Annandag Jul/år 2009
S:t. Stefanos protomartyr
Inledning
Varför firar man en martyrdag på Annandag Jul? Ja, konstigt som det låter
för oss, firade Kyrkan martyrdagar innan hon firade Kristi Födelses Fest.
När kyrkoåret först tog form firade man Påsk och sedan Pingst som stora
högtider. För övrigt firade man endast vanliga söndagar. Varje söndag
betraktades alltså som en mindre hågkomst av Kristi uppståndelse från de döda.
Även firandet av Kristi Dop i Jordan är äldre än firandet av hans Kristi
födelsedag. I Östkyrkan är den dagen fortfarande viktigare liturgiskt än själva
dagen då man firar Kristi födelse. Man firar Kristi Dop på den dag då vi i
Västkyrkan firar de Heliga Tre Konungars Fest – Epifania – Herrens Uppenbarelse
som den andra gudomliga personen i den Heliga Treenigheten.
Förklaringen till att man inte firade Kristi Födelse från början är att
seden att fira födelsedagar överhuvud taget uppfattades som en hednisk
sed, men man firade martyrernas himmelska födelsedagar, d.v.s. deras dödsdagar,
precis som man firade Kristi död och uppståndelse vid Påsktiden. Annandag Jul,
protomartyren Stefanos’ dag firades den 26:e december innan man firade Kristi
Födelses Högtid på den 25:e december. Och fram till våra dagar har firandet av
Kristi Dop förblivit viktigare i Östkyrkan. Men så småningom började
lokalkyrkan i Rom fira Kristi Födelse den 25:e december, och från Rom
spred sig denna sed till hela den kristna världen.
Det är dock inte så säkert att man bara valde julens datum för att ersätta
den hedniska festen till Solgudens eller Mitras ära, eftersom datumet nästan
sammanfaller med solståndet, vilket många menar. Man räknade framåt från den
25:e mars då man hade fastställt Ängelns bebådelse till Maria, som fastställdes
med hjälp av den information vi får i Lukas evangelium beträffande Johannes
Döparens födelse, enligt judarnas kalender för prästernas tjänstgöring i
Jerusalems tempel.
Nåja, psykologiskt känns det ändå märkligt att fira en martyrdag så tätt
inpå jul, men Jesu budskap i dagens evangelium stämmer väl överens med
utvecklingen efter Jesu död och uppståndelse, vilket han själv profeterade om.
Han sade: ‘‘Ni skall bli hatade av alla för mitt namns skull.” Ja,
på ett annat ställe kan vi t.o.m. läsa: ’‘Jag har inte kommit med fred
utan med ett svärd! ”.
Man häpnar över att Jesus som kallas ”Fridsfursten” eller ”Fredsfursten”
och som i sina ”Saligprisningar” sade: ”Saliga är de som stiftar
fred, ty de skall kallas Guds barn”, kunde ha sagt något sådant.
Första delen
Ser vi till nutida propaganda för fred och även till de ständigt
återkommande antivåldskampanjerna lägger vi dock märke till hur orealistiska de
flesta människor är beträffande människans natur. Missförstå mig nu inte!
Givetvis vill jag inte rättfärdiggöra bruk av våld förutom som ett
nödvändigt ont då oskyldigt liv måste försvaras, men jag förespråkar mer
realism när man resonerar om det våld som har förekommit hos oss människor i
alla tider. Våld kan inte sägas vara onaturligt för människan om man ser till
människans historia alltsedan syndafallet. Efter syndafallet förblev
människan visserligen en rationell och andlig varelse med en fri vilja,
eftersom hon skapades till Guds avbild, men hon är också ett däggdjur
och ett aggressivt sådant. Hon har en stark territoriell instinkt. Det är
naturligt för henne att slåss om vi endast ser till biologin. Människan är
också inriktad på konkurrens – särskilt beträffande parning. Hannarna vill slå
ut varandra och honorna hejar på. Och till råga på allt detta – människan
är ett utpräglat flockdjur. Hon vill samarbeta, ja, men främst inom
stammen. Och flocken måste ha en ledare som visar sig vara starkast. De svaga
som tillhör flocken låter man utgallra – genom någon utslagningsprocess. Ja,
människans historia är i hög grad krigets historia – det vet varje skolbarn.
