29
söndagen under året 2010
Luk
18:1-8 / Årg. C
Inledning
Kan en människa som
saknar både status och pengar kunna förmå en korrumperad domare att behandla
hennes sak och skipa rättvisa? Det är så Jesus frågar då han berättar om en
maktlös änka som väntar på rättvisa i någon tvistefråga som har stor betydelse
för hennes ekonomiska väl.
Bakgrunden till Jesu
liknelse om den orättfärdige domaren finns givetvis i det traditionella
mutsystem som rådde i många orientaliska samhällen under antiken och som råder
i många orientaliska länder än i dag. Den obemedlade änkan kunde omöjligen muta
sig fram till ett rättvist domslut. Domaren vägrade nämligen att ta upp hennes
sak till prövning. Antagligen hade hon heller inga inflytelserika vänner som
kunde tvinga domaren att göra något för henne. Beträffande domaren säger Jesus
”att han varken fruktade Gud eller brydde sig om människor”. Alltså var han
fullständigt samvetslös. Ändå lyckades änkan få sin sak prövad och till sist
fick hon också sin rätt. Hur gick hon till väga? Jo, hon gjorde det enda som
hon kunde. Hon sökte upp domare varje dag – i tid och otid – och tjatade och
tjatade. Till sist säger den orättfärdige domaren: ”Den där änkan är så
besvärlig att jag måste låta henne få ut vad hon har rätt till, annars kommer
hon att pina livet ur mig.”
Menar då Jesus att Gud
är som en orättfärdig domare, att Gud är orättvis och obarmhärtig? Nej! Självklart inte! Jesus menar
att om man t.o.m. kan bli bönhörd av en korrumperad domare, så lönar det sig
att uthålligt nalkas Gud i bön, ty han är tillika fullständigt rättvis och
innerligt barmhärtig. Han är alltid redo att höra våra böner.
Vi förstår givetvis
att det inte kan förhålla sig så, att man kan tjata sig till vad man än kan
tänka sig begära av Gud. Det är inte det som Jesus vill säga. Därför vill vi
veta närmare vad Jesus har lovat då han säger ”att Gud skall låta sina utvalda
få sin rätt, när de ropar till honom dag och natt” och varför han vid slutet av
liknelsen ifrågasätter ”om Människosonen”, d.v.s. han
själv, ”kommer att finna någon tro kvar på jorden då han kommer åter.”
Första delen
För det första frågar
man sig vilka dessa ”utvalda” är som skall ”få sin rätt då de ropar till Gud
dag och natt”. Har dessa människor blivit godtyckligt utvalda av den
Allsmäktige?
Svaret är komplext. Visserligen väljer Gud ut människor som skall vara redskap
i hans frälsningsplan utan hänsyn till deras förtjänster, precis om han valde
Abraham och gjorde hans avkomma till det utvalda folket – Israels folk. Men Gud
gör så just för att kunna erbjuda sin frälsande nåd åt alla. Israel blev Guds
redskap. Således är Guds utvalda inte att betrakta som godtyckligt
predestinerade människor, utan just människor som har tagit vara på den nåd som
har erbjudits dem för att stå till Guds tjänst. Jesus säger att sådana
människors bön kommer att besvaras med hänsyn till deras kallelse. Detta är det
första.
Andra delen
För det andra frågar
vi oss om Jesu ord innebär att sådana utvalda människor verkligen kan få vad
som helst av Gud genom bön om de är envisa. Vad menar Jesus då han på ett annat
ställe säger: ”Vad ni än ber om i mitt namn, skall jag göra, så att Fadern blir
förhärligad genom Sonen – om ni ber om något i mitt namn, skall jag göra det”?
