FJÄRDE SÖNDAGEN I
ADVENT
Årg B
Inledning
Att Maria hade blivit kallad
att leva som jungfru innan sin förlovning till Josef framgår av hennes
oförståelse inför ängelns budskap om att hon skulle bli den väntade Messias
moder. När Ängeln förklarade att hon ‘‘skulle
bli havande och föda en son’’, en son som skulle få namnet Jesus, en son
som skulle bli Israels Messias och kallas Guds Son, frågade hon: ‘‘Hur
skall detta ske? Jag har aldrig haft någon man?” – underförstått – ‘‘Jag
har lovat att förbli jungfru!”
Man måste dra slutsatsen att
Maria, kanske i likhet med Johannes Döparen, med vilken hon var släkt, blev
avskild att leva som ständig jungfru. Inom judendomen hade esséerna en sådan
praxis. Maria tycks redan ha avlagt ett löfte om att leva i sexuell avhållsamhet
då Ängeln Gabriel bebådade den väntade Messias födelse. Därför frågar hon när
ängeln säger att hon skall bli moder till den väntade Messias: "Hur skall
detta ske?" Maria avsåg alltså att ingå
äktenskap med Josef, inte därför att hon skulle bilda familj med honom,
utan med tanke på att dessa två skulle leva i avhållsamhet tillsammans. Just
därför måste ängeln förklara för Maria att den väntade Messias födelse kommer
att bli en jungfrufödelse. Ängeln sade: ‘‘Den
Helige Ande skall överskugga dig ... och därför skall barnet kallas heligt och
Guds Son.”
Men vad betyder Jesu
jungfrufödelse för vårt trosliv?
Det första som måste sägas om
ängelns budskap till Maria är att Jesu jungfrufödelse inte alls berodde
på att människans sexualitet misshagar Gud. En sådan tanke vore fullständigt
obiblisk och helt oförenlig såväl den judiska som den kristna trostraditionen.
I skapelseberättelsen i Första Moseboken står det att Gud själv instiftade
äktenskapet mellan man och kvinna. I fysisk mening skapade han människan på
samma sätt som djuren, så att fortplantning skulle ske genom sexuell förening.
I detta sammanhang borde det
också nämnas, att Katolska Kyrkan alltid har försvarat äktenskapets helighet
och lärt ut att äktenskap mellan en man och en kvinna som båda är döpta, blir
ett sakrament först när naturligt sexuellt umgänge har ägt rum. Vidare lär hon
att barnen endast bör komma till världen genom naturligt sexuellt
umgänge och att sexuellt umgänge inom äktenskapet inte är ett hinder för
människans gudsförhållande.
Det andra som måste sägas är
att Jesu jungfrufödelse givetvis är ett mirakulöst tecken på att han är mer än
ett vanligt mänskligt barn. Han var gudomlig samtidigt som han var helt
mänsklig. Jesus var inte Josefs son eller någon annan mans son – han var Guds
Son, den himmelske Faderns Son, inte bara genom adoption, utan genom
födslorätt.
Jesu jungfrufödelse var dock
inte ämnad att vara något slags bevis på detta för folk i allmänhet.
Detta begriper var och en som reflekterar över saken. Man kan ju inte använda
något som bevis som i sig knappast kan bevisas på ett övertygande sätt.
Jungfrufödelsen var ett tecken som talar till den som redan är benägen att tro.
För Maria och Josef var alltså
Jesu jungfrufödelse ett tecken från Gud på att deras barn verkligen var Israels
Messias. Men det var inte ett tecken som de skulle kunna berätta om för
att övertyga andra, sådana som inte ens hoppades på den som Gud skulle sända i
världen. Om de hade gjort så, så skulle många bara ha beskyllt Maria för att
vara en synderska.
Till en början var därför
kunskapen om Jesu jungfrufödelse med all säkerhet begränsad till den heliga
familjen och en intim krets av troende. Även efter Jesu uppståndelse och
himmelsfärd kan det ha dröjt länge innan läran om hans jungfrufödelse blev en
framträdande del av den kristna förkunnelsen. Men så småningom blev Jesu
jungfrufödelse en omistlig del av katekesen om hans person och lika viktig för
den troende som hans uppståndelse från de döda. Den infogades också i trosbekännelsen.
Tredje delen
Det tredje som måste sägas är
att Jesu jungfrufödelse riktar vår uppmärksamhet mot den andra världen, där biologisk
härkomst inte är avgörande. När Jesus beskriver livet efter
uppståndelsen, det eviga livet, säger han: "Vid uppståndelsen tar män sig
inte hustrur, ej heller gives hustrur åt män, utan de är såsom änglarna i
himmelen." (Matt. 22:30)
För ofta har det varit så, att
man enbart betonade den unika födelsens övernaturliga karaktär, men en djupare
begrundan av undret ledde till att man blev medveten om en annan aspekt av dess
betydelse, en aspekt som är förknippad med själva kallelsen till att leva i
kysk avhållsamhet.
Vid vår Herres bebådelse hälsas
Maria av ängeln som ‘‘full av nåd’’,
och hon kallas ‘‘mer välsignad än alla
andra kvinnor’’, inte därför att hon kommer att regera som drottningmoder
över ett jordiskt rike, och inte därför att hennes jordiska släkt kommer att
föröka sig till antal eller blir mäktig och rik. Nej, Jesusbarnet kommer att
bli hennes enda barn, konung över ett rike som inte är av den här
världen – ett osynligt rike
Därför är Marias kallelse till
beständig jungfrulighet, hennes höga kallelse, också en utmaning till oss som
kommer till tro på hennes son. Visserligen välsignar Gud den som ber om hans
hjälp på många sätt redan här på jorden, men det är ändå ett grundläggande fel
om dina böner handlar mest om dina nuvarande medmänskliga, familjära och
materiella förhållanden, som om du kunde ta din eviga frälsning för givet.
Jordiska välsignelser av vanliga slag står faktiskt inte i proportionell
relation till den himmelska glädjen, som vi ändå vill uppnå. Proportionaliteten
mellan lycka under detta livet och salighet i det tillkommande blir ju ofta en
omvänd proportionalitet.
Avslutning
Marias jungfrulighet och hennes
salighet är alltså intimt förknippade med varandra, ty hennes jungfrulighet var
tecknet på att hon, som skulle bli Frälsarens moder, redan ‘‘hade sitt hjärta där hennes skatt var’’
– i himmelen. Och Marias jungfrulighet
bör också väcka frågan hos dig – ‘‘Var
har jag mitt hjärta och min skatt? ’’
Broder Frans-Eric T.O.R.