PÅSKNATTENS MÄSSA 2011
Inledning
Jul har alltid varit en mer folkkär högtid än Påsk i
västvärlden. Man frågar sig varför eftersom detta inte
beror enbart på den sekularisering som har ägt rum i
Väst under slutet av det andra årtusendet efter Kristus. På
något sätt har den östliga kristendomen haft mer framgång
med att lägga en stark betoning på firandet av Jesu Kristi
uppståndelse från de döda, vilket är teologiskt
riktigt. Jag menar inte att Jul är mindre viktig än Påsk
– jag menar att Kyrkan i Väst inte har lyckats med att giva
Påsk en lika folklig förankring som Jul. Förklaringen är
kanske att allt för många kristna i västvärlden
föreställer sig att budskapet om Kristi uppståndelse har endast
med det som kommer efter döden att göra. De tror att budskapet
om Kristi födelse har mer med detta livet att göra - Gud har blivit
människa. Gud är med oss. Men detta är en allvarlig
missuppfattning!
I sitt brev till församlingen i Kolosse skriver aposteln Paulus: Då
ni har uppstått med Kristus, sök då det som är där
ovan, där Kristus sitter på Guds högra sida. Tänk på
det som är där ovan, inte på det som är på jorden.
Ty ni har dött och ert liv är dolt med Kristus i Gud. Och när
Kristus träder fram, han som är vårt liv, då skall ni
också träda fram i härlighet tillsammans med honom. (Kol.
3:1-4)
Dopet har alltså ännu mer med Jesu Kristi död och
uppståndelse och göra än med hans födelse, och
därför har Påsk i högsta grad med vårt liv i
världen här och nu att göra. Genom det Heliga Dopet blir vi
delaktiga i Guds nåd, den heliggörande nåden. Men vad är
nåd, vad är den heliggörande nåden? Jo, det är den
Heliga och Treeniga Gudens gåva av sig själv åt oss. Det finns
ju ingen större gåva som Gud kan ge oss än just gåvan av
sig själv. I den västliga kristendomen talar vi gärna om
"rättfärdiggörelse" i samband med Guds nåd, och
vi tänker, tyvärr, i ganska juridiska kategorier. Vi säger Gud
benådar syndare, förlåter dem deras synder och upphäver
syndens straff, vilket är just "den andra döden" såväl
som "den första döden", den fysiska döden. Så
beskriver vi också vad det Heliga Dopet verkar i människan. Men,
enligt Katolska Kyrkan åstadkommer det Heliga Dopet ännu mer än
så. Gud tar sin boning i oss. I den östliga kristendomen säger
man att människan "gudomliggöres". Därför kan man
säga, om man vill relatera Julens budskap till Påskens budskap, att
Gud blev människa då Jesus föddes i Betlehem för att
människan skulle bli Gud, eller att hon skulle gudomliggöras genom
hans uppståndelse i Jerusalem. Den Uppståndnes gudomlig liv, det
odödliga livet, förmedlas ju genom det Heliga Dopet, och den kraft
blir verksam i oss från det ögonblick som vi blir döpta.
Utveckling
"Hur så?" frågar de flesta som har sett spädbarn
döpas i fleras generationer. "Finns det någon skillnad mellan
ett barn som döpt och ett barn som inte blir döpt? Döper man en
vuxen kan det hända att hans egen viljas styrka gör en skillnad, men
det är svårt att förstå att Guds nåd, som
förmedlas genom Dopets Sakrament, och även genom de övriga
sakramenten, gör någon skillnad. Cecilia och Maxim, som kommer att
upptagas i Katolska Kyrkans fulla gemenskap och mottaga Konfirmationens
Sakrament i natt, är redan döpta, men Konfirmationens Sakrament
är ämnad att styrka den Helige Andes verksamhet i deras inre så
att de kan avlägga ett gott vittnesbörd om sin tro inför
världen och är därför också ett led i deras
"gudomliggörelse". Men, säger ni, kanske, Kyrkan
konfirmerar många redan i tonåren som tycks försvinna
från våra församlingar ganska snart efter dem har mottagit
detta Sakrament. Kan då den sakramentala nåden förbli overksam
i en människa?