(Joh. 14: -13-14)
Ja, det som man måste
förstå är ju att bön ”i Jesu namn” är långt mycket mer än bruk av en magisk
formel. Att bedja ”i Jesu namn” är att underkasta sig
Jesus som Herre, att underkasta sig honom som Mästare
och Frälsare. Detta är det andra. Som vår Mästare och Frälsare lär han oss
bönen Fader vår som ska vara mönstret då vi ber, och den bönen lyder ”Ske din
vilja”. Ja, i Getsemane, natten inför sin
korsfästelse, bad Jesus själv i enlighet med sin mänskliga natur, d.v.s. utan
att skåda in i evigheten enligt sin gudomliga vilja: ”Fader, om du vill, så ta
bort denna bägare, lidandets bägare, från mig, men låt din vilja ske, inte
min.”
Många tänker säkert,
att om det är Guds vilja som ändå skall ske, finns det inte mycket mening men
bön överhuvudtaget! Syftar Jesu ord endast på ett slags fatalism, ett
slags ödestro? Nej och åter nej! Guds vilja kan ske på
många olika sätt. Guds plan rymmer också människans frihet. Hans vilja kan
förverkligas även när vi till en början har valt en annan väg och får erfara ett "Nej" till våra böner eller då vi får
uthärda hans tystnad. Tystnad kan också vara ett bönesvar.
Gud vet vad varje
människa yttersta mål är, även när vi själva inte förstår. Alltså kommer Guds
vilja obevekligen att råda i hans plan för mig, men det är just då jag
samverkar med Guds vilja som jag kan vinna min del av den verklighet som leder
till "evig salighet" för mig. Han kan anpassa allt i sin plan, även små
detaljer, så att jag kan nå målet genom förnyad bön med ny insikt då han har
varit tyst länge. Men eftersom jag själv inte är allvetande måste jag
behålla min tillit till honom även när jag tycks få "Nej" som bönesvar eller får utstå hans tystnad. Till en början
begriper jag kanske att en ny insikt är kanske svaret som jag fått på en bön
jag bett för länge sedan. Gud kan ändå ordna så att ”allt samverkar till det
bästa” (Rom.8:28), vilket Aposteln Paulus skriver. I den nya översättningen
lyder det: ”Vi vet att Gud på allt sätt hjälper dem som älskar honom att nå det
goda, dem som han har kallat efter sin plan… dem som han har utvalt”.
Tredje delen
Det som förändras
genom bön är inte Guds vilja och plan utan vår vilja och våra planer. Då vår
vilja och hans vilja förenas, vilket inte alls utesluter att Gud ingriper i
dagens händelseförlopp till vår förmån, blir det bönesvar.
Men Guds tankar är ”högre än våra tankar”, ty han tänker på vårt eviga väl och
inte bara på vårt timliga väl.
Bön är alltså inte något
passivt företag – en övning i önsketänkande åtföljd av en övning i
självförsakelse. Bön är att gå i närkamp med Gud. Det är det tredje, därför att
det är då vi förändras.
Bön är att gå i
närkamp med Gud, en närkamp som Abrahams barnbarn, Jakob, beskrev som en hel
natts brottningsmatch med Guds sändebud, med en ängel, inför sitt möte med sin
broder, Essau, den som han hade förorättat för många
år sedan. Jakob gick ifrån sin brottningsmatch med Gud haltande, men han blev
välsignad många gånger om efter mötet med Essau.
Avslutning
Bönens intensitet är
alltså måttet på vår tro, men med tanke på vad syftet med riktig bön är, är det
inte så konstigt att Jesus frågar sig själv ”om han skall finna någon tro på
jorden då han kommer åter”. Det svåraste av allt är ju att tro på Guds makt att
omdana mig, inte att tro Guds makt att ingripa i min tillvaro. Och detta, att
låta Gud förändra mig, är mer angeläget än alla upptänkliga förändringar i
världen och människorna omkring mig. Och det är just detta som jag, först och
främst måste tro på, då jag ber på riktigt. Det är detta, att jag kan och vill
förändras, som Guds slutgiltiga bönesvar hänger på.
Broder Frans-Eric T.O.R.