Alla Helgons Dag 2010
Inledning
I dagens värld tävlar man om allt. Man tävlar inom idrott – det är nog att
betrakta som naturligt. Men man organiserar också tävlingar mellan människor
som berör varje upptänklig form av prestation. Män tävlar om vem som har
utvecklat de största musklerna. Kvinnor tävlar om kroppslig skönhet och om
uppseendeväckande kläder. Människor prövar sin intellektuella snabbhet mot
varandra på T.V. och på universitet tävlar akademiker om vem som skriver de
flesta och de bästa böckerna. Det svenska Nobelpriset är avsett för dem som
tävlar. Människor tävlar också i dans och sång, inte bara de professionella som
tjänar sitt levebröd inom ”underhållningsbranschen”, utan också helt vanliga
människor. Sedan har vi TV-programmet "Robinson". Jag vet inte om jag
skall kalla det för en tävling i överlevnad eller elakhet eller vad.
I vårt samhälle blir ju människor ständigt uppdelade i två kategorier –
livets vinnare och livets förlorare. Och så finns det också en tredje grupp – ”fuskarna”,
de som ”dopar sig” eller, och om vi tänker på naturvetenskap, litteratur
m.m., de som förfalskar sina resultat eller plagierar någon annan, eller, om vi
tänker på ekonomiska affärer, de som förvanskar sina räkräkenskaper etc.
Då vi firar Alla Helgons Dag, så skall ni veta att det inte är
påvar, biskopar, teologer, och andra ecklesiastiska kändisar som nödvändigtvis
blir livets vinnare enligt det kristna synsättet, det är inte fråga om dem som
gör karriär i Kyrkan, vilket i sig är förkastligt (det har också påven
Benedictus nyligen sagt, ty livets egentliga kamp handlar om den inre
människan – om helgelse – och man tävlar inte alls mot varandra, utan mot den
gamla syndiga Adam, som finns invärtes i varje människa, troende som
icke-troende, och även mot djävulen och de onda andarna.) Vidare finns det
många som har vunnit livets kamp utan att någon vet om det – de okända helgonen
(icke-kändisarna) utgör majoriteten inom den här branschen. Ytterst få blir
kanoniserade – just därför firar vi Alla Helgons Dag – så att
icke-kändisarna inte blir bortglömda.
Jag vill dock ställa en grundläggande fråga: Är helighet något som man kan
vinna?
Första delen
Läser man Nya Testamentet kan man ju inte låta bli att lägga märke till att
aposteln Paulus talar om kampen för helgelse med hjälp av bilder hämtade från
atletiska tävlingar. Han säger att vi är kallade att eftersträva helgelse som
om livet vore en kapplöpning och att vi skall löpa för att vinna priset. Han
säger visserligen att priset inte är en segerkrans som kommer att vissna som
vanliga segerkransar som man får på arenan, men han vill påpeka att kampen om
helgelse liknar en atletisk kamp på flera sätt. (1 Kor. 9:25)
För att kunna vinna måste man t ex tygla sin kropp – gå in i hårdträning
som en boxare, säger aposteln. Men det märkliga med kampen för helgelse är –
att man endast kämpar mot sin egen gamla människa, den människa man var,
eller skulle kunna ha blivit, utan tro – den oomvända, syndiga människan.
Helgon tävlar inte mot sina medmänniskor. Alltså kan alla människor bli vinnare
i den kamp som aposteln talar om. Detta är det första. Ingen behöver bli
utslagen eller utfryst i kampen om helgelse. Ingen skulle behöva vara en
förlorare.
Märkligt nog betraktas de flesta helgon av världen och av det världsliga
samhället som livets förlorare. Det är just därför att Jesu saligprisningar är
så häpnadsväckande: – “Saliga är de fattiga”… “Saliga är de ödmjuka”
… “Saliga är de förföljda” o.s.v.