Svaret är "Ja". Guds nåd är inte
oemotståndlig – inte heller i det Heliga Dopet! Vi kan ta emot hans
gåva av gudomligt liv och sedan döda den genom synd. Vi kan
också låta Guds gåva av sig själv vara obrukad, vilket
också är synd. Handlar det om spädbarn, så kan det vara
främst föräldrarnas synd, men det kan också vara
församlingens synd eller även prästernas. Vidare, i en
sekulariserad kultur som den svenska, så krävs extra
livsuppehållande åtgärder, även vad gäller det
andliga livet.
Det händer lätt då vi inte har god vägledning i det
andliga livet. Det händer då tonåringar inte rustas
för frestelserna som de kommer att möta. Gud tvingar sig
på ingen, inte ens den som har tagit emot hans nåd genom ett
sakrament, och han tvingar ingen att
behålla hans nåd. Vi måste samarbeta med Guds
nåd! Vi måste vårda det gudomliga livet inom oss
och ge det näring. I annat fall vore det bättre att vi aldrig hade blivit
döpta eller konfirmerade.
Hur skall vi då göra?
Jo, det gudomliga livet som vi har mottagit genom Guds nåd får
näring genom Guds Ord och vår Herres Jesu Kristi Kropps och Blods
Sakrament. Trofasthet vid söndagliga mässbesök är
"A" och "O". Men vi växer också till i
nåd då vi ägnar oss åt trons, hoppets och kärlekens
gärningar. Goda gärningar är alltså ett slags andlig
gymnastik som är nödvändig för nådens tillväxt.
Sedan fullkomnas det gudomliga livet i oss genom bön, ty bönens
yttersta syfta är fullständig förening med Gud.
Det finns emellertid något som vi måste akta oss för -
synd. Nu tänker jag inte på små synder som vi alla begår
av mänsklig svaghet, vilken vi är alla behäftade med, utan
på allvarlig synd, medveten synd, synd som vi begår av vår
egen fria vilja – den synd som är ett "Nej" till att
underkasta oss Guds bud och vilja. Allvarlig synd av detta slag tar död
på det gudomliga livet i oss. Just därför kallas den för
"dödssynd". Men Guds nåd är så stor, att
även sådan synd kan förlåtas genom Botens Sakrament
– genom att vi biktar vår synd och gör bättring.
Avslutning
Ja, vi som är döpta i Jesus Kristus och har låtit
oss konfirmeras bör jämt och ständigt tänka på
det gudomliga livet som han har skänkt oss genom det Heliga Dopet. Vi
skall dock inte tänka på Guds gåva av sig själv till oss
på ett individualistiskt sätt, som om vi ägde något som
vi kunde behålla för oss själva genom att utöva
någon slags privat och ytterst hemlig religion. Den som tillhör
Jesus Kristus tillhör hans Kyrka och skall leva i hans Kyrka, ty Kyrkan
är Jesu Kristi mystiska kropp. På jorden är Kyrkan synlig.
Detta är katolsk lära. Och du skall synas i Kyrkan. Det är
genom det Heliga Dopet som man blir man ympad som en levande lem i denna
mystiska kropp och genom Konfirmationens Sakrament rustas man att dra andra
dit. Budskapet om Jesu Kristi uppståndelse från de döda var
inte någon privat uppenbarelse – det var och förblir ett
budskap som skall förkunnas överallt i världen. Det gudomliga
livet kan därför inte odlas av någon människa som om man
odlade några enskilda celler eller en bit vävnad i ett provrör
i det egna andliga laboratoriet. Nej, det gudomliga livet frambringar sin frukt
i den världsvida Kyrkan – i den ena, heliga, Katolska och
Apostoliska Kyrkan.
Broder
Frans-Eric T.O.R.