När den Helige Augustinus
hade börjat skriva sin bok om den Heliga Treenigheten gick han på en
öde strand och begrundade havets vidd. Plötsligt såg han en
pojke som höll på med att ösa vatten från havet med ett
snäckskal, i en grop som han själv hade grävt. Pojken
förklarade att han skulle förflytta hela havet så
småningom och Augustinus insåg att de var en ännu mer
omöjlig sak som han höll på med i sin bok om den Heliga
Treenighetens mysterium. Sedan försvann pojken, som måste ha varit
en ängel som Gud hade sänt.
Kyrkans lära om den Heliga
Treenigheten har ett annat syfte än de flesta människor tror. Den
är avsedd att hindra att man försöker sig på att
bortförklara Gudsmysteriet med någon form av teologisk reduktionism,
i ett försök att förminska det.
Naturvetenskapsmän
säger att allt som finns har uppstått ur ingenting – att innan
den tid vi lever i fanns, så fanns varken den materia eller den energi av
vilka vårt universum består. Samtidigt framhåller de att
allting i naturen har en orsak. Tänker man analogiskt, vilket man
måste göra om man skall fråga varifrån allting har
kommit, så tycks Guds existens vara en nödvändig hypotes
för de flesta människor. Gud är per definition evig –
vårt universum är bevisligen inte evigt. Gud är en
nödvändig hypotes om naturvetenskapen inte skall överge
principen att allting har en orsak, men för den som hoppas att Gud bryr
sig om oss, som hoppas att han är personlig, kan Gud inte endast vara en
hypotes, ty då vore det likgiltigt om han fanns eller inte. Alltså
måste man också väcka frågan: Hurudan är Gud.
Om man fortsätter sitt
Guds-sökande med frågan om hurudan Gud är och frågar om
han verkligen äger en personlig identitet, då kan man inte komma
så långt med blotta förnuftet. Med blotta förnuftet kan
man inte besvara alla frågor – inte ens alla viktiga frågor.
Man måste lita till människans andliga erfarenheter, människans
och andliga auktoriteters, och då har man lämnat vetandets sfär
och gått in i trons egen domän.
Enligt vår egen kristna
trostradition uppenbarade sig den sanne Guden för många
människor, men vi daterar den uppenbarelse som kulminerade i Guds
människoblivande från Abraham som Gud kallade att bli fader till
sitt egendomsfolk. Och varför ville Gud utkora ett särskilt folk som
sitt eget folk? Jo, därför att han behövde ett redskap för
en fortgående uppenbarelse av sig själv och av sin
frälsningsplan för människan.
Ungefär 2000 år
efter Abraham blev Gud människa, i Jesus från Nasaret som
föddes av en jungfru, levde bland detta folk och undervisade alla som
ville lyssna till honom, botade sjuka och gjorde många under, dog
på ett kors när de politiska och religiösa makthavarna hade
bestämt att han skulle avrättas, uppstod från de döda och
for upp till himmelen igen efter det att han hade grundat sin kyrka – det
Nya Förbundets folk – ett universellt Gudsfolk – den heliga
Katolska Kyrkan.
Judarna visste givetvis att Gud
i sig är ett mysterium och att hans personliga identitet inte kunde
greppas enbart med förnuftets hjälp, som om han vore endast ett
skapat ting eller en skapad varelse. Man måste gå in i
Gudsmysteriet – man måste möta Gud. I Jesus Kristus möter
vi Gud i hans egen självuppenbarelse, ty i Jesus, judarnas väntade
Messias, blev Gud människa. Således hävdar den kristna tron att
i honom har Gudsmysteriet blivit så tillgängligt för oss
människor som det överhuvudtaget är möjligt. I Abraham
uppenbarade han sig för sitt utvalde folk, men i Jesus Kristus, för
alla människor. Alltså kan man påstå att för
Abraham, men sedan också för Mose och profeterna har Gud uppenbarat
sig som EN ENDA. I Jesus Kristus uppenbarade han sig som TVÅ –
Fadern och hans Son från all evighet. Detta är det första.
Och man kan väl konstatera att dessa två – Fadern och Sonen – älskar varandra – så har kristna teologer alltid resonerat, och Jesus intygade detta för sina lärjungar. Jag hoppas att det är självklart för alla att Gud älskar sig själv och att han bör älska sig själv. Gud har befallt oss att älska honom utöver allting, men han måste också älska sig själv utöver allting, ty det finns inget högre än Gud att älska. Därför måste Gud älska sig själv.
Det tredje mötet med Gud
som vår trostradition talar om är, mötet med Guds Ande –
den Helige Ande – Kärlekens och Sanningens Ande, den gudomliga
Hjälparen som Jesus lovade att Fadern skulle sände i världen,
då han själv lämnade världen. Ur de troendes möte med
den Helige Ande, växte fram övertygelsen att Gud är inte endast
TVÅ gudomliga personer, utan TRE och att dessa TRE utgör ETT ENDA
gudomligt väsen.
I vår trostradition
beskrivs därför den Helige Ande som kärlekens
sammanhållande band, ett band som är likväl sanningen. Den
Heliga Skrift betygar ju att ”Gud
är kärleken”, att
i förhållande till oss, är kärleken Guds främsta
egenskap. Augustinus uttrycker mysteriet så: Den Helige Ande är ”kärleken mellan Fadern och
Sonen”, att det som Fadern föder fram i Sonen återkommer
till honom i Anden. Läran om den Heliga Treenigheten beskriver
således den inre dynamiken i själva Gudomen.
Som sagt, Jesus Kristus lovade
att han efter att ha återlöst oss från syndens band genom sin
offerdöd på korset, uppstått från de döda och farit
upp till sin himmelske Fader igen, så skulle skulle Fadern sända den
Helige Ande som “en
Hjälpare”, som skulle leda oss, Kyrkan, in i hela sanningen.
Ytterst innebär denna gudomliga hjälp, att förmågan att
överskrida vår mänskliga natur blir ingjuten i oss,
förmågan att se Gud, förmågan att gå in i
själva Gudsmysteriet och omdanas av det. Gåvan som
möjliggör detta mottager vi först i det Heliga Dopet – ty
vi blev döpta i Faderns och Sonens och den Helige Andes namn – och
fulländas genom Konfirmationen.
Lägg väl märke
till att inget som jag nyss har sagt om Guds personliga identitet som Fadern,
Sonen och Anden, är ämnat att göra hans hemlighetsfulla inre liv
mera greppbart för människans blotta förnuft. Gudsmysteriet kan
man inte få grepp om – utifrån – med blotta
förnuftet. Man måste gå in i mysteriet, ty vi människor
skapades av Gud med tanke på att vi skulle förenas med honom,
inte betrakta honom utifrån som om han vore ytterligare ett objekt i
universum för vårt studium. Gud är ju målet för
själva vårt varande, också som individer. Således
måste vårt Gudsförhållande vara såväl
subjektivt som objektivt – som den judiske existentialisten, Martin Buber
sade: Ett Du-och-Jag förhållande.
Vi är alltså kallade
att gå in i Gudsmysteriet – vi är kallade att bli mystiker.
Och jag hoppas att ni alla baxnar, då jag uttrycker mig så, ty det
finns inte någon fullödig form av kristen tro som inte också
är mystik. Mystik
är villkoret för den kristna tron på den Heliga
Treenigheten. Den som inte upplever
en mystikers fascination inför Gud har ännu inte kommit till tro
på den sanna Guden; han försöker föra över
havets vatten i en liten grop han har grävt istället för att
dyka i havet.
Broder Frans-Eric T.O.R.