Heliga Birgittas dag 2010
Inledning
Hur definierar man ett helgon? Ja, hos folket är begreppet inte
nödvändigtvis positivt. Det kan vara pejorativt att kalla någon för ett helgon.
Man menar att människor som är allvarligt troende aldrig kan ta en sup, att de
inte skrattar, inget behov har av att roa sig o.s.v. Ibland kallar man någon
ett helgon då man menar att han eller hon är helt opraktisk och inte lever i
verkligheten. Bakom attityden döljer sig antingen tanken att synd är
egentligen en etikett som Gud har satt på allt som är roligt, på allt som
vanliga människor som inte lider av konstiga hämningar behöver för att känna
sig tillfredsställda i livet, eller, alternativt, tanken att "lagom är
bäst" – att helgon går till överdrift med religion och detta gör dem
omänskliga.
Men en sådan attityd borde väcka frågor hos den som verkligen begrundar
saken: Vad är en människa - egentligen? Vad är lyckan" Då Jesus definierar
olika aspekter av helighet i sina saligprisningar hävdar han att det är endast
helgon som är i egentlig mening lyckliga. Till slut.
Första delen
För det första kan vi dock vara överens med gemene mans förutfattade
meningar om helgon i ett avseende – helgon är annorlunda. Att
vara annorlunda är inbegripen i begreppet "helig" och även i begreppet
"lycklig", salighet är den högsta lycka – den lycka som varar i
evighet.
När något helgas, det främsta exemplet är bröd och vin som helgas på
altaret under den Heliga Mässan, då avskiljer man dessa naturliga ting för Guds
särskilda och exklusiva bruk. De "konsekreras" – vilket är vad man
gör då man inviger kyrkobyggnader, viger präster och så vidare. Vigvatten är
alltså vatten som är helgat – som har blivit annorlunda än vanligt vatten. När
en man och en kvinna gifter sig enligt Kyrkans ordning, säger vi att de har
blivit vigda, ty kristet äktenskap, det religiösa förbundet som de har ingått
i, skall vara ett heligt förbund med heliga privilegier och heliga
förpliktelse. De sammanvigda skall vara trogna varandra under hela livet och
återspegla Jesu Kristi förhållande till sin Kyrka.
Egentligen gör ett helgon inget annat än att efterleva sitt dopförbund till
fullo. Han eller hon gör allvar av att vandra på helgelsen väg som var och en
av oss är kallad att vandra. Han gör vad han kan för att bygga upp Guds kyrka,
Guds folk på jorden, till ett heligt folk.
Varför skall detta vara till anstöt, ibland även för en del som bär det
kristna namnet? Jo, därför att människan enligt sin lägre natur, d.v.s. den
fysiska, den animaliska naturen, också är ett djur. Ingen får avvika i flockens
beteende. Alla bara väntar att hugga den som inte beter sig precis som de
övriga vargarna i flocken. En ensamvarg skapar problem för de övriga. Alla
hackar på den som inte beter sig som de övriga hönsen i hönsgården.
Men kom ihåg att ett helgon inte blir annorlunda därför att han vill hävda
sig själv. Ett helgon vill bli det som Gud har skapat honom eller henne till
att vara. Han vill vara den som Jesus Kristus har dött på korset för att rädda.
Detta är det första som jag vill betona idag – i teologiskt mening är
helgon de enda människor som är fulltständig normala. Det är majoriteten av
människor i den fallna världen som är avvikande – som har blivit något annat än
de skapades till.
Andra delen
För det andras måste det dock ändå säga att ett helgon kan mycket väl ta en
sup och ha ett visst behov av att roa sig - att ha roligt. Helgon har
undantagslöst varit glada människor. Detta är vad Jesus menar då han
kallar dessa annorlunda människor som efterlever hans
"saligprisningarna" för "saliga". "Salig" betyder
"lyckligt".
De flesta stor helgon har faktiskt varit ovanligt muntra. De går i kyrkan
mycket, ber mycket, söker tillfälle att avlägga ett vittnesbörd om tron och
engagerar sig i barmhärtighetsgärningar, men de kan också leka. Varför? Därför
att Gud skapade människan till att leka. Glöm inte att Eden var en lustgård.
"Ja, ja...", säger de flesta. Det kan vara så att
"salig" betyder "lycklig" i ordboken. Men helgon finner sin
lycka i helt andra saker än vi – även om de följer med på bio någon gång eller
tycker om god mat. Egentligen vill de fasta och bedja hela tiden.
Det är givetvis riktigt att helgon söker bestående lycka - en lycka som
kommer att bestå i all evighet och inte kortvarig eller ytlig lycka. I den
meningen skulle man mycket väl hävda att helgon också är smartare än vanligt
folk. De vet att det som ger lycka när man är 8 är inte vad som ger lycka då
man är 40, och det som ger lycka när man är 40 inte kan ge lycka då man är 80.
De vet att evigheten är viktigare än tiden. Men de kan njuta av det som ger
glädje just nu – här i tiden – ty de vet att evighet är ett evigt NU. Knepet
med helighet är att finna den glädje i nuet nu som inte hindrar din glädje
senare eller för all evighet. Man skulle kunna säga att ett helgon kan ta en
sup, men han eller hon dricker sig inte gärna full - ty ingen har väl glädje av
ett bakrus. De vill inte tillbringa evigheten i ett bakrus. De vill se Gud.
Avslutning
Och Gud är givetvis det viktigaste för helgonen. De betraktar inte Gud som
en viktig kontakt som kan ordna upp saker och ting för den som ber här på jorden -
bara. Gud är inte ett medel för dem; han är målet. Livets mål.
Gud var så viktig för
den heliga Birgitta, inte därför att hon inte klarade sin karriär i världen.
Nej, hon var framstående bland Sverige adel, framstående bland de styrande. Hon
var klok. Hon kunde också styra sina egna affärer – och hushåll. Hon var rik.
Hon blev moder till åtta barn. Hon hade ett mycket lyckligt äktenskap också i
mänsklig mening. Vidare hade hon också en djup förståelse för de människor hon
mötte på livets väg, och hon hade humor. Men hon prioriterade sitt
gudsförhållande högst och var beredd att offra allt för Guds rike. Alltså blev
hon ett helgon. Detta att bli helgon gjorde henne inte mindre mänsklig utan
mer. Hon kunde ge mer också till sin nästa än de flesta andra – hon kunde dela
med sig av sin tro och ge andra en försmak av den värld som kommer att bestå
även när den här världen gå under. Människor förstod att hennes uppenbarelser
som varnade för att försumma tron, blev en angelägenhet för henne just därför
att hon också ville dela det eviga livet, den eviga glädjen med dem, inte bara
det jordiska livet, den jordiska lyckan, utan också det eviga.
Broder Frans-Eric T.O.R.