som vi får uppleva, är egentligen inte värt att leva om det
inte finns något liv efter detta.
Grekerna trodde, som de flesta vet, på själens fortlevnad, men
inte på kroppens uppståndelse. I dag är den stora utmaningen
att göra Kristi kroppsliga uppståndelse från de döda
begriplig för dem som har en naturvetenskaplig bakgrund, för
nästan alla bildade människor har en naturvetenskaplig bakgrund, men
ytterst få har tillägnat sig några filosofiska studier.
Avslutning
Beträffande kroppens uppståndelse behöver man
förstå att den kristna läran inte betyder att den
materia av vilken våra kroppar nu består är evig. Vår
tro har inte med de celler som nu utgör våra kroppar eller med de molekyler,
som ingår i substanserna vi hittar i kroppen, att göra. Det finns
inga atomer med mitt namn skrivna på dem. Kroppen förnyar sig
ständigt biologiskt – nya celler bildas ständigt och ny materia
assimileras. Detta vet var och en som har läst biologi. Åtminstone
var sjunde eller var tionde år har mer eller mindre all materia bytts ut
i min kropp.
Då vi talar om människans uppståndelse talar vi
alltså om kroppens och själens återförening – i den
meningen att kroppen åter byggs upp. Givetvis kan ingen beskriva den
verklighet vi kommer att möta i Guds rike då vi i Jesus Kristus, och
i likhet med honom, uppstår. Denna härlighet är delvis
omöjlig att föreställa sig, men det finns ändå ingen
som helst förnuftig grund, teologisk, filosofisk eller naturvetenskaplig,
att förkasta budskapet om Jesu Kristi uppståndelse från de
döda eller läran om vår egen uppståndelse. Vissheten om
allt detta ingår faktiskt i Påskens glädje, för en
sådan visshet innebär att vi inte behöver frukta att vår
tro bara är önsketänkande. Nej, det som Gud gjorde till
ett faktum på Påskdagens morgon, då Jesus Kristus uppstod
från de döda, kan beskrivas både teologiskt och filosofiskt,
och det handlar inte om något som är naturvetenskapligt omöjligt.
Kristus är uppstånden! Ja, han är sannerligen uppstånden!
Broder Frans-Eric T.O.R.