Påskdagen 2010
Inledning
Alla fyra evangelierna berättar att några kvinnor, som med sina tillgångar
hade betjänat Jesus och lärjungarna, d.v.s. som hade understött Jesus och
lärjungarna ekonomiskt, och som kanske också lagade mat ibland etc., kom tidigt
till hans grav på den första veckodagen med Maria Magdalena i spetsen, ja, hon
kanske kom dit först och sedan hämtade de andra som hade stått under korset
tillsammans med Jesu Moder Maria och Johannes, den yngste och älskade aposteln,
den som skrev det fjärde evangeliet. Maria Magdalenas tanke var att lägga mer
välluktande kryddor i Jesu gravkläder eftersom hans kropp hade blivit gravlagd
med stor hast omedelbart efter det att man tog ned den från korset. Vid
solnedgången på fredag började ju Sabbaten, då man inte fick utföra sådana
sysslor. Maria Magdalena och de övriga kvinnorna upptäckte att stenen för
ingången var borta och att graven var tom.
Kvinnorna gick inte in i graven utan sprang tillbaka till övre salen och
hämtade Petrus, apostlarnas ledare, och Johannes den yngste och mest älskade av
lärjungarna. Enligt de mosaiska bestämmelserna var det nödvändigt att vidimera
sanningshalten i vad kvinnor berättade genom två manliga vittnen. Det är
uppenbart att enligt Fjärde Evangeliet Maria Magdalena också återvände till
örtagården och stannade kvar där utanför graven även sedan Petrus och Johannes
återvänt till den övre salen med de övriga kvinnorna. Alltså blev hon den
första människa som talade med den Uppståndne.
Vad Petrus och Johannes såg och intygade var att graven verkligen var tom,
men för övrigt helt orörd. Den korsfästes gravkläder, med linnebindlarna och
allt, låg i veck som om hans kropp hade dunstat bort. Detta faktum talade ett
tydligt språk om det stora undret som hade skett – Jesu kroppsliga uppståndelse.
Om någon hade velat flytta Jesu kropp, på order av översteprästerna, fariséerna
eller de romerska myndigheterna, då hade man inte klätt av liket. Hade man ändå
gjort så, kanske för att utföra en identifiering av kroppen, så hade det
varit helt omotiverat att lägga gravkläderna i veck. Johannes intygar sin egen
reaktion. Han säger: ”Jag såg och jag trodde.”
Utveckling
Vad kände lärjungarna och kvinnorna när de konfronterades med den tomma
graven och Jesu gravkläder? Jo, de var rädda till en början. De såg på dessa
tecken som tydde på hans uppståndelse med spänd förväntan. Som sagt, det var
Maria Magdalena som först mötte Jesus såsom uppstånden. Johannes återger hennes
vittnesbörd i verserna som följer dagens evangelietext. Vi märker att hon inte
vågar yppa tanken på att Jesus kan ha uppstått och frågar försiktigt den som
plötsligt står bakom, vilken hon förmodar är trädgårdsmästaren, vart man har
flyttat liket.
Det står följande: ”Maria stod och grät utanför graven. Under det att hon
grät, lutade hon sig in i graven och fick då se två änglar i vita kläder, som
satt där Jesus kropp hade legat, den ene vid huvudet, den andre vid fötterna.
De frågade henne: ‘Varför gråter du?’ Hon svarade: ‘Därför att de har tagit
bort min Herre, och jag vet inte var de har lagt honom.’ När hon hade sagt
detta, vände hon sig om och fick se att Jesus stod där, men hon visste inte,
att det var Jesus. Han sade till henne: ‘Varför gråter du? Vem söker du?’ Hon
trodde, att det var trädgårdsmästaren, och svarade honom: ‘Herre, om det är du,
som har burit bort honom, säg mig då, var du har lagt honom, så att jag kan
hämta honom.’ Jesus sade till henne: ’Maria!’ Då vände hon sig om och sade... rabbuni!
– vilket betyder Mästare.”
