ANDRA SÖNDAGEN
EFTER JUL 2011
Inledning
Det är viktigt, då vi läser första kapitlet i aposteln Johannes evangelium,
vilket också upplästes vid juldagens högmässa, att läsa denna högintellektuella
filosofisk-teologiska reflektion över innebörden av Guds människoblivande i
ljuset av de historiska och mänskliga upplysningarna om Jesu Kristi födelse,
uppväxt och liv, som vi möter hos de övriga evangelisterna, t.ex.
det stycke som handlar om den tolvårige Jesus som blev återfunnen av sina
föräldrar i templet, då de inte hittade honom i ressällskapet som var på
väg hem från Jerusalem till Nasaret efter att ha firat högtiden där. De
skriftlärde i templet häpnade över pojkens kunskaper. Ändå följde Jesus sina
föräldrar tillbaka till Nasaret och “förblev dem underdånig i allting”.
Man frågar sig varför. Jesu föräldrar hade väl inget att lära honom? Så
skulle man kunna tänka spontant. Men det står faktiskt, att Jesus “växte
till i ålder och vishet och nåd inför Gud och människor”, detta trots att
han redan ägde den gudomliga visdomen.
När Jesus vid ungefär 30 års ålder framträdde såsom Israels Messias och
började förkunna Guds rike och disputera med de skriftlärda, frågade folket sig
“varifrån han hade fått sin visdom”. De frågade: “Är inte denne Jesus
bara timmermannens, Josefs, son?”
Oftast förknippas visdom eller vishet, vad grekerna kallade “sofia”, ett
ord som hade blivit ett filosofiskt begrepp, med studier. Judarna kallade
kunskap om och insikt i de Heliga Skrifterna för “sofia”
också. Jesus hade emellertid inte bedrivit några högre studier under någon
ryktbar skriftlärd. Han hade endast lärt sig vad varje judisk pojke skulle lära
sig från sin far, och från de äldste i hans egen synagoga. Hans kunskaper och
insikter var därför en gåta för folket. Men vi skall absolut inte
betrakta Jesu visdom som om den vore endast “ingjuten” – eller
medfödd – som om den endast vore en gåva från ovan. Jesus hade ju en
mänsklig såväl som en gudomlig natur, ändå tycks han har lärt sig saker och
ting precis som vi lär oss saker och ting. Som en mogen man ägde alltså Jesus
både gudomlig visdom och förvärvad kunskap. Detta säger också Thomas ab Aquino.
Jesus var lik oss människor “i allting förutom synd”. Som en vanlig människa
skaffade han också kunskap genom erfarenhet, inlärning och begrundan.
Således, när Jesus säger: “Jag prisar dig, Fader, du himmelens och
jordens Herre, för att du har dolt (allt) detta (d.v.s. trons
sanningar) för de visa och kloka, men uppenbarat det för de enfaldiga –
för dem som är endast barn!”, får man inte tolka hans ord som om hans menar
att det vore oviktigt att anstränga sig intellektuellt.
Begreppet “barnatro” förekommer oftast i anti-intellektuella kretsar
inom kristendomen – i kretsar som vill se omvändelse endast som en
känslomässig process. Dagens fråga är, alltså, inte bara hur vi
skall föreställa oss Jesu intellektuella och emotionella liv, utan också hur
trons utveckling sker hos oss. För vilka skrev aposteln Johannes sin i högsta
grad intellektuella inledning till det fjärde evangeliet? Vad är det som
aposteln Paulus kallar för “vishet” och “kunskap” i dagens
epistel? Är allmän mänsklig och psykisk och intellektuell mognad ett
hinder eller en hjälp för den som “i hjärtats enfald” vill “ta emot
Guds rike såsom vore han ett barn”?
Första delen
För det första måste vi förstå, att det är fullständigt felaktigt att
utifrån vad Jesus säger om Guds rike dra slutsatsen att människans förnuft
alltid leder fel, eller att formella studier är en nackdel för den som vill få
insikt i Kristi evangelium. Gudomlig visdom står inte i ett motsatsförhållande
till människans intellektuella utveckling. Inte heller står gudomlig visdom i
ett motsatsförhållande till psykisk mognad och psykisk balans. Tvärtom.