Många tror att Jesus bara vill säga att människor som har fått det svårt
här på jorden skall få det bra i himmelen – att Gud driver någon slags
försäkringskassa – att världens alla veklingar skall kompenseras för sin
oduglighet under det tillkommande livet. Men Jesus menar inte alls så. Nej, vad
Jesus menar, om vi nu använder oss av aposteln Paulus´ bildspråk en gång till,
är att livets egentliga vinnare har kämpat på en annan arena än
den som världsliga människor har intresserat sig för, men de har kämpat
och därför är de ”champions”. Detta är det första. Helgon är ”förkämpar”
– ”champions”!
Andra delen
För det andra är det dock nödvändigt att inse att helgon har inte bara
kämpat på en annan arena än världens barn har valt att kämpa på, utan de har
också vunnit på grund av något helt annat än vanlig fysisk och mental styrka.
Helgon skall inte uppfattas som människor som är duktigare eller starkare eller
ihärdigare än andra om vi nu tänker på naturliga, mänskliga egenskaper. Just
därför kan Paulus också säga: ”När jag är svag, då är jag stark!” (2 Kor
12:10), vilket låter som en motsägelse, men det är en grundläggande andlig
sanning.
De som inför Gud framstår som ”de största” är sådana som inte
har tillåtit sin naturliga begåvning att stå i vägen för övernaturlig
prestation. Många gånger, ja, oftast, är det lättast för Gud att göra vad han
vill med den som inte duger till, som inte är så begåvad, som inte alls
betraktar sig själv som en naturlig vinnare. Skillnaden mellan helgon och andra
är inte att de är duktigare, utan just att de behöver Gud mer – att de älskar
Gud mer.
En gång frågade någon den helige Franciskus varför Gud kunde använda honom
på ett så påfallande sätt att alla människor sprang efter honom, lyssnade till
honom och kallade honom "il Santo" redan under hans livstid. Man
påpekade att han inte var imponerade att se på, att han inte var
lärd, att han inte var en skicklig talare o.s.v. svarade han: ”Just
därför”. När Moder Teresa av Calcutta skulle grunda en egen orden utbrast
den lokala biskopen med häpnad och sade, ”Hon! Hon klarar knappt av att
tända ljusen på altaret i rätt ordning”.
Tredje delen
För det tredje finns det absolut inget sätt att fuska sig till det resultat
som man skall visa upp inför Gud som är den slutgiltiga domaren i ”livets-match”.
Ett helgon är aldrig ”ett plagiat”. Man kan inte komma till himmelen
genom några ”insider-affärer”. Det glädjerus som resulterar i salighet,
kan knappast förväxas med den "high" som knark kan erbjuda.
Avslutning
Kära bröder och systrar! Livets egentliga segrare är människor som har
vågat leva livet på helt andra villkor än människor i gemen därför att de har
gått in på livets egentliga arena. Vi kallar dem helgon och de är våra ”förkämpar”
och våra ”förebilder”. De är också våra ”förebedjare”, ty de är
våra ”supportrar” – och de ”hejar på ” även när ”matchen”
ser chanslös ut.
Som den helige aposteln
Paulus har Kyrkans alla helgon offrat allt – lagt allt utom sitt
gudsförhållande på ”sophögen”, som han säger. Hur då? Ja, aposteln säger
att den som Gud har sänt i världen är nyckeln till ett rätt gudsförhållande.
”Allt som var en vinst för mig räknar jag nu som förlust för Kristi
skull. Ja, jag räknar allt annat som förlust, därför att jag har funnit det som
är långt mera värt – kunskapen om Kristus Jesus, min ... För hans skull
har jag förlorat allt – räknat allt annat som avskräde för att jag skall vinna
honom.” (Fil. 3:7-8) Att vinna – helighet – ja, den ”matchen”
börjar då vi tar Jesus Kristus som ”tränare”, ”coach” och ”lagkapten”.
Broder Frans-Eric T.O.R.