Den helige
Petrus och den helige Paulus
- Apostlar -
2009
Påven
och biskoparna förenade med honom i Katolska Kyrkans världsvida
biskopsgemenskap är den levande länken till Jesus Kristus som dog och uppstod
för oss. För att förhindra att den tro som Jesus förkunnade skulle bli ett kaos
av religiös spekulation utrustade Jesus sin kyrka med ett prästerligt ämbete.
Apostlarna, med Petrus i spetsen, fick en personlig fullmakt från Jesus att
undervisa i hans namn. Han sade: “Den som
hör er, hör mig”
Petrus
fick en särskild fullmakt att bevara enheten bland apostlarna. Till Petrus sade
ju Kristus, om jag nu får förtydliga hans ord: “Simon, jag har gett dig namnet Petrus, vilket betyder ‘klippa’ och på denna klippa skall jag bygga min kyrka… Jag ger dig nycklarna
till himmelriket och allt vad du binder på jorden, det skall vara bundet i
himmelen, allt vad du löser på jorden, det skall vara löst i himmelen.”
Denna syn på Kristi kyrka är självklar för en bekännande katolik. Den har givetvis blivit ifrågasatt och ifrågasätts av många icke-katolska kristna.
1. För
att förstå hur viktigt påvedömet är för oss, låt oss titta på trons lydnad
bland de icke-katolska ortodoxa och de icke-katolska orientaliska kristna som
står oss katoliker så nära på alla andra läropunkter. Dessa menar att varje patriark och varje
biskop är Petri efterträdare i sitt eget stift eller kyrkoprovins, och angående
detta synsätt skall det genast erkännas att det ligger en hel del som katolska
teologer kan acceptera. Ändå är det uppenbart att de ortodoxa kyrkorna ständigt
brottas med splitringens problematik på världsnivå. För närvarande finns det
tre ortodoxa kyrkor som bekämpar varandra i Ukraina. I Bulgarien finns det två
rivaliserande patriarker. Ingen av de ärevördiga ortodoxa kyrkorna erkänner den
makedonska kyrkan som har gjort sig fri från det serbiska patriarkatet på eget
bevåg. I den ortodoxa diasporan - i Nord- och Sydamerika, Västeuropa och även i
Sverige, finns ett otal ortodoxa jurisdiktioner som inte erkänner varandra
eller samarbetar på något sätt. Behovet av en riktig påve är uppenbart. Man
tänker genast på Kristi bön för sin
kyrka i den övre salen då han instiftade sitt prästerskap och den heliga
mässan: “Jag ber inte bara för dessa
(mina lärjungar) utan också för dem
som genom deras ord kommer att tro på mig. Jag ber att de alla skall vara ett, och att, liksom du, Fadern, är i
mig och jag i dig, också de skall vara i oss, för att världen skall kunna tro,
att du har sänt mig,” (Joh. 17.20-23) och vad han sade på ett
annat ställe: “De skall bli en hjord och
en herde.” (Joh. 10,16)
Förhoppningen
om en återförening av katolska, ortodoxa och orientaliska kristna, som utgör
den överväldigande majoriteten av världens kristna, är i själva verket inte
orealistisk. Vi hoppas och ber att den skall kunna ske under den nuvarande påven,
Benedikt XVI. Det går att förena ett påvligt och ett patriarkaliskt
styrelseskick utan att gå miste om påvens speciella uppdrag.
2. Den
andra stora utmaningen för Katolska Kyrkan var den protestantiska reformationen
som genomfördes i Västeuropa av politiska såväl som religiösa skäl. Den avskaffade
lydnaden inför det levande Petrusämbetet, d.v.s. påveämbetet. Många
protestanter uppfattade de kyrkliga ämbetsbärarna överhuvud taget endast som
funktionärer utan egentlig andlig auktoritet. Den heliga Skrift, Bibeln, skulle
vara den enda auktoritet som man skulle åberopa i den reformerade kyrkan. En
del menade att varje enskild kristen kunde tolka Bibeln på egen hand – att
varje kristen kunde vara sin egen präst.
