Det
finns ingen lära som i praktiken är så avgörande för
den katolska tron som läran om brödets och vinets förvandling
till Kristi Kropp och Blod vid konsekrationen i den Heliga Mässan. Ja, i
praktiken är alltså läran om brödets och vinets
förvandling till Kristi Kropp och Blod vid konsekrationen avgörande
för hela den kristna tron, ty utan denna lära förvisas Jesu
Kristi närvaro bland oss människor till en avlägsen historisk
tid, då han vandrade med sina lärjungar här på jorden.
Det
är därför som Katolska Kyrkan slår vakt om vördnaden
för Kristi kroppsliga närvaro i Altarets Sakrament på
alla sätt. Därför påbjuder hon sådan vördnad
för Kristi Kropps och Blods Sakrament då det står på
altaret, och för det helgade offerbrödet som förvandlats till
Kristi Kropp och förvaras i tabernaklet, eller då något av
dessa bröden framställes för tillbedjan i monstransen. Ja, vi
katolska kristna knäböjer inför Sakramentet och tänder
rökelse inför det. Vi böjer knä varje gång vi kommer
in i ett gudstjänstrum där det finns ett tabernakel och varje
gång vi passerar framför tabernaklet i gudstjänstrummet. Inte
en enda partikel av det konsekrerade brödet, som blivit Altarets
Sakrament, får falla på marken då den Heliga Kommunionen
utdelas i Katolska kyrkor, och inte heller en enda droppe av det konsekrerade
vinet, som blivit Kristi blod, får spillas. Sker någon olycka med
det Allraheligaste Sakramentet måste det omedelbart åtgärdas
med största omsorg och aktning.
För
många icke-katolska kristna, förutom de ortodoxa och orientaliska,
vilka till fullo delar vår tro på Altarets Sakrament, kan den
katolska fromheten beträffande Altarets Sakrament te sig som både
primitiv och naiv. De flesta från oss separerade protestantiska
bröder och systrar anser ju att Jesu Kristi närvaro i den Heliga
Mässan endast kan tänkas vara symbolisk. De avvisar med
bestämdhet vår tro på att den Altarets Sakrament är ett
offer för våra synder idag, precis som när Jesus hängde
på korset. Just därför drar de också slutsatsen att
tillbedjan av Altarets Sakrament är blott vidskepelse – kanske
välmenad, men ändå vidskepelse.
Missförstå
nu inte vad jag säger! Protestanter, som många gångar bär
det kristna namnet med stor hängivenhet, handlar i god tro, d.v.s. de
handlar i överensstämmelse med sin den reformerade tron som
förkunnades först på 1500-talet. Oftast har de just för
avsikt att endast fira en
minnesmåltid då de håller nattvard eller menar att Kristi
närvaro är något enbart andligt som aktualiseras endast
då nattvardsgästen har mottagit de fysiska elementen. I andra
avseende kan de givetvis vara mycket goda vittnen om vår Herres Jesu
Kristi frälsande gärning, fastän det måste tilläggas
att många samfund inte längre betraktar allt som står i den
Heliga Skrift som Guds Ord på samma sätt som under reformationen.
Ändå, beträffande en rätt tro på Guds Ord i den
Heliga Skrift kan de mera evangelikala protestanterna i vissa lägen vara
mycket bättre vittnen än vi, vilket är en skam för oss. Vi
bör lära oss av deras vördnad och iver för Skriften, ty
då skulle vi bli ännu bättre katoliker.
Bröder
och systrar, i dag tar vi tillfället i akt att med särskild
högtidlighet visa vår tro på, och vår kärlek
för, Jesu Kristi verkliga närvaro i den Heliga Eukaristin med riter
som lyfter fram på ett påtagligt sätt hans närvaro i
Altarets Allraheligaste Sakrament. Som vid krubban låt oss tillbedja den
människoblivne Guden –
som vid korset, den korsfäste Frälsaren – och som vid graven, den uppståndne
Herren. Nu då Hostian lyftas upp efter konsekrationen och sedan blir framburen i högtidlig
procession och då vi får ta emot Jesu Kristi egen välsignelse.
När korsets tecken tecknas över församlingen med Kristi kropp ,
då välsignas vi, inte med mänskohand, utan med Jesu egen hand,
i hans Allraheligaste Sakramentet.
Broder Frans-Eric T.O.R.