Aposteln Paulus var mycket lärd och en psykiskt balanserad människa. Han säger:
“Visdom talar vi … bland dem som är fullmogna, men en visdom som inte
tillhör denna tidsålder. Vi talar om vad inget öga har sett och inget öra har
hört och vad ingen människas hjärta har kunnat tänka. Vi har ju att tyda
andliga ting för andliga människor”.
Intellektuell kunskap och psykisk mognad kan givetvis bli ett hinder för
den människa som vägrar att ödmjuka sig inför Gud, d.v.s. för den som är “oandlig”,
men har man ödmjukat sig inför Gud är intellektuell kunskap och psykisk balans
en stor vinst.
Samtidigt kan aposteln Paulus kalla den kristna tron ”dårskap”. Han
säger: ”Gudomlig dårskap är visare än mänsklig vishet” och ”Denna
världens vishet är dårskap inför Gud”. Ja, han säger: ”Jag förkunnar en
korsfäst Kristus, ett budskap som … för grekerna (d.v.s. för de hedniska
filosoferna) … är en dårskap”. Hur kan Paulus talar om ”visdom”
som tycks vara ”dårskap”? Jo, därför att hans budskap innehåller en stor
paradox – något som tycks vara fullständigt motsägelsefullt (ologiskt) men
endast därför att det är så man måste uttrycka djupare sanningar, gudomliga
sanningar. Detta är det första.
Tredje delen
Vad är då denna gudomliga visdom som Aposteln ber om för dem som tillhör
hans församlingar? Vad menar han då han säger i dagens epistel: “Jag ber att
vår Herres Jesu Kristi Gud, härlighetens Fader, skall ge er en vishetens och
uppenbarelsens ande som låter er få kunskap om honom. Må han då ge ert inre öga
ljus, så att ni kan se vilket hopp han har kallat oss till och vilket rikt och
härligt arv han givit oss”?
Juldagens evangelium, som återupplästes idag, kallar den gudomliga
visdomen, Guds uppenbarelse av sig själv, – “Ordet”. Detta ”Ord” är
på samma gång Guds Son, Jesus Kristus, och kunskap om själva Gudomen, ty det är
den kunskap som man får då man träder in i ett personligt förhållande till Gud
genom att ta del av det som Gud har uppenbarat om sig själv genom sitt
människoblivande. Men detta personliga förhållande till Gud i Jesus Kristus är
ett förhållande som rymmer paradoxer. Tänker vi på Jesus, ser vi, att i krubban
och på korset uppenbarar den allsmäktige och evige Guden sig själv som en
sårbar, dödlig människa. Tänker vi på oss själva som troende, kan vi säga att
vi i likhet med Paulus är helt fria människor, befriade från dödens, domens och
djävulens makt, men ändå slavar till alla som vi försöker vinna för tron.
Avslutning
Den vackraste kyrkan i det Östromerska Riket, och kanske i hela världen,
invigdes just med titeln “Hagia Sofia” – “Helig Visdom” . Tyvärr
blev denna helgedom förvandlad till en moské efter det att turkarna intagit
Konstantinopel, och i moderna tider till ett museum, men denna kyrka står ändå
som ett monument över Jesus Kristus, “den gudomliga visdomen” – det
gudomliga Ordet som blev kött och blod – en människa, lik oss i allt ”förutom
synd”.
På grund av julens mysterium, Guds människoblivandes mysterium, kan vi
kristna glädjas över att denna gudomliga visdom inte är motsatsen till
människans visdom, utan dess fulländning, fastän den måste uttryckas genom
paradoxer. Vi kan glädjas därför att Guds enfödde Son, Jesus Kristus, som
nu råder över hela universum med sin mänskliga natur
i behåll, skänker oss vishet om, att allt som vi människor är, känner
och tänker kan, efter det att vi uppnått trons sanna lydnad, förenas med
honom – och, genom honom, förenas med Fadern och den Helige Ande, i ett saligt
varande i den enda Gudomen, som är ursprung till och målet för allt, från
evighet till evighet.
Broder Frans-Eric T.O.R.