En
del protestantiska kyrkor behöll ett slags biskopsämbete – som Svenska Kyrkan
gjorde – men biskoparna underställdes konungen. Kyrkorna nationaliserades och
fick var sin lära. Situationen blev ännu mer förvirrad beträffande de så
kallade frikyrkorna. Ja, de flesta
protestantiska samfund har dock med tiden övergått till en regelrätt
parlamentarisk-demokratisk kyrkosyn. En del är helt kongregationalistiska.
Ekumenisk
dialog mellan katoliker och klassiska protestanter har dock burit mycket frukt
eftersom Katolska Kyrkan till fullo erkänner
Skriftens auktoritet, även om hon förnekar att denna auktoritet kan
bestå utan ett levande läroämbete.
3. Den tredje stora
utmaningen för den katolska kyrkosynen har kommit under moderna tider och är
särskilt aktuell i dag. Oftast kallas den för “modernism” eller ”liberalism”.
Denna teologiska inriktning accepterar varken Påvens, eller biskoparnas eller
Skriftens auktoritet. Den betraktar den kristna uppenbarelsen som ett objekt
för avmytologisering och kräver friheten att hämta läromässig inspiration från
andra religioner och även från tidens ande och samhällets utveckling. Man kan
faktiskt befara att ”modernism” eller ”liberalism” nu är på väg mot en seger i
de äldsta protestantiska samfunden och detta är ett mycket stort bekymmer,
eftersom våra ekumeniska strävanden har riktats främst mot dessa. Det vore ju
meningslöst att komma överens beträffande reformationens gamla tvistefrågor om
man i nuläget knappast tror att Jesus är den väntade Messias och världens
frälsare. I gengäld har dock Katolska Kyrkan påbörjat en mycket givande dialog
med Pingströrelsen och andra evangelikala samfund.
Det
är viktigt att notera i detta sammanhang att många har det felaktiga intrycket
att vi katoliker menar att Påven godtyckligt kan skapa nya läror och avskaffa
gamla – att han är som en absolut monark – att vad Katolska Kyrkan kommer att
lära ut i framtiden beror på om framtidens påvar är liberala eller konservativa.
Spänningen
som uppstod mellan Petrus och den andra av den romerska kyrkans två pelare som
vi också firar i dag – Paulus – illustrerar vad jag menar. Det var ju aposteln
Petrus som först genom gudomlig ingivelse förunnades visshet om att hedningar
kunde döpas likväl som judar. I en dröm såg han en stor duk fylld med orent
kött, d.v.s. med mat som judar inte får äta, men som han fick befallningen av
Gud att äta. Då förstod han att hedningar skulle kunna döpas utan att
underkasta sig den mosaiska observansen. Aposteln Paulus betygar dock att i
Antiokia följde inte Petrus den lära han själv hade fastställt, och då några
andra satt press på honom vågade han inte delta i de hednakristnas
bordsgemenskap. Om detta skriver Paulus: ”När jag
såg detta hyckleri - att deras handlingssätt stod i strid mot evangeliets
sanning, sade jag till Petrus inför hela församlingen, ‘Du är jude men lever
själv inte som jude. Hur kan du då begära att hedningarna nu skall börja leva
som judar?”
Inte
ens kyrkans högsta ämbetsbärare är som en monark som får dogmatisera sina egna
idéer eller avvika från vad som blivit fastställt. Han är bara Guds redskap och
ännu mer än vi andra måste han underordna sig det som står i den Heliga Skrift och det som
Katolska Kyrkans enhälliga trostradition framhäver – det som “som Gud
har en gång för alla uppenbarat för de heliga”, som det står i själva Nya
Testamentet.
Broder Frans-Eric T.O.R.