Pingstdagen
2011
Inledning
Innan den uppståndne
Jesus skilde sig från sina lärjungar och for upp till himmelen
för att regera vid Faderns högra sida förklarade han att allt
som står skrivet om Guds Messias i Moseböckerna och de profetiska
böckerna hade gått i uppfyllelse i honom och sade:
‘‘Messias skall lida och på tredje dagen stå upp
från de döda, och i hans namn skall omvändelse, som för
till syndernas förlåtelse förkunnas för alla folk, med
början i Jerusalem. Ni skall vara vittnen om detta. Och ... jag skall
sända över er vad min Fader har lovat. Men ni måste stanna kvar
här i staden, tills ni blir utrustade med kraft från höjden.(Luk 24:44b-49) Ni skall få kraft, när den helige
Ande kommer över er och ni skall bli mina vittnen ... till jordens
yttersta gränser.’’(Apg. 1:8) Således kan man betrakta
Pingstdagen som Kyrkans födelsedag, ty på Pingstdagen, när
apostlarna i enlighet med Jesu förhållningsorder hade hållit
en niodagars bönevaka,
trädde de fram, ut ur den övre salen, som ur ett moderliv. Först
efter Andens utgjutelse började de i Jesu frånvaro förkunna
budskapet om Jesus som den korsfäste och uppståndne Messias, den som
regerar från himmelen men som skall återkomma för att
döma levande och döda vid tidens slut.
Denna utgjutelse av
den Helige Ande, som ägde rum på Pingstdagen, var dock inte en
iklädande i kraft från höjden enbart ämnad åt
apostlarna som redan tidigare, i denna sal, hade fått del i Messias
prästerliga ämbete då Jesus instiftade den Heliga Mässan,
den nytestamentliga offergudstjänsten, och sedan
efter uppståndelsen, i samma rum, andades på dem och gav dem
fullmakt att genom Andens renande kraft avlösa synder, vilket står
beskrivet i dagens evangelium. Nej, i enlighet med Profeten Joels ord skulle
Guds Ande nu också utgjutas över allt kött. Och alltjämt
ingjuts den Helige Ande i alla som i enlighet med Jesu befallning låter
sig döpas i Faderns och Sonen och den Helige Andes namn och inte endast
över ämbetsbärarna och de som hade
tagit emot särskilda nådegåvor i samband med deras vigning.
Det är viktigt också för varje kristen att veta att när de
mottager den sakramentala Konfirmation så utgjuts den Helige Ande
åter för att utrusta honom med en särskild ‘‘kraft
från höjden’’ för att kunna vittna om sin tro.
Första delen
Vad är det
då för en kraftpotential som blev apostlarnas på Pingstdagen
och som kommer varje döpt kristen till del när han eller hon blir
konfirmerad?
Ja, för det
första kan denna kraftpotential åstadkomma personlig helgelse,
för helighet är i sig själv ett kraftigt vittnesbörd.
Kyrkan lär att den heliggörande nåden förökas
då vi mottager detta sakrament på ett värdigt sätt och
även om vi faller i allvarlig synd efteråt, kan vi åter
få tillgång till denna potential om vi brukar Botens Sakrament,
d.v.s. om vi biktar oss. Detta är möjligt därför att
Konfirmationens Sakrament i likhet med Dopets Sakrament lämnar ett
outplånligt sigill på människans inre, själen får
en bestående karaktär, en beskaffenhet som skänker
människan kapacitet till att leva ett andligt liv som överskrider
hennes egna möjligheter. Det
yttre tecknet på Andens utgjutelse på Pingstdagen,
eldslågorna som visade sig över apostlarnas huvuden, tyder på
detta. Eld används ju i många reningsprocesser. Också Gud
beskrivs i den Heliga Skrift som ‘‘en förtärande
eld’’.
Andra delen
För det andra
är denna kraftpotential källan till många former av
hjälpande nåd. Eld lyser och den Helige Ande upplyser vårt
förstånd. Eld skänker värme och den Helige Ande upplivar
vår vilja att göra Guds vilja – först och främst
vår vilja att älska Gud utöver och i allt och alla. Ja, den
Helige Ande ingjuter den gudomliga kärleken i oss. Att vi mottager denna
hjälpande nåd innebär att Guds Helige Ande vill vara vår
vägvisare i livet, dels genom den auktoritativa undervisningen vi
får av Kyrkan och genom den Heliga Skrift, dels genom den insikt som den
enskilde kan få i bön. Men denna andliga potential, Konfirmationens
potential, måste aktualiseras genom medvetet bruk av den hjälp som
Hjälparen, den Helige Ande ger.
Att vi undviker synd
är givetvis viktigt. När Aposteln Paulus undervisar om köttslig
synd säger frågar han: ‘‘Vet ni inte att er kropp (ni
som är döpta) är ett tempel åt den Helige
Ande?’’ Men allt som strider mot Guds vilja och bud
omöjliggör vad Anden vill frambringa i oss, även om just
sexualsynd är det mest påtagliga exemplet på vad som driver
Guds Ande på flykt.
Avslutning
Hur gör vi
då bruk av vad Gud har givit oss genom den Helige Ande? Kan vi göra
mer än att undvika allvarlig synd som alltid har till följd att Guds
Ande flyr sin boning inom oss? Jo, det kan vi! Vi kan och bör umgås
på ett personligt sätt med den gudomlige, men osynlige, Anden inom
oss. Den Helige Ande är ju inte en opersonlig kraft, utan just den tredje
personen i den Heliga, Treeniga och Odelbara Gudomen. Den Helige Ande
skänker personlig kunskap om det stora gudsmysteriet.
Aposteln citerar Skriften och säger: ‘‘‘Det som inget
öga någonsin har sett och som inget öra har hört, det som
ingen människotanke någonsin har kunnat ana, det har Gud berett
åt oss som älskar honom.’ För oss har Gud uppenbarat det
genom sin Ande, ty Anden utforskar allt, till och med djupen i Guds väsen.
Vem vet, vad som rör sig inom en människa förutom den
människas egen ande..likaså vet endast
Guds Ande, vad som bor i Gud... (Och) vi har... fått Guds
Ande.’’
Detta personliga
umgänge med Gud som sker genom hans Ande är nödvändigt om
vi skall kunna aktualisera den andliga potential som har blivit oss given genom
Dopets och Konfirmationens Sakrament. Vår bön skall alltså
inte endast bestå av att vi begär det ena och det andra av Gud, utan
av att vi gå in i hjärtats bönekammare
för att lyssna till och begrunda vad Gud vill säga oss om sig
själv. Vi får lära känna honom, begrunda hans väsen,
och bedja om upphöjelse över det som är bara jordiskt.
Broder
Frans-Eric T.O.R.