SKÄRTORSDAG 2011
Aposteln Johannes är den ende evangelist som beskriver fotatvagningen
som ägde rum då Jesus höll påskmåltid med sina
lärjungar. De övriga tre evangelisterna berättar om Kristi
instiftande av det Heliga Mässoffret och den Heliga Kommunionen och om
instiftandet av det Nya Förbundets Prästämbete. Det är
också Johannes som gör det klart att Jesus och apostlarna åt
denna måltid före judarnas officiella Påsk, ty
han säger att lammen för den officiella påskmåltiden
slaktades i Templet samma dag och vid samma tidpunkt som Jesus dog på
korset – vid nionde timmen (kl. 15).
Enligt Evangelisten Lukas tvistade apostlarna även vid detta
tillfälle om vem som var störst bland dem. Det var just
därför att ingen av dem ville åta sig att tvätta de
övrigas fötter. Denna tvagning var alltså inte endast en
ceremoni som idag. Då man gick i sandaler på gator och vägar i
det Heliga Landet blev fötterna oftast mycket smutsiga beroende på
årstiden. Arbetet att tvätta fötterna lämnade man åt
slavar eller tjänstefolk i förmögna familjer. I annat fall tillföll
fotatvagningen familjens yngre medlemmar.
När Jesus såg sina lärjungars ovilja att utföra denna
ringaktade syssla, tog han tillfället i akt och förenade vad vi
kristna kallar det Allraheligaste – hans Kropps och Blods offer, Altarets
Sakrament – med en enkel, ödmjuk och vardaglig tjänst.
Första delen
Den första aspekten av fotatvagningen som Aposteln Johannes
framhäver är dess betydelse i samband med Jesu instiftande av det
Heliga Prästämbetet och den Heliga Mässan. Både
prästen som firar den Heliga Mässan, och de troende som blir
delaktiga i offret, är förpliktade till enkel, ödmjuk och
vardaglig tjänst. Präster är kallade till att tjäna de
troende. Biskopar är förpliktade att tjäna prästerna och de
troende. Vidare är varje troende människa, och särskilt de som
mottager den Heliga Kommunionen, kallad till att
tjäna både sina bröder och systrar i tron och sina
medmänniskor i allmänhet. Lärjungar skall så
älska varandra att varje tanke på prestige faller bort från
deras tänkande. Såsom lärjungarnas Mästare ville
alltså Jesus ge oss en förebild, som skulle bestå för
alltid. Därför gjorde han sig själv till sina lärjungars
och till allas tjänare.
I dagens evangelium förklarar Jesus meningen med sitt handlande.
Givetvis är det lättare för oss att begripa vad han sade än
att tillämpa det i vårt eget liv. Ofta finns det särskilda
omständigheter som frestar den enskilde lärjungen att
förvägra sina tjänster åt någon annan som är en
del av den kristna trosgemenskapen eller någon som står
utanför. Det ligger den syndiga människan närmare till hands att
finna på ursäkter än att ödmjuka sig eller riskera
förödmjukelse. Alla vill äga ödmjukhet som en dygd, som en
abstrakt dygd, men nästan ingen kan tolerera en förödmjukelse.
Å ena sidan betyder detta inte att en rätt lärjunge alltid
skall tiga och alltid ställa upp, då han måste brottas med
andras högmod och brist på tjänstvillighet. Jesus kunde
också säga ifrån. Hans kritik av fariséerna framfördes
ofta i hårda ordalag. Jesus var ju hård när han mötte
förhärdade hjärtan. Å andra sidan får inte plikten
att förmana människor, särskilt dem som döljer ondskan
under en täckmantel av fromma gärningar, bli en ursäkt för
brist på försonlig kärlek eller ge anledning till
självhävdelse.
Andra delen
Den andra aspekten av fotatvagningen som Aposteln Johannes framhäver
är dess symboliska värde som en förberedelse för att mottaga Kristi Kropps och Blods Sakrament. Samtalet mellan
vår Herre och Petrus visar på nödvändigheten av renhet
– själslig och även kroppslig renhet. (Jag nämner
kroppslig renhet inte i första hand med tanke på ceremoniell renhet,
att man har fastat innan man kommunicerar, utan med tanke på att kroppen
är den Helige Andes tempel och den blir också oren genom synd som utförs
kroppsligen.)
