DEN HELIGA BIRGITTAS HÖGTID / år 2011
Inledning
Efter det att Jesus
hade prisat de troende som lyssnade till hans förkunnelse och liknat dem
vid barn p.g.a. deras tillitsfulla förhållande till den himmelske
Fadern och längtan efter att träda in i det tillkommande riket sade han
till sina apostlar: "Saliga de ögon som ser vad ni ser […]
Många profeter och konungar har velat se vad ni ser, men fick inte se
det, och velat höra det som ni hör, men fick inte höra
det".
Idag förknippar
vi dessa ord med den som Gud utväljer till profet eller till profetissa, den
som han ingår i en särskilt djup vänskap med, eftersom vi firar
den Heliga Birgittas fest idag. Ursprungligen syftade dessa ord på
apostlarna, som insåg att Jesus från Nasaret var den väntade
Messias och kom till tro på hans budskap – just därför
kunde de betraktas som bärare av ett högre andligt privilegium
än profeterna, som endast kunde profetera om Guds Messias, om den som Gud
skulle smörja för att rädda sitt folk, men aldrig fick se honom
eller höra honom. I jämförelse med prästerna och de
skriftlärda kunde de som kom till tro på Jesus tyckas, i teologisk
mening, vara endast barn, ty de var olärda, men Jesus menar att deras tro
var avgörande.
Det är dock inte
ett misstag att sätta den Heliga Birgitta, hennes uppenbarelser och hennes
påtagliga utkorelse och helighet, i samband med dessa ord, eftersom
hennes budskap är fullständigt kristocentrisk.
Även när hon förmedlar något om Maria är avsikten att
föra människor till tro på och lydnad för Jesus Kristus.
Första delen
Den heliga Birgittas
uppenbarelser är vad Katolska Kyrkan kallar "privat
uppenbarelse" . Uttrycket använder man för äkta budskap
från Gud som inte ingår i det som förmedlades genom Guds
människoblivne son, Jesus Kristus, och dennes förkunnelse. Med den
sista apostelns död anser man att den "offentliga eller universella
uppenbarelsen", på vilken människans frälsning enligt det
nya förbundet grundar sig, blev fullbordad och ingen ny uppenbarelse som
skulle kunna förändra frälsningens väg kunde tillkomma.
Genom "privat
uppenbarelse" tillkommer alltså inget nytt om frälsningens
väg men "privat uppenbarelse" behöver dock inte vara
något oväsentligt för människor att ta till sig.
Uppenbarelserna som ägde rum i Lourdes och i Fatima, och som spelar en
stor roll i Katolska Kyrkans liv, skedde i samband med den Saliga Jungfru
Marias synliga framträdande för vissa personer, och vad gäller
uppenbarelsen i Fatima, för tusentals personer. Uppenbarelser kan givetvis
vara endast auditiva (hörbara) och inte synliga, men det förnimbara
ordet är ändå något annat än teologisk kunskap som
förvärvas genom studium eller begrundan, eller det som kallas andlig
upplevelse, inklusive meditation eller även kontemplation. Nåja,
huvudpoängen här är att "privat uppenbarelse"
förmedlas på ett övernaturligt sätt vare sig det sker
mirakulösa ting som andra människor erfar
eller ej. Men när "privata uppenbarelser" blir kända
för många och frågor uppstår kring en sådan
påstådd uppenbarelse är det inte sällan som Kyrkan
måste ge de troende vägledning, och besvara frågor som: Kan
man bejaka det övernaturliga ursprunget av det som kallas uppenbarelse
eller ej? Kan man med "mänsklig tro" i
motsats till "gudomlig tro" som tillägnas "offentlig eller
universell uppenbarelse", ta emot påstådd "privat
uppenbarelse" utan skada för den kristna läran i sig själv
eller den kristna moralen? Dessa
frågor är fortfarande aktuella beträffande många
påstådda uppenbarelser, t.ex. den som av många anses ha
ägt rum, och fortfarande äger rum, i Medjugorje.
Beträffande d.h.
Birgittas' uppenbarelse i stort har Kyrkan aldrig haft anledning till
någon negativ slutsats trots att kanonisering i sig inte garanterar att
det inte finns någon missuppfattning hos henne om något som
uppenbarades. Gällande de så kallade "magnifika (storslagna)
löften", förknippade med en daglig recitation av femton
böner, som tillskrivs d.h. Birgitta, har det rått mer tveksamhet,
både ifråga om äktheten och nyttan.
Men kom ihåg att en siare skulle kunna ha fel, eller citeras fel, utan
att man avfärdar hela uppenbarelsen. I varje fall har dessa
"magnifika löften" utgivits på nytt i svensk
översättning.
Sammanfattningsvis kan
man därför nöja sig med att säga att det som uppenbarades
för d.h. Birgitta hade stort värde för Kyrkan i hennes egen tid
och mycket av det har bestående värde, även om den specifika
birgittinska spiritualiteten och budskapet inte är "ett
måste" för alla katolska kristna.
Andra delen
Med hjälp av
Andra Vatikankonciliets undervisning kan vi
naturligtvis inse att d.h. Birgittas antagande att kristendomen måste
vara en bestående politisk verklighet och att det är
nödvändigt att vi har kyrkligt krönta monarker o.s.v., ja,
även att Påven har särskilda politiska privilegier, måste
höra till det tidsbegränsade i vad hon förmedlar. D.h. Birgitta
räknade säkert inte heller med vad vi menar med religionsfrihet i de
europeiska länderna. Men det som hon bekräftar om den katolska tron
och den kristna moralen är fortfarande och i allra högsta grad
aktuellt för Kyrkans söner och döttrar. Ja, jag skulle säga
att det som hon förmedlar angående korruption och omoral är
mycket nyttigt för oss som lever i en tid då Kyrkan genomgår
en oumbärlig rening, en rening som måste äga rum om en ny
evangelisation skall kunna äga rum.
Inte minst borde vi
låta oss inspireras av d.h. Birgittas orädda förkastande av all
oärlighet och allt maktspel i Kyrkan, särskilt bland ämbetsbärarna. Vidare, hennes krav på
äkta tro och moral, ja hennes krav på äkta helighet, inte bara
hos ämbetsbärare, och munkar och nunnor,
utan också bland lekfolket, är sann profetia som är helt
tillämpbar också just i dagens kyrka.
Avslutning
Det budskap som Jesus
lät d.h. Birgitta få höra, vilket hon skulle förmedla till
dem som ville lyssna, var egentligen inte något nytt, utan något
evigt, fastän riktat just till Kyrkans förhållande i hennes
tid. Märkligt nog behöver också vi, folket som bor i d.h.
Birgittas eget land och kyrkoprovins, numera som en minoritet bland
protestanterna, i mångt och mycket höra hennes budskap på nytt
för att åter kunna förmedla det till den världsvida
Kyrkan. Men framför allt behöver vi och alla
katoliker förnyas i den gudomliga tron, det gudomliga hoppet och den
gudomliga kärleken som är all profetias vagga och utan vilka
jämväl gamla som nya profeter talar endast för blinda och
döva.
Broder Frans-Eric T.O.R.