Den
32:e söndagen under året 2010
Årgång
C / Luk. 20:27-38
Bland judarna på Jesu
tid trodde många judar både på själens odödlighet och på kroppens uppståndelse.
Fariséerna lärde folk att tro så; också essäerna. Redan innan Jesus
väcker sin vän Lasarus från de döda säger hans syster Marta: “Jag vet att han skall
stå upp vid uppståndelsen på den yttersta dagen.”
Det nya i den kristna
tron kommer till uttryck i Jesu svar till Marta. Han säger: “Jag är
uppståndelsen och livet – den som tror på mig skall leva även om han dör, och
var och en som lever och tror på mig skall aldrig i evighet dö.”
Det fanns dock en
gruppering bland judarna som teologiskt avvisade tanken, att rättfärdiga själar
som gick hädan belönades av Gud med att deras kroppar skulle uppstå, ja, som
också förnekade änglars och andars existens, som inte trodde på profeternas
skrifter och som inte väntade någon Messias. Dessa kallades för sadducéer.
Sadducéerna dominerade inom det högre prästerskapet i Jerusalems tempel.
Sadducéerna trodde på
den Heliga Skrift, men menade att den omfattade endast Moseböckerna. Vidare
avvisade de all utveckling och fördjupning av trostraditionen. De hänvisade
alltid till bibeltextens bokstav. Läser man Moseböckerna enbart utifrån
texternas bokstavliga betydelse finns det inte något stöd för läran om de dödas
kroppsliga uppståndelse. Men så gjorde inte Jesus.
Sadducéerna kom till
Jesus med vad de trodde var en kuggfråga beträffande de dödas uppståndelse. De
tog upp ett hypotetiskt fall – en kvinna som hade varit gift med 7 bröder
– en kvinna i sänder. De ville veta vems hustru hon skulle bli vid de
dödas uppståndelse. De ville således bevisa att allt tal om kroppens
uppståndelse är en absurditet.
När sadducéerna
citerade skriftstället där det står - “Gud är de levandes Gud!” insisterade de
att rätt religion kräver att man ägnar sig åt detta livet och lämnar frågan om
ett liv efter detta därhän.
Jesus tolkade denna
text helt annorlunda, ty han gjorde fullt bruk av den utvecklade rabbinska
trostraditionen – han hade samma hållning till Tradition och Helig Skrift som
vi möter i Katolska Kyrkan. Han sade: “Gud är de levandes Gud!”
Vidare står det också “Han är Abrahams, Isaks och Jakobs Gud.” Jesu
slutsats var att Abraham, Isak och Jakob lever alltjämt och att de kommer att
uppstå.
Vad vi vill veta
utifrån Jesu debatt med sadducéerna är givetvis, vilken betydelse läran om
kroppens uppståndelse har för oss och vilken roll utvecklingen av
trostraditionen, som var viktig för judarna, har för oss kristna.
Första delen
Beträffande vår tro på
kroppens uppståndelse – att människan är skapad till att vara en enhet, själ
och kropp – vill jag för det första upprepa det som jag ofta har sagt. Kroppen
är inte att betrakta som extra baggage. Kroppens sinnesförnimmelser är ytterst
viktiga för människan. Det är genom dessa som hon upplever saker och ting. Hon
behöver också sinnesförnimmelser för att lära sig saker och ting. Visserligen
är människans medvetande om sin egen existens inte enbart grundat i vad hon
upplever genom sina sinnen för tillfället. Man kan t.ex. inte påstå att den som
har blivit blind, som inte ser, och att den som har blivit döv, som inte hör –
knappt existerar i jämförelse med den som både ser och hör. Men, vår existens
blir mindre rik om vi inte kompenserar sådana förluster. Hennes relationer till
andra människor blir också inskränkta. Vi ser inte
ansikten, t.ex. Vi hör inte rösterna. Människan vill uppleva allt som Gud har
skapat oss till att uppleva.
När människan tänker
på det tillkommande livet vill hon ogärna tänka sig ett liv som är mindre rikt
på upplevelser än detta liv – ett liv utan möjlighet att relatera till andra
människor. Hon vill gärna föreställa sig att det tillkommande livet kommer att
innehålla andra upplevelser, men egentligen vill hon inte vara en kroppslös
ande. Så föreställde man sig de dödas existens i början av den
gammaltestamentliga tiden; så föreställde man sig dödsriket. Därför står de i
Psaltaren: “De döda prisar inte Herren!” Man kunde därför inte se fram emot det
som skulle komma efter döden, ty man menade att de dödas existens var fattigare
än de levandes. Men mot slutet av den gammaltestamentliga tiden utvecklades
hela läran om själens liv hos Gud och kroppens uppståndelse, ja, Gud
uppenbarade dessa sanningar, vilket förklarar hur Jesus kunde tala som han gör
i dagens evangelietext. Detta är det första.
Andra delen
Det andra som är
lägligt att förklara idag, är just vilket ansvar påven och koncilierna har
i förhållande till Kyrkans levande trostradition. Enligt den katolska tron är
påven Kyrkans synliga överhuvud. Jesus Kristus är Kyrkans osynliga överhuvud,
d.v.s. den mystiska kroppens huvud, den kropp, i vilken vi har blivit lemmar
genom det Heliga Dopet, den kropp, som får sin näring genom Altarets Sakrament,
den kropp för vilken det heliga mässoffret dagligen frambäres.
Läran om påvens läromässiga ofelbarhet och hans
universala jurisdiktion som Kyrkans högsta herde är rotad i uppdraget att
bevara och styra den levande trostraditionen, så att det oavkortade budskapet
om frälsning i Jesus Kristus kan förkunnas fram till dess att denna värld går
under och Guds Rike blir fullbordat. För oss är alltså den helige fadern i Rom
Kristi ställföreträdare på jorden med nycklarna till himmelriket i sin hand,
och biskoparna som lär och styr lokalkyrkorna i enhet med honom apostlarnas
sanne efterträdare – inget mindre. Om påven och biskoparna i hans kollegium,
d.v.s. om Kyrkans koncilier, trosbekännelser, katekeser och läromässiga
beslut säger Kristus: Den som hör er, hör mig – vilket är vad han sade till
Petrus och apostlarna, då han själv vandrade bland oss människor på jorden.
Avslutning
Kära katoliker, låt
oss hålla fast vid vår tro, vår tro på uppståndelsen, vår tro på Jesu Kristi
uppståndelse, och vår tro att den uppståndne Kristus också verkar i världen av
idag och kommer att göra så till tidens ände, genom påven och biskoparna som är
förenade med honom i bekännelsen av den kristna tron i enlighet med Jesus
Kristus, som grundade sin kyrka så att dödsriket aldrig skulle få makt över
henne.
Broder Frans-Eric T.O.R.