Alla
själars dag 2010
Inledning
I går, på Alla Helgons
Dag, framförde jag ett budskap om helgonen som föredömen och som förebedjare. Jag konstaterade att vi med stor frimodighet
kan anbefalla oss åt helgonens förbön, ty Maria och helgonen hör när vi ropar
till dem om hjälp. I dag, på Alla Själars Dag, är det era förböner som
efterlyses. Kyrkan manar er alla att verkligen engagera er i förbön för de
hädangångna, för era egna hädangångna anhöriga och vänner och för alla de
troende som har avlidit, ja, för alla människor som har dött. På sätt och vis
kunde man säga att helgonen har till uppgift att bedja
för oss och vi har till uppgift att bedja för de övriga döda som ännu inte nått
hela vägen fram på helighetens väg till himmelen.
Första delen
För det första framgår
det av att Katolska Kyrkan alltid har lagt stor vikt vid förbön för de döda och
av hennes sed att fira själamässor, då vi begraver troende människor, och att
vid årsdagen av den avlidnes bortgång, och även vid andra tillfällen då någon
ber prästen om det, samt av Kyrkans läromässiga
framtoning då hon i sin katekes förklarar att varje gång den heliga mässan
firas och det heliga mässoffret frambäres,
återaktualiseras Kristi offer på Golgata, vilket verkar även för de
hädangångnas väl.
Andra delen
För det andra vill
Kyrkan inte att vi endast betraktar det heliga mässoffrets verkan för de
hädangångnas frälsning endast som en teologisk sanning, en teoretisk sanning.
Hon vill också att vi också engagerar oss i personlig förbön
för våra hädangångna och alla hädangångna kristna i samband med mässoffret och
vid andra tider. Detta kan ske t.ex. i samband med rosenkransbönen eller korsvägsandakten, men också i samband
med enskild bön enligt fasta eller under fria former.
Tredje delen
För det tredje vill
Kyrkan försäkra oss om att förbön för de döda verkligen hjälper de döda genom
sin undervisning om de yttersta tingen, i synnerhet genom sin undervisning om
skärselden. Det är faktiskt endast Katolska Kyrkan bland alla kristna, förutom
de ortodoxa och orientaliska kyrkorna, som verkligen undervisar om skärselden.
Å ena sidan undviker hon att låta de troende föreställa sig att alla människor
kommer att bli frälsta till slut – universalismens heresi. Å andra sidan vill
hon inte låta de troende föreställa sig att endast en mycket liten exklusiv
skara av människor, som redan har blivit helgon vid det jordiska livets slut,
kommer att bli frälsta. Läran om skärselden är alltså en lära som tillåter att
vi, de levande, verkligen hoppas på varje enskild människas frälsning, eftersom
vi själva inte kan läsa någon enskild hjärtas hemligheter såsom Gud gör ,då han dömer dem. Vidare kan vi genom vår förbön,
bidra till enskilda människors eviga frälsning, inte endast under det jordiska
livets gång, utan också efter det att döden har inträffat. Man behöver inte i
hopplöshet konstatera som så många gör – att han eller hon är död och nu kan
jag ingenting göra för honom eller henne.
Men hur hjälper förbön
döda människor? Inte kan vår bön hjälpa dem som dör i dödssynd? Nej, men vår
förbön hjälper alla dem, som fortfarande har kvar den gudslängtan,
den öppenhet mot Gud, som människan skapades med, dem som varken genom hållning
eller genom handling har tagit död på denna gudslängtan
under sin jordiska vandring – genom allvarlig, medveten och uppsåtlig synd, och
som ångrar de synder som de inte har varit fullt medvetna om eller avsett.
Våra böner lindrar
dessa själars lidande i skärselden, det lidande som bl.a. full vetskap om sig
själv och alla sina förehavanden har förorsakat dem. Den underlättar och
förkortar den reningstid som återstår efter det
jordiska livet. Gud låter våra böner för våra hädangångna vara till hjälp
precis som han låter de böner som vi ber för nu levande människor vara dem till
hjälp under deras jordiska pilgrimsvandring.
Gud skulle givetvis
kunna rädda dem, skänka nåd ur Kyrkans oändliga förråd, utan våra personliga
förböner, och utan att vi ordnade så att särskilda mässor lästes för dessa
själar, men han vill helst skänka nåd genom vår bön, och genom våra offergåvor,
ty då har han möjlighet att skänka dubbelt så mycket nåd - då tillkommer Guds
nåd såväl den som ber till del, som den som är objekt för vår bön.
Avslutning
Vidare är det nyttigt
för oss, de levande, att bedja för de hädangångna,
inte bara därför att vi därigenom också kan vinna nåd åt oss själva, utan också
därför att det är mycket värdefullt för oss i andligt avseende att tänka på
döden. Låt oss därför tänka på döden, inte på ett sjukligt sätt utan på ett
sunt och kristet sätt – genom bön för de döda. Att tänka på döden på ett sunt
sätt kan faktiskt hjälpa oss att mer och mer inrikta oss på det goda som består
för evig tid snarare än allt timligt som vi gärna blir
upptagna med. Således kommer vi ifrån tendensen att uppfatta alla detta livets skiften - våra framgångar och våra motgångar - som
avgörande för vårt personliga värde. Den som tänker på döden utifrån trons
synvinkel är egentligen redan på den rätta vägen till Gud – den som tänker på
döden utifrån trons synvinkel har redan del i den eviga saligheten - den eviga
glädjen - och han eller hon kan också leva fylld av den ro, den segervisshet
som Jesus Kristus vann för oss på korset.
Broder
Frans-Eric T.O.R.