Således har Skärtorsdagen fått sitt speciella namn –
rengöringens torsdag. Att mottagandet av Altarets Sakrament kräver
just renhet från synd framgår av samtalets högtidliga
ordalydelse. Just därför betonar Katolska Kyrkan att den som ofta
gör bruk av Altarets Sakrament bör också göra frekvent
bruk av Botens Sakrament, d.v.s. bikta sig ofta.
Petrus skämdes därför att hans Herre och Mästare hade
åtagit sig att tvätta lärjungarnas smutsiga fötter.
Först vägrade han att låta Jesus tvätta hans fötter
överhuvud taget. Jesus svarade på ett sätt som gjorde det klart
att han ville förmedla något utöver den yttre renheten genom
denna symboliska handling. Han sade: ”Om jag inte tvättar
dig, har du ingen del i mig." Han tänker ju på det messianska
dopet som han instiftade i den Treenige Gudens namn och säger: "Den
som redan har badat, d.v.s. mottagit dopet i mitt namn, behöver endast
få fötterna tvättade". För den döpte
motsvarar alltså bikt fotatvagningen i den övre salen. Den
döpte äger en grundläggande renhet inför Gud – han
behöver aldrig döpas om – men genom sakramental
syndabekännelse återvinner han den fullständiga renheten,
renhet även från mindre synder som vi alla begår, och blir
således lika ren som när han först döptes.
Vid flera tillfällen väckte Jesus häpnad då han
avlöste människor från deras synder. De skriftlärda
förkastade honom, inte minst därför att han gjorde anspråk
på att kunna förlåta människors synder. De sade: "Vem
kan förlåta synd förutom Gud." Vi kristna tror emellertid
att Jesus Kristus var och är såväl sann Gud som sann
människa, och katolska kristna tror dessutom att Herren gav sina apostlar
och deras efterträdare fullmakt att i hans namn avlösa människor
från synd. Denna apostoliska fullmakt utövas varje gång en
präst förlåter den som biktar sina synder för honom i
Kristi och i Kristi Kyrkas namn.
Kyrkan har alltid lärt att det är nödvändigt att
vara i ett nådestillstånd för att kunna ta emot Kristi Kropp
och Blod på ett värdigt sätt. Således gjorde Jesus det
möjligt för sina apostlar, och alla biskopar och präster som
efterträder dem, att avlösa synd i hans namn. Därför har
varje präst som har fått fullmakt att höra bikt, rätt att
förlåta synder i Jesus Kristi namn. Till den biktande säger
han: ”Jag löser dig från dina synder, i Faderns och Sonens
och den Helige Andes namn”.
Avslutning
Vår Herre Jesus Kristus vet att av oss själva förmår
vi inte att konsekvent leva upp till hans föredöme – att
efterleva det exempel som han gav oss, bl.a. då han tvättade sina
lärjungars fötter. Därför skänker han genom den
prästerliga avlösningen, och genom det heliga mässoffret och den
heliga kommunionen, allt som behövs för att vi skulle kunna vandra
vidare på helgelsens väg. Också präster behöver
denna sakramentala förlåtelse, den sakramentala delaktigheten i hans
offer och denna sakramentala näring. Också jag som är
präst måste bikta mig ofta – och jag försöker
göra det minst en gång per vecka.
Givetvis förstår vi att fastän avlösningen uttalas
på ett ögonblick i biktkammaren och brödet och vinet
förvandlas på ett ögonblick på altaret, så
innebär vår efterföljelse av Jesus Kristus i hans
självutgivande kärlek en livstid av strävan och samarbete. Vår
egen förvandling kräver tid och möda. Men av sig själv
räcker inte tid och möda, ty målet är inte bara att likna
Jesus på något sätt, utan också att bli ett med
honom – att bli Jesus – att bli hans händer och fötter,
hans ögon, hans öron, hans hjärta, att bli hans kropp som
är verksam i värden, ja, att bli hans Kyrka. Och när vi talar om
hans Kyrka, talar vi om hela mänsklighetens förvandling, en
förvandling som började i den övre salen då han som var
såväl Gud som människa, tvättade människors
fötter.
Broder
Frans-Eric T.O.R.