Sjunde söndagen under året 2011
Årg. A.
Inledning.
För omväxlings skull
tänker jag tala över den gammaltestamentliga läsningen i dag. "Herren talade till Mose och sade: 'Ni skall vara heliga, ty jag, Herren er Gud,
är helig. Du skall inte hysa hat till din broder i ditt hjärta, men väl må du
tillrättavisa din nästa, så att du inte för hans skull kommer att bära på synd
[…] (ty) du skall älska din nästa som dig själv.'" Ibland tror
människor att det inte stod något i den Heliga Skrift om "att vi skall älska vår nästa"
förrän Jesus sade det då han förkunnade Evangeliet – det som vi kallar den
"Nya lagen" – men detta bud finns redan i Mose lag. Det
"nya" som Jesus förkunnade hänger ihop med hans svar på den
skriftlärdes fråga "Vem är min
nästa?". Jesus svarade med liknelsen om den "Goda
samariten". Ja, han sade också uttryckligen: "Älska era fiender". Men det "dubbla kärleksbudet" –
"att älska Gud över allt och i allt
och i alla och älska din nästa som dig själv" blir ständigt ett nytt
bud då det efterlevs i nya situationer.
Rabbinerna säger
faktiskt att det vore bättre att översätta "Älska din nästa såsom dig själv" med: "Älska din nästa eftersom han är som du".
Då faller inte accenten på det omöjliga, att du verkligen skall känna
för din nästa i lika hög grad som du känner för dig själv, utan på motivationen
att älska honom – älska honom eller henne därför att han eller hon är skapad av
Gud, precis som du.
Nåja, det som jag
egentligen vill poängtera idag är det som följer budet i den
gammaltestamentliga texten. "Du
skall inte hysa hat till din broder, men
väl må du tillrättavisa din nästa, så att du inte för hans skull kommer att
bära på synd". Många
tror att Jesu mening var raka motsatsen då han frågade: "Varför ser du flisan i din broders öga när
du inte märker bjälken i ditt eget?" Men tänk efter, Jesus säger inte
att flisan i din broders öga inte skall borttagas, utan endast "att den som har en bjälke i eget öga inte
skall göra det". Alltså strider det inte mot den kärlek som Jesus
predikar "att tillrätta visa din
broder då det är befogat". Tvärtom. Eftersom vi bär ansvar för
varandra kan detta bud innebära att om jag vägrar att visa min broder eller min
syster på den rätta vägen då jag verkligen har möjlighet att göra det, så har
jag försummat att älska honom med den sanna kärleken.
Första delen.
I samband med
föräldrarnas ansvar mot barnen har man på senare år talat om "den tuffa
kärleken". Vad man menar är att det inte är kärleksfullt att inte sätta
gränser för barnen. Sätter man inga gränser för barnen så utvecklar sig inte
barnens samvete eller barnets empati. Barnet lär sig inte att utöva ansvar. Det
får inte någon empati för andra. Barnet vantolkar verkligheten och föreställer
sig att dess egna begär alltid kan tillfredställas och detta genast. Någon större otjänst skulle man inte kunna
göra barnet än att inbilla honom eller henne att var och en för sig står i vårt
universums centrum. Här har vi inte bara att göra med en fråga om den religiösa
hållningen, utan om nödvändig kunskap om verkligheten. Men lägg märke till att ingen kan tala om
verkligheten utan att tala om religion.
Den postmodernistiska uppfattningen om att det inte finns en
verklighet utan många, är bevisligen fel, då man utvärderar barnuppfostrans
resultat. Den fria uppfostran leder till katastrof.
Nej, för det första
måste man förstå följande: Att varna din nästa för att leva i ohörsamhet mot
Guds bud eller i olydnad för Kristus och hans kyrka skall betraktas som en
kärleksgärning. Förutsättningen är givetvis att man kan komma med en sådan
varning på ett trovärdigt sätt. Man måste givetvis veta och förstå, att det
finns situationer där tystnad kan tala högre än ord, och där ord endast kommer
att tolkas som uttryck för självgodhet eller ett intrång i den andres
personliga liv som är ämnat att vara något slags maktdemonstration. Men under
inga omständigheter får man någonsin ge intryck av att man betraktar ohörsamhet
mot Guds bud eller olydnad för Kristus och hans kyrka som något som man är likgiltig
inför. Ännu värre vore att för släktskapets, vänskapens eller romantikens skull
samverka i sådan ohörsamhet eller olydnad. Här kunde man ge många exempel i
allt från försummelse av mässplikten, sexuell omoral, brott mot livets
okränkbarhet, till ekonomiskt olagligt eller oetiskt handlande, förvanskning av
sanningen och ren lögn.
Andra delen.
Den andra och lika
viktiga, och kanske ännu viktigare principen, är att man konsekvent använder
det egna vittnesbördets kraft i tid och otid, som en förebyggande åtgärd
beträffande alla aspekter av ett gott gudsförhållande och ett gott utövande av
den katolska religionen. Man skall medvetet tillåta att människor upptäcker
sambandet mellan ens tro och den godhet och kärlek som tron skall framkalla.
Detta innebär inte att man skall visa avsaknad av respekt för andras
livsåskådningar, moraliska beslut och prioriteringar, men ens egen
livsåskådning, moraliska beslut och prioriteringar skall var transparenta, som
det heter idag – tydliga för andra. Här efterlyser jag naturligtvis inte högmod
eller skryt. Det skall vara tydligt att man vet att man själv är en syndare,
och i behov av frälsning liksom alla andra människor, men också att man har
funnit en personlig frälsare i Jesus Kristus och att han är ens mästare – Herren
över ens liv.
Avslutning.
Katolska kristna
skall alltså inte tvinga sin tro på andra, men inte heller smyga med sin tro.
Vår tro skall aldrig framstå som något dammigt familjegods, som om det vore för
det mesta irrelevant för oss, ett kulturellt arv bara, eller någon rest av
ungdomlig iver som vi vuxit ur, och inte heller som någon hemlig magi som man
tar fram ytterst sällan då ingen ser på.
Jesus säger: "Den som skäms för mig, den som blygs för mig, och för
mina ord, den kommer jag att blygas för, skämmas för, när jag kommer in min och
min Faders och de heliga änglarnas (himmelska) härlighet […] Vad hjälper det en
människa om hon vinner hela världen, men mister sin själ, […] om hon förlorar
sig själv?" (Lk. 9:26), då når hon inte livets mål som är förening med
Gud.
Broder Frans-Eric T.O.R.