Den
30:e söndagen under året
Årg.
C. 2010 Luk. 18:9-14
Inledning
Jesus inleder
liknelsen om farisén och publikanen som gick upp till Templet för att bedja genom att förklara att den är riktad till "dem
som litar på att de själva var rättfärdiga och såg ner på alla andra".
Men vi bör inte dra slutsatsen att liknelsen endast handlar om ödmjukhet
inför Gud i största allmänhet, trots att Jesus avslutar med slutsatsen
– ”den som upphöjer sig skall bli förödmjukad, men den som ödmjukar sig
skall bli upphöjd". Liknelsen också väcker frågan om vi verkligen har
uppnått äkta insikt i våra egna synder och brister.
Första delen
Att publikanen, som
var en korrupt tullindrivare hade förstått hur allvarliga hans synder var, är
helt uppenbart. Han var vad vi idag skulle kalla för en ekobrottsling. Det hörde
givetvis till publikanernas privilegier att pressa mer pengar ur människor än
de egentligen hade rätt till. De romerska myndigheterna räknade med sådan
korruption. De blundade för seden att utkräva mutor i gengäld för att
skattebördan inte skulle bli för hög. De räknade att det som de rika och
mäktiga slapp att betala skulle betalas av mindre bemedlade människor.
Från de mindre inflytelserika tog publikanerna mest betalt. Poängen i
liknelsen är just att den här publikanen ändå blev helt ärlig inför Gud. Han
försöker inte bortförklara sin synd. Han hänvisar inte till olika händelser
kring sitt yrkesval. Han påstår inte att det fanns förmildrande
omständigheterna kring allt som han gjort. Han argumenterar inte att många
andra människor är värre än han själv. Han var en allvarlig syndare. Han
erkände det. Alltså har publikanen genom sin syndabekännelse goda
förutsättningar att kunna rättfärdiggöras av Gud. Han var ärlig. Detta är
det första.
Andra delen
Beträffande farisén
måste analysen vara komplex. Att i kontrast till honom många människor begick
påtagliga brott mot Guds lag var inte någon osanning. Han konstaterade att han
inte var "en tjuv, en bedragare eller en horkarl". Vidare lägger
vi märke till farisén var korrekt i sin teologiska uppfattning, att han har
kunnat hålla Guds lag p.g.a. den nåd som Gud har givit
honom. Han säger: "Jag tackar dig, Gud, för att jag inte är som många
andra människor, eller som publikanen som jag såg när jag kom in i
Templet." Farisén ansåg att han var, som det heter på
svenska, ”härligt frälst”, men han menade absolut inte att han har
frälst sig själv genom sin egen strävan. Nej, Gud hade utvalt honom och
förunnat honom nåd. Därför kunde han också hålla den gudomliga lagens
mera avancerade krav om fasta och betalning av tionde, inte endast på sin
bruttoinkomst, utan också med hänsyn till varenda sak han köpte.
Att farisén är
högmodig framgår av liknelsen. Han var helt säker på sin utkorelse och helt
säker på att han var i ett nådestillstånd och därmed frälst. Hans synd var dock
något som katoliker och ortodoxa talar om med förskräckelse, men oftast inte
protestanter – han var för säker på sin frälsning. På svenska sätter man
olika etiketter på just den här synden - ”övermod, förmätenhet,
självsäkerhet " och även "arrogans". Vi har faktiskt ett
svensk ord, "presumtiv", som bygger på det latinska verbet som
Katolska Kyrkan använder som begår den synd som farisén begick i
liknelsen – "praesumere", vilket
betyder "att ta ut på förhand" eller "att ta för givet".
Farisén trodde att hans frälsning var en säker sak. Han hade inga tvivel
beträffande sitt gudsförhållande. Han visste och förstod att hans godhet
dög inför Gud.
Man kan emellertid
aldrig vara helt säker på sin frälsning. Hur skulle man kunna vara helt säker
på "att man älskat Gud över allt och alla" och "sin nästa såsom
sig själv"? Kanske en del kristna skulle vilja hävda att det ter sig
annorlunda för dem än för en jude som ännu inte kommit till tro på Kristi
offerdöd som ett fulltgott syndoffer. Men dessa
glömmer att det varken är den intellektuella styrkan med vilken vi hävdar
riktigheten i läran om Kristi offerdöds tillräcklighet för att vinna förlåtelse
för alla våra synder, eller den emotionella styrkan av vår tillit till Kristus
som vår frälsare, som vår ställföreträdare inför Gud, som allena
avgör saken. Det är även vår ärliga strävan att inse hur vi också kan vara
syndare i det nuvarande som är i behov av syndernas förlåtelse, som måste ångra
sin synd, och hysa en uppriktig avsikt att göra bättring. Man får intrycket att
farisén i liknelsen inte ville inse att han skulle kunna ha syndat på andra
sätt än han föreställt sig och således vara i behov av Guds
barmhärtighet på nytt. Därför är han inte ens öppen för den nåd
han behöver.
Avslutning
Man kan naturligtvis
fråga sig om publikan verkligen har ångrat sina synder på så sätt att han
kommer att göra bättring, såsom Sackéus, en annan
publikan som omnämns i nästa kapitel av Lukas’ evangelium – han som var så
kort att han klättrade upp i träd för att kunna se Jesus som var omgiven
av så många människor. Då många i mänskohopen blev bestörta att Jesus
skulle gästa hos Sackéus, trädde denne fram inför
alla och sade till Jesus: "Herre, nu ger jag hälften av vad jag äger
åt de fattiga, och om jag har pressat ut pengar av någon, är jag beredd
att betala fyrdubbelt tillbaka." Till alla de samlade sade då Jesus:
"I dag har frälsning kommit till Sackéus’ hus."
Om farisén i dagens
liknelse också var beredd att förvandla orden i sin syndabekännelse till
en god gärning och verkligen vinna frälsning, vet vi inte. Vad vi vet är att
hans förutsättningar långt överskred fariséns som i sin förmätenhet tog sin
frälsning för given.
Broder Frans-Eric T.O.R.