28:e
söndagen under året 2010
Luk.
17:11-19 Årg. C
Inledning
Att en spetälsk
samarit fick vara tillsammans med nio judiska spetälska män berodde närmast på
att alla spetälska människor i enlighet med Mose lag skull utstötas ur friska
människors gemenskap. Som ni vet, så hatade judarna samariterna. Märkligt nog
är det ganska vanligt att människor lyckas bygga en ny gemenskap då något
negativt förenar dem – en gemensam fiende, en olycka eller som i detta fall, en
gemensam sjukdom.
Det finns alltså ingen
tvekan om, att Jesus ville förändra judarnas sätt att se på samariterna. Just
därför använde Jesus en samarit som ett positiv exempel på kärlek till nästan i
sin liknelse om ”den gode samariten”. Nu, när han har botat tio spetälska
människor, poängterar han, att det var endast en man som återvände för att
tacka honom och att denne var en samarit.
Ändå är huvudpoängen i
denna berättelse en annan, nämligen att människor oftast inte är så tacksamma,
som man skulle vänta sig, då deras böner blir besvarade.
Första delen
För det första kan man
konstatera att många människor känner sig helt säkra på att de är berättigade
till den hjälp de får, vilket de egentligen inte nödvändigtvis är. Hos Gud
finns det varken någon som helst förpliktelse att skänka liv åt någon, eller
att upprätthålla liv hos någon, eller att se till någons liv eller hälsa eller
se till att livet utvecklas på det ena eller det andra sättet. Vi lever i en
fallen värld. Människan har redan från början vänt ryggen åt Gud och förlorat
såväl det intima förhållandet till honom för egen del, om vi tänker på Adam och
Eva, men också för sina avkomnas räkning. Som Skapare hade Gud begåvat
människan från början med särskild nåd så att hon skulle kunna överskrida sin
fysiska natur och leva till evig tid, kropp och själ, i salig förening med
honom. Ändå har Gud förbarmat sig över oss människor och banat en ny väg till
evigt liv och salighet i Jesus Kristus – genom hans offerdöd, uppståndelse och
himmelsfärd.
När vi nu ser till det
jordiska livets prövningar i en fallen värld, det jordiska livets
påfrestningar, och även till de särskilda bördor som faller på oss, så får vi
visserligen lov att bedja om gudomlig hjälp. Men vi
bör inte fråga: Varför händer detta mig?” Egentligen borde vi fråga: ”Varför
skulle detta inte hända mig? Vem skulle hellre drabbas än mig?
Vi får dock lov att bedja om särskild nåd, vilket är vad
dessa tio spetälska gjorde. Jesus, Mästare, förbarma dig över oss!
Nåja, i detta fall
fick alla tio erfara Guds barmhärtighet genom Jesu
helande kraft. Omedelbart tycks gemenskapen mellan dessa nio judar och den enda
samariten i sällskapet ha upphört, vilket säger mycket om människors gemenskap
med varandra i den fallna världen. Den är rätt så ofta byggt på negativa
faktorer. När dessa nio judar blev friska, kunde de inte längre umgås med
samariten. Han återvänder ensam för att tacka Jesus.
Man kan kanske säga
att han inte bara blev fysiskt helad utan att han också erfor
andligt helande. Han återvänder för att tacka judarnas väntade Messias för vad
han, en samarit, har fått. Men judarna själva tackade inte. Den första
anledningen till att många människor inte tackar Gud för den hjälp de får är,
som sagt, att det är helt säkra på att de är berättigade till allt som de får
genom bön, eller kanske tror de att de har fått vad som tillkommer dem p.g.a.
den egna förträffligheten – eller därför att de är på något annat sätt
förutbestämda att ha tur i livet.
Andra delen
För det andra kan man
konstatera att många människor, t.o.m. sådana som har sökt hjälp hos Gud och
som har bett i Jesus Kristi namn, sedan tvivlar på att den hjälp de fick verkligen
var ett bönesvar. Varför?
Jo, ibland, kanske oftast, vill man slippa undan förpliktelsen att låta
den nåd som man har tagit emot att bära frukt i ett helgat liv, ett gudfruktigt
liv.
Jag hinner inte
utveckla detta tema, men faktum är, att människor ofta tar sin tillflykt till
intellektuellt tvivel då problemet i grund och botten är moraliskt – man vill
inte ta på sig de moraliska konsekvenserna som liv i ett levande
gudsförhållande förpliktar till. Man vill fortsätta att leva som alla andra som
inte har ett särskilt gudsförhållande.
Avslutning
De nio judiska män som
inte återvände för att tacka Jesus motiverade nog inte sin otacksamhet
intellektuellt. Förmodligen ansåg de att de bara hade tur – eller att de hade
rätt till den hjälp de fick därför att de tillhörde det utvalda folket. De hade
lyckats få en kringvandrande helbrägdagörare att bota dem – en som många trodde
var den väntade Messias – och de hade rätt till den hjälp de fick därför att de
var judar.
Många människor,
kanske också dessa spetälska, tror mer på tur och magi och sina egna
rättigheter än de tror på Gud. Tur förpliktar ingen. Inte heller slump, inte heller eventuella psykosomatiska faktorer. En
gång, vid den yttersta tiden, kommer dock var och en att få
redovisa för den tro och den tacksamhet som präglat ens jordiska
liv, men då kan det vara för sent att uppbåda den tacksamhet som alltid präglar
ett personligt förhållande till Gud och den som han sänt i världen för att
vinna evigt liv åt oss – Jesus Kristus.
Broder Frans-Eric T.O.R.