KRISTUS KONUNGENS söndag 2011
I dagens evangelium framstår Kristus,
Världsalltets Konung, som en domare – den som kommer att döma
oss på den yttersta dagen. Ja, en riktig konung är samtidigt alltid
en domare, men egentligen har vi inga riktiga kungar eller drottningar i den
moderna världen. Vi har dock gott om diktatorer, vilket väcker en
intressant fråga. Skulle vi vilja höra vår Herre och
Frälsare Jesus Kristus beskrivas som universums diktator?
Jo, vi förknippar titeln diktator med ett annat slags maktutövning än den som
förknippas med en god monark. En diktator får sin makt antingen
från folket eller från militären, men en monark är
född som maktens arvtagare. Får en diktator sin makt från
militären kan det tänkas att han härskar mot folkets
vilja, men det är fullt tänkbart att en diktator väljs till
makten av folket, och det har också hänt åtskilliga
gånger att folket väljer att gå över till diktatur. Om
all makt utgår från folket, då kan folket välja vilket
styrelseskick de vill ha, även diktatur. De kan också rösta
bort vad vi kallar för medmänskliga rättigheter om de menar att
dessa vilar enbart på valförsamlingens erkännande, och inte
på Gud som har skapat människan till sin avbild. Nåja, vad jag
vill komma fram till är just att en traditionellt krönt monark
gör endast anspråk på att förvalta den makt som kommer
från Gud och är själv ansvarig inför Gud. Missbrukar han
den makt som han har fått, vilket är lätt hänt, så
kan han vänta Guds dom. Därför bekräftade den medeltida
katolska teologin folkets rätt att resa sig mot en orättfärdig
monark, till skillnad från efterreformatorisk protestantisk teologi.
Men vem är Gud ansvarig inför? Är han
en godtycklig domare och i själva verket en diktator? Är hans bud
godtyckliga? Är mord och stöld och äktenskapsbrott och lögn
synder endast därför att Gud säger så, eller säger
Gud så, därför att mord och stöld skulle vara brottsliga
handlingar vare sig han hade uppenbarat det för oss eller ej? Blir
stöld rätt om man är född och uppfostrad i en av maffians
klaner? Blir mord rätt om man är född och uppfostrad bland
terrorister? Blir otukt innan äktenskap och äktenskapsbrott efter
ingått äktenskap rätt därför att vårt
samhälles sexualnormer numera är i upplösning? Blir lögn
rätt därför att man kan peka på fler och fler bland
makthavarna som rutinmässigt ljuger?
Ja, svaret är, att inte ens en mördare
vill bli mördad. Inte ens en tjuv vill bli bestulen. Inte ens den man som
har bedrivit otukt med varje flicka som har ställt upp vill gifta sig med
en sådan flicka. Inte ens den som är otrogen sin make eller maka
vill att den han verkligen älskar skall vara otrogen mot honom. Inte ens
en lögnare vill att man skall ljuga för honom eller henne. På
en sådan analys är den katolska naturrätten baserad. Ja, enligt
en naturrättslig analys kan man faktiskt förklara att Gud inte kan
fälla godtyckliga domar därför att han enligt sin egen natur
alltid är sann mot sig själv. I Sverige där man har en
positivistiskt rätts- filosofi kan man tänka sig en domare som
uppsåtligt bryter mot den lag som han får betalt att döma
andra efter, men sådan är inte Guds rättsskipning. Han är
en konung, varken en demokratiskt vald ledare eller en diktator som har makt
därför att han hotar med våld.
Vi människor är inte ens alltid sanna mot
oss själva, men Gud är sann mot sig själv. Guds fasthet och
konsekvens utesluter dock ingalunda att han kan förlåta synd.
Där ångern är sann, och man är beredd att göra bot
och bättring, kan man räkna med Guds förlåtelse. Vidare
har den som Gud har sänt i världen, hans enfödde Son, Jesus
Kristus, den som kommer att döma oss i Faderns ställe, blivit ett
fullgott offer för vår synd, för oss som har kommit till tro
på och erkänner plikten att lyda honom, att följa honom.