Teoretiskt sett kunde en särskild trosriktning om Jesus från Nasaret ha utvecklats utan
att han hade kroppsligen uppstått från de döda tre dagar efter sin
korsfästelse. Teoretiskt sett kunde man ändå ha bevarat hans ord och
undervisat i hans namn och räknat honom till Israels heliga profeter och lärare
och inväntat hans återkomst vid den allmänna uppståndelsen. Det är ungefär så
muslimer ser på Jesus och hans plats i frälsningshistoria, men de förnekar,
faktiskt, att han blev korsfäst överhuvudtaget. Det är också så liberala
kristna teologer, modernisterna, har föreställt sig händelserna på påskdagen.
De menar att vittnesbördet om Jesu kroppsliga uppståndelse är ett exempel på
mytbildning – att han blev korsfäst men att hans kropp låg kvar i graven. De
menar att vittnesbördet om den tomma graven inte är historisk sanning.
Jesu lärjungar var dock illa utrustade för att utifrån sina egna
spekulationer skapa en positiv tolkning av det som blev av deras korsfäste
mästare. De var inte lärda. De ägnade sig inte åt spekulation och symboliska
tolkningar. De tycks heller inte ha haft någon som helst förmåga att göra under
utan Jesus. De gjorde sig inte kända för sina tolkningar av den Heliga Skrift
eller för sin undervisning beträffande religiösa ting.
Faktum är att lärjungarna hade förlorat allt hopp när deras mästare blev
korsfäst. De hade inte en enda tanke på någon fortsättning på hans verksamhet.
De trodde att han var Guds Messias, men när han blev avrättad som många andra
messias-kandidater före honom, förlorade de sin visshet. Lärjungarna var
jagade män. Därför höll de sig undangömda. Vidare hade judarnas religiösa
ledare spritt ryktet om att de hade stulit hans kropp från graven, vilket
bevisar just att myndigheterna betraktade den tomma graven som ett stort
problem. De hade inte beordrat någon att flytta kroppen. Nu fanns inget lik som
de kunde visa upp. Soldaterna fick de muta för att hindra rykten om kroppens
oförklarliga försvinnande. Kvinnornas tal om änglar, och Maria Magdalenas möte
med Jesus, betraktades först, även av Jesu lärjungar, som hysteri. Det fanns
alltså inte någon naturligt mänsklig förutsättning för en rörelse kring den
avrättade rabbinen från Nasaret – ifall han inte hade uppstått kroppsligen
från graven.
Det var inte förrän den uppståndne Jesus framträdde flera gånger för
lärjungarna som de utvecklade ett positivt vittnesbörd att avlägga om honom.
Till en början trodde de att den de såg var en ande – kanske ett spöke. Men,
när de äntligen blev överbevisade om att han var kött och blod, var de beredda
att dö hellre än att hålla tyst om honom.
Avslutning
De flesta judar trodde att Gud kunde väcka döda människor till liv, att Gud
vid tidens slut skulle återgiva den odödliga själen kroppsligt liv i den
kommande världen. De trodde också att profeter och gudsmän ibland kunde väcka
döda i den här världen, såsom Jesus gjorde med Lasarus. De trodde dock inte
att någon av egen inneboende kraft kunde stå upp från de döda. Men Jesus
sade: ’Jag ger mitt liv, för att sedan ta det igen. Ingen tar det från mig,
utan jag ger det av fri vilja. Jag har rätt att ge det, och jag har rätt att få
det igen.’
Att Jesus före den allmänna uppståndelsen kunde ‘‘återtaga sitt
kroppsliga liv’’, visar att han är den han sade sig vara, att han inte bara
var en människa, utan Guds enfödde Son från all evighet. Det visar att han inte
bara uppstod, utan att han är ”uppståndelsen”.
Visserligen sker Jesu uppståndelse i enlighet med Faderns eviga rådslut och
i den Helige Andens kraft. Han är ju den andra gudomliga personen i den
Treeniga Gudomen.
Påskbudskapet, budskapet om Jesu Kristi uppståndelse, är dock inte bara en
inbjudan till ett spekulativt försanthållande av apostlarnas budskap om Jesu
kroppsliga uppståndelse, utan en utmaning att leva i trons lydnad i förening
med den Uppståndne.
Broder Frans-Eric T.O.R.