Den 27:e söndagen under året
Årg. C, Luk. 17:5-10
Inledning
Dagens evangelium består av två delar som har föga med varandra att göra. I
den första delen förklarar Jesus att tron är den starkaste kraft som är verksam
i vår värld. I den andra förklarar han att Gud inte står i skuld till någon
människa. Jag tänker endast uppehålla mig vid den första delen som handlar om
trons väldiga kraft.
Jag skall börja med den uppenbara frågan: Vad menar Jesus då han säger till
sina lärjungar – ”Om ni hade tro så stor som ett senapskorn, så skulle ni
kunna säga till trädet som står här, ’Drag upp dig själv med rätterna
och plantera dig i havet, och det skulle lyda er!’”
Menar Jesus vad han säger?
Första delen
Vi kan naturligtvis konstatera att inte något företag kan lyckas utan tro.
Man kan tänka på idrott och idrottsstjärnor som sätter nya rekord. Man kan
tänka på konst - sångare, målare etc. Man kan tänka på naturvetenskap och
vetenskapliga genombrott, på läkare – på operationer och behandlingar av olika
slag som lyckas mot alla odds, man kan tänka på brandmän och poliser i olika
krissituationer, man kan tänka på ingenjörer och komplicerade byggprojekt, och
även på bönder som t.ex. bärgar en stor skörd på kort tid innan ovädret kommer,
eller lyckas odla på dålig mark, lärare som undervisar en ovanligt svår
elevgrupp som ingen annan ville försöka sig på. Eller på vad som helst och
konstatera att utan absolut självförtroende, gruppsykologi, karisma, och
adrenalin hade det inte gått. Då talar man om någon slags naturlig tro
som manifesterar sig i ett psykiskt tillstånd av koncentration och prestation.
Tror man att något inte går, så kommer det oftast inte att gå. Tror man
inte på sig själv, så kommer man oftast inte att lyckas. Tror man inte på
gruppen kommer det oftast inte ske något samarbete – det blir inte någon
laganda.
Men allt detta och mycket annat av samma slag hänger på ett slags naturlig
tro, som verkar på grund av vissa psykologiska tekniker eller även p.g.a. självsuggerering eller
gruppdynamik. Det kan även vara fråga om hormoner – om adrenalin m.m. Allt
sådant kan medföra att det som tycks vara omöjligt, blir möjligt. Men sådan tro
är naturlig tro; det handlar om fysiska och psykologiska faktorer. Idag
talar vi om tro på och tillit till Gud – Gud som står över
naturen. Tro på och tillit till Gud och till hans kraft, som är en
gåva från Gud. En sådan tro är övernaturlig.
Andra delen
Alltså talar Jesus om tro som överskrider, eller t.o.m. strider mot,
vanligt vetande, eller även mot bättre vetande. Han talar om tro som möjliggör
det som till synes, eller faktiskt, är omöjligt. Mullbärsträdet som han
nämner i sin liknelse var ett träd som folk i antika tider ansåg ha otroligt
starka rötter. Det var nästan omöjligt att dra upp med rötterna. Men i Jesu
liknelse drar det upp sig själv med rötterna och planterar om sig i havet där
inget kan planteras överhuvudtaget.
Jesus talar alltså om övernaturlig tro, om tro som är en nådegåva
från Gud, men han talar inte bara om Guds handlande, utan också om människans
samverkan med Gud – han talar om vad teologerna kallar för synergi, han
talar om en obegriplig pluseffekt som aktualiseras då människan samverkar med
Gud, då människan förenar sina psykiska krafter med den gudomliga kraften som
kommer som ett bönesvar. MEN, glöm inte att Gud ibland låter tiden gå innan han
besvarar vår bön, dels för att pröva vår ståndaktighet, dels därför att vi
ibland ber om något som vi inte skulle vilja ha om vi visste från början vad vi
får veta under det att tiden går. Därför dröjer Gud ibland, även med sina
under.
Betyder detta att en sådan tro utesluter allt tvivel? Ja, det står i
Jakobs brev ”att man skall bedja i tro utan att tvivla” – enligt
grundtexten lyder texten ”utan obeslutsamhet”. Det är alltså inte fråga
om att ha en uppblåst syn på sig själv och sina egna insikter, krafter och
förtjänster utan en tro på, och tillit till Gud, som alltid står
beredd att hjälpa oss till det goda då vi samverkar – samarbetar med – honom.
Tredje delen
I detta sammanhang får vi dock inte underlåta att resonera om Jesu bön i
Getsemane, d.v.s. om vi skall få rätt perspektiv på hur den bön, som man ber i
tro, verkar. I Getsemane bad vår Frälsare följande beträffande sitt förestående
lidande: ”Fader, om du vill det, så ta bort denna bägare från mig, men låt
din vilja ske, inte min!” Man skulle kunna kalla denna bön för Jesu
obesvarade bön, fastän Jesu också ber – ”Ske din vilja inte min!” Men
man frågar sig om inte Jesus tvivlade då han bad. Man frågar sig om han var ”obeslutsam”
– om han inte visste säkert vad Faderns slutgiltiga vilja var enligt sin
mänskliga natur.
Frågarna kring Jesu bön i Getsemane är inte lätta att besvara. Man skulle kunna
uttrycka sig så: Vår frälsning hängde på att Jesu bön inte blev
besvarad. Men eftersom Jesus inte endast bad att lidandets bägare
måtte gå honom förbi utan också att Faderns vilja. Han bad faktiskt att hans
egen mänskliga vilja inte skulle komma i första rummet. Och här kan vi kanske
hitta en viss koppling till den andra liknelsen i dagens evangelium. Skall vi bedja
som Jesus, skall vi bedja med samma beslutsamhet, då skall vi vara beredd till
tjänst, till tjänst som vi skall utföra inför Gud, och inte bara till tjänst
inför människor från vilka vi väntar deras "tack". Vi ber just för
att kunna göra allt som åligger oss. Vi sätter vår egen vilja åsido.
Avslutning
Alltså då vi ber den bön
som apostlarna bad i dagens evangelietext: ”Herre, giv oss större tro!”
– måste vi kunna skilja mellan stark tro och den egna starka viljan. En stark
tro är inte samma sak som en stark vilja. Trädet som måste dragas
upp med rötterna kan vara just min egen vilja. Offer är ju brännpunkten
i all äkta bön – och det är den egna vilja som måste offras först. Jesu bön i
Getsemane fulländades på Golgata. Det är när den egna vilja offras, när den
dras upp med rötterna, att det kan omplanteras, rotas och växa till även bland
havets vågor.
Broder Frans-Eric T.O.R.