MARIA BEBÅDELSE 2011
Marias “JA” till Gud är
rotat i sann ödmjukhet. Hon vet att allt som skall ske med henne kommer
att ske genom Guds nåd. Hon vet inte allt om vad detta kommer att kosta
henne personligen. Hon ser sig själv endast som ‘‘Guds
ringa tjänarinna’’. Hon jämför inte sig
själv med andra människor. Fastän hon var avlad utan arvsyndens
fläck och förblev utan personlig synd livet igenom, och fastän
ängeln säger: “Var hälsad, du som är högt
benådad, ja, högst benådad bland alla kvinnor på
jorden”, du som är fylld med nåd – ”gratia plena” . Hur är det
möjligt? Svaret är att hon verkligen vet vem Gud är – att han
är upphöjd över allt och alla.
Egentligen kan en människa aldrig
veta något om sitt eget värde genom att jämföra sig
själv med andra människor, eftersom människan är skapad av
Gud och för Gud och kan inte ha något bestående
förhållande till andra människor förutom genom sitt
förhållande till dem i Gud. Det som vi kan älska i varje
människa har sitt ursprung och sin fullkomning i Gud.
Därför har en människa ett värde som kan bestå endast
då hon blir Guds ‘‘redskap’’.
Maria var beredd att vara Guds redskap. Hon lever helt i enlighet med det
första och största budet: ‘‘Du skall älska Gud
med hela ditt hjärta, hela din själ, allt ditt förstånd,
och all din kraft.’’.
Första delen
Beträffande Marias egna planer
för sitt liv förstår vi att detta innebar för henne att
hon skulle leva som en jungfru. En del forskare har tidigare
påstått att judiska flickor aldrig levde så, men nu vet vi
att ett sådant liv levdes bland judarna som var esseér
eller påverkade av dem, dessa som hörde till samma kretsar som d.h.
Johannes Döparen, som var knutna till kommuniteten
vid Döda Havet, där man hittade så många gamla rullar av
den Heliga Skrift. Kommuniteten var åtminstone
delvis ett kloster.
Maria är därför helt
oförstående då Guds ängel förkunnar för henne
att hon skall bli moder till ett barn som hela världen väntar
på. Hon säger: ”Jag känner ingen man!”
– och detta säger hon fastän hon är trolovad med Josef,
vilket rimligen måste innebära att hon redan har kommit överens
med honom genom sina föräldrar att leva som invigd jungfru. Maria och
Josef hade redan planerat att leva i ett celibatärt
äktenskap.
Maria ställer alla sina andliga
planer, sina förhoppningar, åt sidan. Hon förstår inte
hur en jungfru kan bli moder men hon tror på Gud. Hon säger: ”Jag
är Herrens tjänarinna, må det ske mig såsom du har sagt.”
Detta är det första. Hon vet ännu inte vad Josef
kommer att tycka.
Andra delen
Maria får ett tecken att det
omöjliga verkligen är möjligt för Gud. Hennes gamla kusin,
den överåriga Elisabeth, är redan med barn. Hon är i
sjätte månaden. Hos Elisabeth är det alltså inte
frågan om en "jungfrufödelse", men födelsen
framstår som ett biologiskt under, ty hon var ju för gammal att
få barn.
Maria beslutar sig för att resa till
Elisabeth. Hon blir ett slags pilgrim, en pilgrim och en missionär, den
första missionären. Hon har ett budskap till Elisabeth. Elisabeth
måste få veta att hennes havandeskap inte innebär att hon har
velat förändra sina framtidsplaner. Barnet som hon skall föda
ingår i Guds plan för Israels räddning.
Och Maria får då ta del av
undret som har skett med Elisabeth. När Elisabet säger att barnet i
henne spratt till vid ljudet av Marias hälsning, då
förstår Maria att hon har fått ytterligare ett tecken
från Gud. De två kvinnorna omfamnar varandra, modern till Israels
Messias och modern till dennes förelöpare, den helige Johannes
Döparen.
Vi ser alltså hur viktigt det
är för människor att låta tron ligga till grund för
deras gemenskap med varandra. Min tro får aldrig bli en privatsak. Den
har ett större syfte. Den är också ett tecken på Guds
yttersta vilja för andra. Till sist måste vårt
förhållande till varje annan människa vara ett förhållande
till dem i Gud. Detta är det andra.
Avslutning
Gud var allt för Maria och Maria
vågade offra allt för Gud, inte därför att andra
människor saknade betydelse för henne, utan därför att hon
såg varje förhållande utifrån evighetens perspektiv.
Under korset där hennes son, Jesus Kristus, blev ett offer för
hela världens synd och skuld, offrade hon allt för Gud, en gång
till. Hon offrade allt för Gud och allt för människan.
På Golgata var det knappt
någon förutom några kvinnor och den älskade
lärjungen Johannes som längre trodde på den, som enligt Guds
vilja hade blivit till i hennes jungfruliga sköte. Johannes Döparen,
gamla Elisabets son, hade blivit halshuggen och var ett minne blott för de flesta människor. Men
inte ur evighetens synvinkel sett, inte ur Guds synvinkel sett. Och det är
Guds syn på oss och hans plan som kommer att råda till sist.
Låt oss, i gemenskap med Maria, leva utifrån denna syn på
livet.
Broder Frans-Eric T.O.R.