Återigen, missförstå mig nu inte – jag talar nu om människans lägre
natur. Och jag är mycket medveten om att genforskningen nu vill hävda att även
den lägre naturen hos människan är benägen till samarbete. Men om man tror
på den Gud som vi möter i den Heliga Skrift, så tror man dessutom att
människans också skapades med en högre natur och att det som hör till
hennes högre natur – hennes intellekt och samvete, hennes strävan att bli
delaktig i själva Gudomen, och det högre känslolivet som hör samma med allt
detta – allt som inte bara står i spänning med hennes lägre natur, utan även kan
och bör styra det. Människan skapades faktiskt med en viss spänning
mellan sin högre och sin lägre natur. Våldet i människan historia som art kan
alltså endast förklaras med hjälp av ett teologiskt begrepp – SYND.
Ytterst är alltså fred ett andligt problem. Lever vi helt i enlighet
med vår lägre natur - och i enlighet med människans utveckling efter
syndafallet, då människans lägre natur i mångt och mycket fick makt över hennes
högre natur, över hennes rationella och andliga natur - då måste man absolut
acceptera att aggression och ohämmad sexuell och ekonomisk konkurrens och även
våld har dominerat vår tillvaro på grund av vår synd. Vidare bör vi inse
att detta är vad dagens kultur manar oss till – SYND – till exempel genom
underhållningsindustrin – och detta samtidigt som vi oupphörligen talar om
FRED, på ett helt orealistiskt sätt, som om FRED vore något helt naturligt.
Just därför behöver världen och varje enskild människa i världen en Herre och
Frälsare som är en ”Fredsfurste”. Detta är det första.
Andra delen
För det andra vill jag säga något om myten att det är först och främst
religiösa övertygelser som ger upphov till krig. Visserligen måste vi ha klart
för oss att det finns religionsgrundare som förespråkar bruk av svärdet som ett
sätt, kanske det primära sättet, att sprida tron – som förespråkar tvång. Det
gjorde ju inte Jesus. Han är Fredsfursten. Den helige Stefanos blev en martyr
därför att han inte lät sig tvingas beträffande sin trosövertygelse.
Visserligen förföljdes Stefan för sin tros skull, men kom ihåg att hans fiender
också hade världslig makt, och således även materiella intressen som kunde
hotas om en religiös omvälvning ägde rum. Just därför avrättades Jesus.
Vidare är det självklart att religiös tro kan missbrukas då krig uppstår.
Men det vore meningslöst att påstå att det är religion blott och bart som ger
upphov till krig snarare än politiska och ekonomiska intressen. Det vore ju
löjligt att föreslå att man skulle avskaffa politik och ekonomisk strävan
för att skapa fred – då skulle samhället bara styras av mc-gäng och liknande
stammar. Människor utan någon som helst religion eller som gör religion
av ras och politik kan också kriga. Fascister har kunnat göra så och likväl
kommunister. MEN, både politik, ekonomisk strävan och religion kan och
bör ständigt renas. Människan måste ständigt och på nytt upptäcka sitt behov av
en Frälsare som kan rädda henne från sig själv, d.v.s. från sin lägre natur.
Här tänker jag inte bara på hot som möter oss utifrån – på terrorism
och eventuellt en stor konflikt mellan den rika men avkristnade och
korrupta västvärlden och den fattiga och den allt starkare religiösa muslimska
världen, som dock tolererar korruption och våld i många former. Och jag skall
inte ens påminna om att Jesus befallde sina lärjungar att lägga bort svärdet
emedan Mohammed befallde sina anhängare att ta upp svärdet. Jag tänker främst
på den västerländska kulturens självdestruktiva inställning till traditionell
kristendom, vilken har fört oss in i ett materialistiskt tidevarv utan like –
och om något leder till konflikt och krig, så är det ohämmad materialism! Den
helige Stefanos förkroppsligar materialisms motsats – han offrade sig själv för
andras andliga väl – för deras eviga frälsnings skull.
Avslutning
Ja, vi ser att den helige Stefanos kunde offra sitt liv och förlåta sina
fiender just därför att han var fast övertygad om att detta livet inte är det
enda livet. Ytterst är detta också Julen budskap, ty den gåva som vår Herre och
Frälsare Jesus föddes i världen för att skänka oss är det eviga livet. Denna
gåva – det eviga livet – som ingen kan ta ifrån mig med tvång eller våld.
Därför behöver jag aldrig hänge mig åt hat eller hämnd. Visst kan vi kristna
också acceptera att tvång och även våld måste användas ibland för att
upprätthålla ordning i samhället och världen – men för oss måste det alltid
vara den sista utvägen och alla steg i den riktningen vidtas endast med måtta.
Varför? Jo, därför att Jesus som profeterade om hur vi bör räkna med trons
fiender också sade att vi skulle ”älska våra fiender”.
Broder Frans-Eric T.O.R.