Poängen i dagens evangelium är just, att
den som tror på Jesus Kristus och åberopar hans offer på
korset, måste också leva i hans efterföljd. Den gudomliga
kärleken måste bli så reflexmässig hos dem som tror, att
de också ger mat åt de hungriga, klär de nakna, tar sig an de
sjuka, besöker dem som sitter i fängelse o.s.v. utan att tänka på
belöningen.
Utveckling
Många som läser dagens evangelietext
vill, givetvis, värja sig mot tanken att någon kan gå evigt
förlorad, men i detta sammanhang skulle det nog skapa klarhet om man
ställde två frågor.
För det första måste man fråga sig om det inte finns troende människor som faktiskt underlåter att ägna sig åt kärleksgärningar och tvärtom – människor som inte tror men ändå ägnar sig åt kärleksgärningar. Svaret är "Ja"! Bägge typer finns. Och bägge typer kommer att dömas rättvist. Den som tror på Gud och hans Son, vår Herre och Frälsare Jesus Kristus, men vars gärningar inte är goda kommer att hamna bland getterna på Kristi vänstra sida. En sådan människas tro är endast ”försanthållande”. Han kommer att dömas. Jesus har berättat den här liknelsen precis därför att han ville ge svar på denna fråga.
Hur kommer det då att gå för den
som inte tror på Gud och hans Son, vår Herre och
Frälsare Jesus Kristus, men vars gärningar är
jämförelsevis goda?
Ja, det måste sägas medetsamma att
liknelsen egentligen inte är avsedd att besvara denna fråga.
Frågan kan dock besvaras i samklang med dagens evangelietext och Katolska
Kyrkan har besvarat den. Gud, kan inte och vill inte tvinga
någon att erkänna honom som sin Gud. I sitt eviga rike tar
Jesus Kristus enbart emot människor som är dragna till honom. Inte
heller i detta avseende vill Jesus Kristus eller Gud Fadern bli en diktator.
Himmelen är inte omgiven av någon ”Berlin-mur” som
håller människor som skickats dit kvar i ett paradis som de inte har
valt.
Däremot lär Katolska Kyrkan att den som
har hindrats av det jordiska livets omständigheter, och inte av sin egen
förhärdelse, att komma till tro på Gud och hans Son, Jesus
Kristus, kan i samband med den fysiska döden, och vid sitt första
egentliga möte med Frälsaren, d.v.s. i samband med den personliga
domen, komma till tro. En sådan tro är en fullgod tro som kan
rädda honom eller henne inför den yttersta domen. Det finns
emellertid inte någon som helst anledning att inbilla sig att alla
människor skulle kunna komma fram till en fullvärdig tro i samband
med den personliga domen – att alla skulle kunna bli frälsta. Inte
ens Gud kan rädda dem som inte är dragna till honom och/eller hans
Son, ty de längtar inte efter vad han har att ge. Den som älskar
människor, men som inte älskar Gud, längtar inte efter himmelen
och föreningen med Gud, och kommer inte att tvingas dit eller mutas med
visioner av evig lycka.
Avslutning
Nej, Jesus Kristus är inte någon
diktator som avser att tvångsrekrytera till himmelen genom någon
slags övernaturlig hjärntvätt. Han mutar ingen människa.
Han har skapat oss till fria människor och vi kommer att behålla
vår frihet i all evighet. Personlig frihet kan skapa ett helvete eller
ett paradis redan under detta livet, och vår personliga frihet blir
också avgörande för det tillkommande livet.
Det är emellertid inte meningen att någon
enda av er som sitter här skall ängsla sig över hur han kommer
att välja sedan, när tiden är inne. Det är meningen att var
och en skall välja nu. Välj då Jesus Kristus, honom som
kommer att döma dig, till din Konung och din Frälsare redan nu.
Broder Frans-Eric T.O.R.